آیا بچه پولدارها از خدمت معاف می شوند؟/دریافت کارت پایان خدمت با پرداخت جریمه!

بصیر، پس از خبر معافیت های جعلی فوتبالیست ها و تصمیم عجیب نظام وظیفه مبنی بر اینکه این فوتبالیست ها می توانند برای تیم های نظامی بازی کنند  اکنون خبر خرید سربازی توسط سرباز فراری ها ( افرادی که ۸ سال یا بیشتر از زمان خدمت آنها سپری شده ) روی تمام خبرگزاری ها و روزنامه ها  منتشر شد.

چندی پیش سردار موسی کمالی در نشست خبری که برای پاسخگویی به ابهامات و موارد مطرح ‌درباره لایحه بودجه سال ٩۴ و مطرح شدن امکان جریمه ریالی مشمولان غایب برگزار شده بود، گفت: «در خصوص این افراد نیز با توجه به اینکه سنشان بالا رفته و کارآیی لازم را نیز ندارند و از سوی دیگر ممکن است سبب تضعیف روحیه دیگر سربازان در پادگان‌ها شوند، به دولت پیشنهاد دادیم امکان جریمه ریالی این افراد به جای اعزام به سربازی وجود داشته باشد که از این رو در لایحه بودجه ٩۴ این امر پیش بینی شد‌».

پیش از این و در اواسط دهه ۷۰خورشیدی برای مدتی افراد مشمول می‌توانستند با پرداخت هزینه‌ای بین یک تا دو میلیون‌تومان از پوشیدن لباس رزم معاف شوند و کارت پایان خدمت‌شان را بعد از گذراندن چند روز دوره آموزشی دریافت کنند؛البته اجرای این طرح در آن زمان انتقادات گسترده‌ای را به‌دنبال آورد که در نهایت منجر به توقف آن شد.

حالا به نظر می‌رسد همان استراتژی به شکل دیگر در حال بازگشت است؛ با این تفاوت که این‌بار قرار است امتیاز خرید خدمت صرفا در اختیار کسانی قرار بگیرد که قبلا مرتکب تخلف شده‌اند و برای اعزام به سربازی حداقل هشت سال غیبت داشته‌اند.

 اما سوال اینجاست که چرا سربازان غایب ؟ به عنوان نمونه شخصی که در حال تحصیل بوده و اکنون به سن ۲۷ سال یا بالاتر رسیده چرا نباید بتواند سربازی خود را بخرد این ها سوالاتی است که نظام وظیفه و دولت باید به آن پاسخگو باشند، تا این شائبه که متاسفانه هر کسی به قانون دهن کجی کند هیچ مشکلی برایش پیش نخواهد آمد و حتی شرایط بهتری نیز پیدا خواهد کرد بر طرف شود.

امروز عده زیادی منتظر تصویب این قانون هستند تا پول مورد نظر دولت را«جیرینگی» بپردازند و کارت پایان‌خدمت‌شان را بخرند، در صف مشتری‌ها همه‌جور آدمی هم دیده می‌شود؛ از آنها که بدون گذران وقت در لباس خاکی به سرعت جذب بیزنس شدند و حالا برای خودشان دم و دستگاهی دارند تا سربازفراری‌های فوتبال که اگر این قانون نجات‌شان بدهد ۲۰ تا ۵۰میلیون هزینه خرید خدمت را مثل آب خوردن می‌کشند روی مبلغ قرارداد با باشگاه جدید و خلاص. 

این وسط فقط یک علامت سوال برای مردم عادی باقی می‌ماند؛ همان‌ها که تا به سن خدمت رسیدند فکر کردند باید بروند و تکلیف را ادا کنند،‌ آنها که شاید باورشان نمی‌شد روزی دوباره روی این وظیفه ملی و میهنی مهر«قابل فروش» بزنند و آن را معامله کنند. حالا باید گفت چرا برای افرادی که در تبعیت از قانون اساسی جمهوری اسلامی کوتاهی کرده اند دولت شرایط این چنینی فراهم کند.

اما در همین رابطه سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفت:‌ فروش سربازی نوعی تحقیر سربازان است، چرا که پول به ابزاری برای فرار از دوران سربازی بدل شده است.

 کم کم و با گذشت زمان باید بگوییم کارت  پایان خدمت هم  می تواند به عنوان یک کالای لوکس وارد صفحه بچه پولدارها شود و ممکن است در سال های آینده آنها به جای عکس گرفتن با ماشین های مدل بالا به فکر عکس گرفتن با کارت پایان خدمتی باشند که به راحتی آب خوردن بدست آورده اند؛ از این به بعد باید بگوییم اگر کسی به ما گفت برو سربازی تا مرد شوی در جوابش می توانیم بگوییم “الان اگر پول داشته باشی مرد میشوی”.

 دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران وجان ومال و ناموس مردم وظیفه دینی و ملی هرفردایرانی است و در اجرای این وظیفه کلیه اتباع ذکور دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون میباشند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جزدر موارد مصرحه در این قانون نمی توان از خدمت معاف کرد.

 نظرات مختلفی درباره سربازی وجود دارد عده ای معتقدند “سربازی پسر را مرد می‌کند” و گذراندن این دوره، برای آماده شدن پسران برای سختی های زندگی لازم است. اما بعضی ها هم دوره سربازی را باعث اتلاف وقت و عقب افتادن پسران از زندگی می دانند.

 به هر حال همین ۲ سال پیش بود که به یک باره تغییر و تحولات زیادی در حوزه نظام وظیفه رخ داد برخی از معافیت ها به یک باره لغو شد و برنامه زندگی خیلی از جوانان که شاید به این معافیت ها دل بسته بودند را به هم ریخت، حالا با اجرای این طرح هم که انتقاداتی زیادی نسبت به آن وارد شده است می تواند برای دولت دردسر جدید ایجاد کند. حالا واقعا به سبک نظامی باید گفت: “«بی‌پول‌ها» خبردار؛ «پول‌دارها» آزادباش.”

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا