عکس/ چهره سال ۲۰۱۴

بصیر، انتخاب مبارزان ابولا به عنوان چهره های شاخص سال ۲۰۱۴ درحالی از سوی مجله تایم صورت گرفته که افرادی همچون ولادمیر پوتین نیز به عنوان نامزد این انتخاب معرفی شده بودند.


انتشار مرگبار ویروس ابولا در برخی کشورهای آفریقایی نظیر سیرالئون، گینه و لیبریا موجی از وحشت و نگرانی را در بسیاری از مناطق جهان به راه انداخته بود. مشاهده برخی مبتلایان به این ویروس مهلک در کشورهایی نظیر آمریکا، نیجریه، مالی، اسپانیا و آلمان بر میزان نگرانی ها افزوده بود با این حال کم نبودند افرادی که داوطلبانه و برای کمک به نسل بشر سلامت خود را در معرض خطر قرار داده و راهی مناطقی شدند که شوع ابولا در آنجا بیداد می کرد.

کمبود امکانات تشخیصی و درمانی از جمله چالشهایی بود که گرچه هنوز هم احساس می شود اما با گذشت زمان از اوج نگرانی ها دراین باره کاسته شده است. به عنوان مثال در روزهای نخست انتشار این ویروس ۶ زن مبتلا به ابولا گرچه به بیمارستان مراجعه کردند اما به دلیل فقر امکانات جنین خود را از دست دادند تا ابعاد تازه تر و نگران کننده تری از این بیمار نمایان شود.

در این میان شمار قابل توجهی از پزشکان و پرستاران به طور داوطلبانه و با هدف کمک به مبتلایان و افراد در معرض خطر ابتلا راهی کشورهای آلوده شدند.

برآوردها نشان می دهد ابولا تاکنون بیش از ۶ هزار تن را به کام مرگ کشانده است. این بیماری با تب، خونریزی داخلی و خارجی و از کار افتادن برخی اندامهای بدن همراه می شود. از آن گذشته به راحتی به افرادی که نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت نمی کنند سرایت می کند.

دکتر جری براون پزشک ۴۶ ساله ای که مرکز درمانی کوچکش در لیبریا را به محلی برای درمان ابولا تبدیل کرده از جمله افرادی است که می تواند به عنوان چهره سال مجله تایم در مبارزه با این ویروس مهلک در نظر گرفته شود. او می گوید: گرچه همسرم از من خواسته بود که وارد این مرکز درمانی نشوم اما به مدت دو هفته آنجا بودم و البته به دور از همسر و خانواده. بعدها که متوجه شد به من گفت که نمی توانم تو را از راهی که در آن قرار گرفته ای منصرف کنم.

امبر وینسون که یک پرستار است از روزهای سختش در زندگی با بیماران مبتلا به ابولا در آفریقا می گوید. او ضمن اشاره به خبرهای بدی که از شیوع گسترده این ویروس در چند کشور آفریقایی مطرح شده بود می گوید: خبرها بسیار تلخ و نگران کننده بودند. درحقیقت تلخی این خبرها از بیماری برایمان سخت تر بود.

همچنین دکتر بروس رابنر از بیمارستان دانشگاه ایموری آمریکا می گوید: در روزهای نخست انتشار این بیماری متوجه شدم که از مدتها پیش بسیاری از مردم برخی کشورهای آفریقایی به این ویروس مهلک مبتلا شده اند. ما حتی فکر می کردیم که این بیماری تا آمریکا نیز پیش رفته است به همین دلیل اولین مأموریتمان کمک به نیروهای پزشکی مستقر در آفریقا بود.

مجله تایم از سال ۱۹۲۷ اقدام به معرفی چهره سال کرده است و در این سالها نامها و موضوعاتی خاص نیز به عنوان چهره سال برگزیده شده است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا