گفت‌وگو بصیرنیوز با پژوهشگر برتر قرآن و حدیث کشور

پژوهش کلید کشف مشکلات است/ دانشگاه‌‌ها بدون قید و شرط راه ورود به تحصیلات عالی را هموار نکنند

به گزارش بصیر، به مناسبت هفته پژوهش با سیدعلی اکبر ربیع‌نتاج پژوهشگر برتر قرآن و حدیث کشور در سال گذشته، به گفت‌وگو نشستیم که تقدیم به شما خوانندگان محترم می شود:

۱٫پژوهش کلید کشف مشکلات

به نظر شما چرا باید برای پژوهش اهمیت زیادی قائل شویم؟

پژوهش مهم‌ترین قانون حرکت است و مطالعه علمی محقق کلید پیشرفت جوامع را کشف می کند، ممکن است در یک جامعه بسیاری از افراد برای سال‌های متوالی در حوزه های مختلف تلاش کنند اما روش کار را اشتباه بروند، چون کوشش آنها بر اساس یک روش مشخصی نیست به جای رسیدن به مسیر از راه اصلی منحرف می شوند، در واقع می توان از اهمیت پژوهش چنین گفت که کلید مشکلات بدین وسیله کشف می شود و محقق با تحقیقات خود روش حرکت و پیشرفت را به جامعه ارائه می کند.

download

۲٫فعالیت ۲۰ ساله در علوم قرآنی و حدیث

کمی از خودتان بگوئید،چه طرح های تحقیقاتی را تا به امروز انجام داده اید؟

من ۲۰ سال گذشته را در حوزه قرآن و حدیث کار کردم، طرح های بی‌شماری را به ثمر رساندم، طرح هایی چون گفت‌وگو تمدن ها، بررسی پایگاه اعتقادی، عقیدتی و اقتصادی شهدای منطقه های بابلسر و فریدونکنار و روش شناسی علامه طباطبایی در نقد آراء مفسران و محدثان از مهم‌ترین آنها بود، همچنین بنیاد شهید استان مازندران در مورد چگونگی برگزاری یادواره شهدا طرح های ملی داشت که من ناظر آنها بودم.

۳٫چاپ بیش از ۸۰ مقاله در مجله های علمی تخصصی

چه تعداد مقاله علمی نوشتید و تا به امروز در چه کشورهایی برای سخنرانی دعوت شدید؟

حدود ۲۰ مقاله علمی پژوهشی نوشتم، همچنین بیش از ۸۰ مقاله در مجله های علمی تخصصی مختلف چاب کردم که کشورهای زیادی خواهان حضورم در آنجا برای ارائه آن بودند اما در نهایت به ۱۰ کشور خارجی دعوت شدیم که ۶ سفر به مالزی، ۴ سفر فیلیپین، امارات، ترکیه، قبرس و روسیه از مهمترین آنها بود.

۴٫دریافت لوح تقدیر از رئیس‌جمهور سابق

چند مورد از مهمترین افتخارات خود تا به امروز را بیان می کنید؟

از من در زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی با اهدای ۱۰ سکه تجلیل شد، همچنین در سال ۱۳۹۱ مفتخر به کسب عنوان پیشسکوت برتر قرآنی کشور و در اواخر دولت دکتر احمدی‌نژاد نیز به عنوان پژوهشگر قرآنی نمونه کشور معرفی شدم که از شخص رئیس‌جمهور سابق، هدیه دریافت کردم.

th

۵٫ اگر محققی به نتیجه مالی پژوهش توجهی داشته باشد پژوهشگر خوبی نمی شود

در مورد ارزش ریالی پژوهش چه نظری دارید؟

 اگر محققی به نتیجه مالی پژوهش توجهی داشته باشد پژوهشگر خوبی نمی شود، چرا که همین زمانی که برای یک پژوهش صرف می کند را در بازار بگذارد به نتیجه مالی خوبی دست می یابد اما وقتی در موضوعی مطالعه می کند و در نهایت به نتیجه مورد نظر و مطلوب می رسد، احساس شادابی به او دست می دهد که بسیار ارزشمند است، در واقع وقتی به یک نکته جدید می رسد احساس خوبی دارد این حس با ارزش های مالی قابل مقایسه نیست چرا که پژوهش راه را نشان می دهد و بدین وسیله میلیون ها انسان، از گمراهی نجات می یابند و این امر بسیار لذت بخش است.

۶٫ دانشگاه‌‌ها بدون قید و شرط راه ورود به تحصیلات عالی را هموار نکنند

نظرتان در مورد فروش پایان نامه و مقاله تحقیقاتی چیست؟

در جامعه اسلامی نباید این رفتار صورت بپذیرد، علت مهم این امر نیز به دانشگاه های چون آزاد و غیرانتفاعی مربوط می شود، این دانشگا‌ها با جذب دانشجو به هر قیمتی، می خواهند که از لحاظ مالی سقوط نکنند، اگر قرار به جذب دانشجو در مقاطع فوق‌لیسانس و دکترا است تا حقوق کارمندان و اساتید را تامین کنند ارزش علم پائین می آید، بنابراین وزارت علوم در این زمینه باید راهکاری تدارک ببیند تا دانشگاه‌‌ها بدون قید و شرط راه ورود به تحصیلات عالی را هموار نکنند.

دانشجویان سخت‌کوشی هم در این مقاطع هستند که شبانه‌روزی کار می کنند، درس می خوانند و قطعا آینده‌ای روشن دارند، سوء استفاده بعضی ها در این بین، خیانت به این افراد است.

۷٫ پژوهش خوب پول‌ساز است

سخن پایانی؟

به دانشجویان سفارش می کنم که کار پژوهش را جدی بگیرند چرا که پژوهش خوب پول‌ساز است، کسی که محقق خوب باشد در زندگی مالی نیز مشکلی نخواهد داشت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا