زیباکلام: هسته‌ای چه گلی به سر ملت زده است؟

بصیر، صادق زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در میزگرد «درباره یک توافق» که با موضوع ۱۰ سال مذاکرات هسته‌ای ایران برگزار شد،‌ گفت: هر وقت به مردم، مطبوعات و رسانه‌ها اجازه اظهارنظر در مورد آن داده نشده متأسفانه حاصل کار خوب از کار درنیامده است.

وی ادامه داد: اشغال سفارت آمریکا نیز اینگونه بود و اجازه داده نشد افکار و نظرات دیگر ارائه شود و تصمیمی بود که وحشتناک به زیان منافع ملی بود و همچنان از منافع ملی قربانی می‌گیرد.

زیباکلام تصریح کرد: به راه افتادن آمریکاستیزی هم همین‌طور بوده است. در مسئله جنگ نیز اجازه داده نمی‌شد مسائل گفته شود. زمانی که آتش‌بس برقرار شد تا به امروز همچنان بحث و گفت‌وگو در این رابطه وجود دارد و افراد مختلف پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را بر گردن هم می‌اندازند.

به گفته زیباکلام مسئله هسته‌ای هم از روزی که وارد سپهر سیاسی ایران شد حداقل تا قبل از توافق ژنو جزو تابوهای سیاسی بود، یعنی تنها سخنی که در مورد مسائل هسته‌ای می‌شد گفت این بود که این مسئله خوب است، حق مسلم ما است و دشمن برای اینکه به اسلام و انقلاب ضربه بزند با مسئله هسته‌ای ما مخالف است.

زیباکلام ادامه داد: مسئله‌ هسته‌ای یک ابزار برای پیشبرد سیاست خارجی و مسئله آمریکاستیزی، استکبارستیزی و غرب‌ستیزی شد.

وی افزود: کسانی که تلاش می‌کردند مسائل هسته‌ای را پیش ببرند آدم‌های انقلابی، اسلامی، غیرتمند و غیور شدند و کسانی که صحبت‌های کژدار مریض می‌کردند به قول احمدی‌نژاد خائن شدند.

وی خاطر نشان کرد: اینکه اجازه داده شد در رابطه با مسائل هسته‌ای صحبت شود یکی از دستاوردها و رویدادهایی است که اتفاق افتاده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: حداقل ۸ سال در دولت اصولگرایان به دفعات این اتفاق افتاد که راجع به مسائل هسته‌ای برای روزنامه‌های مستقل‌تر مطلب می‌نوشتند و سردبیر روزنامه هم آن را به نزدیکترین سطل زباله می‌انداخت. آنها می‌گفتند در رابطه با مسائل هسته‌ای جز اینکه بخواهید تعریف کنید دیگر چیزی نمی‌شود نوشت و شورای عالی امنیت ملی دستور داده که مطالبی که مغایر با امنیت ملی است را منتشر نکنید.

زیباکلام اضافه کرد: من زمانی در یک جا گفتم هسته‌ای چه گلی به سر ملت زده است و فقط به خاطر این مسئله برایمان پرونده درست شد.

وی خاطر نشان کرد: پیدا شدن این فرصت، نه مدیون اصلاح ‌طلبان نه مدیون روحانی و نه مدیون توسعه سیاسی است، پیدا شدن این فرصت را مدیون اصولگرایان تندرو، جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد هستیم.

وی ادامه داد: وقتی توافق ژنو امضا شد جریان دلواپسی به راه افتاد و این موضوع باعث شد برای اولین بار سیاست‌های کلی نظام در رابطه با بحث هسته‌ای با چالش روبرو شود.

زیباکلام گفت: از سال ۸۲ به این سمت مسئله هسته‌ای کشور به جای اینکه نگاهش به سمت منافع ملی باشد به سمت مسائلی در جهت آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی بود و متأسفانه هیچ‌وقت فرصتی به وجود نیامد که در مورد مسئله هسته‌ای غیر حکومتی صحبت شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: حکومت ۲ استدلال در رابطه با مسئله هسته‌ای داشت. یکی از آنها این بود که می‌گفتند هسته‌ای باعث پیشرفت‌های علمی فراوانی می‌شود و استدلال دوم هم این بود که می‌گفتند هسته‌ای باعث به وجود آمدن صنایع انبوهی در کشور خواهد شد. احمدی‌نژاد هم در جایی گفت که مسئله‌ هسته‌ای ۲۵۰ صنعت به وجود می‌آورد بنابراین چون غربی‌ها نمی‌توانند پیشرفت ما را ببینند با ما مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: من بارها از اصولگرایان پرسیدم حداقل یکی از این ۲۵۰ صنعتی که هسته‌ای به وجود می‌آورد بگویید. هیچ پیشرفت و نوآوری علمی در رابطه با مسئله هسته‌ای نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری وجود ندارد.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا