یادداشت

صله‌رحم در یلدای امسال و یک راهکار

images

به گزارش بصیر، پیوند با خویشاوندان و نیکی به آنان به ویژه پدر و مادر از راه های مهم رشد و تعالی در تمامی زمینه ها و تقرب به خدای سبحان است که پس از ایمان به خدا با فضیلت‌ترین اعمال دینی به شمار می آید، قطع ارتباط با خویشاوندان هم نوعی پیمان‌شکنی با خداوند است، در فقه نیز قطع‌رحم از گناهان بزرگ به شمار آمده چنانکه از عوامل سریع فنا و نابودی بشر معرفی شده است.

بوی بهشت که از مسافت هزار ساله به مشام می رسد، به مشام قطع کننده رحم نمی رسد، صله‌رحم نزد خدای سبحان چنان مهم است که آن را از جهت پاداش سریع‌ترین عبادت قرار داده و افزون بر پاداش اخروی، اجر دنیوی و زودهنگام برای آن مقرر داشته است.

صله‌رحم پاداش دنیوی و اخروی مهم و فراوانی دارد از جمله تاخیر اجل و گسترش روزی، فزونی عمر، وعده بهشت، پاکی اعمال، رفع بلا، آسانی حساب و آسانی سکرات مرگ از این عوامل است.

صله‌رحم تنها به رفتن خانه بستگان نیست بلکه مصادیق فراوان دارد و مصداق کامل آن این است که بیش از دیگران نیاز آنها را برطرف و آنان را خوشحال کند، پس صله‌رحم و پیوند با هر خویشاوندی متناسب با شان او است چنانکه گاه تنها به سلام کردن به او یا پاسخ نیکو دادن به سلام او است.

پیوند خویشاوندی تنها به بستگان خوب و با ایمان اختصاص ندارد، بلکه وظیفه اخلاقی و الهی است که فراگیر شود، از این رو چنانچه پدر، مادر و دیگر خویشاوندان مومن نیز نباشند احترام‌شان لازم و بر رفع نیازهای آنان تاکید شده است، به همین دلیل این ارتباط تا جائی است که به دیگر احکام دین آسیب نرسد.

با این اوصاف در خصوص بلندترین شب سال که به نام «شب یلدا» است، این سنت حسنه (صله رحم) در خانواده‍‌های ایرانی و برخی از اقوام غیر ایرانی رواج دارد، که امسال با شام شهادت نبی‌مکرم اسلام و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) تقارن پیدا کرد.

ما شیعیان می توانیم به رسم ادب و به پاس احترام به ساحت بقیه الله الاعظم این سنت حسنه را به سه روز بعد که مصادف با آغاز ربیع الاول است موکول کنیم چرا که هم از فضیلت این حدیث پیامبر(ص) (هرکس به من بشارت ماه ربیع را بدهد من او را به بهشت مژده خواهم داد) بهره بریم و هم این سنت حسنه را به نیکی انجام دهیم.

شایسته است که در ۳۰ دی ماه شام رحلت پیامبر اکرم(ص) که مصادف با این شب شده است و رسول گرامی اسلام به گردن ما حق عظیمی دارد، آن شب صله رحم را انجام ندهیم تا خدایی نکرده به خاندان عصمت و طهارت بی احترامی نشود.ان شاء الله

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا