آیت الله غروی یزدی به لقاء الله پیوست

بصیر، آیه الله حاج شیخ محمد باقر غروی یزدی، از علمای مطرح منطقه قصر شیرین و سرپل ذهاب، روز جمعه در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت.

بنابر این گزارش، پدر مرحوم آیت الله غروی یزدی که از اعلام علما و از شاگردان طراز اول میرزای شیرازی بود، به جهت مبارزه با فرقه های انحرافی، هنگامی که نجف را برای بازگشت به یزد ترک می کرد، در سرراه به منطقه قصر شیرین وارد شده و با فعالیت گروه های انحرافی در آن منطقه مواجه می شود. وی چون از مجتهدین بنام بود بر خود  واجب دید به جهت توسعه اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام و جلوگیری از فعالیت فرقه های انحرافی، در آن منطقه سکنی گزید و این اقامت مقدس سرفصلی شد برای دینمداری و تشیع مردم منطقه قصر شیرین و سرپل ذهاب.

پس از پدر، پسر(آیت الله محمدباقر غروی) که خود نیز از علمای اعلام شده بود، همان فعالیت ها را ادامه داده و ملجا و پناهگاه مردم بود. به گونه ای که مردم آن دیار، ایشان را پدر معنوی خود می دانستند؛  افزون بر این، آن بزرگوار قبل و پس از انقلاب اسلامی، نماینده تام الاختیار امام خمینی (ره) در آن منطقه بوده و پیش از انقلاب اسلامی همه انقلابیونی که قصد عزیمت به عراق داشته و خواستار ملاقات با امام خمینی(ره) بودند و یا از چنگال طاغوت می گریختند، در منطقه قصر شیرین زیر نظر مرحوم آیه الله حاج شیخ محمد باقر غروی پذیرایی شده و مراتب انتقال آنان به عراق صورت می گرفت. مرحوم آیت الله سبط الشیخ انصاری، آیت الله شاه آبادی و آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی و … همه کسانی بودند که  با وی آشنایی داشتند و حتی بسیاری از افراد و خانواده های محترم علما که در زندان های عراق گرفتار بودند، به جهت نفوذ بالای مرحوم آیت الله  غروی در بین عشایر عراق به واسطه ایشان از چنگال رژیم بعث عراق آزاد می گشتند و پس از مدتی پذیرایی در بیت آیت الله غروی در قصر شیرین به شهرهای خود بازمی گشتند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی آیت الله  غروی که به قم نقل سکونت کرده بودند به عنوان نماینده تام الاختیار امام خمینی(ره) در منطقه قصرشیرین، خدمات بسیار ارزشمندی در میدان های جنگ از خود بروز داد. کمک های بسیار به رزمندگان اسلام و حضور چندین ساله در میدان های جنگ، از ویژگی های این عالم جلیل القدر بود.

در دهه شصت تا هفتاد، وی مدتی نماینده امام خمینی(ره) در کشور هند شد و خدمات مفیدی نیز در آن دیار داشت که از آن جمله می توان به ساماندهی کتابخانه آیت الله میرحامد حسین (صاحب عبقات الانوار) در لکنهو اشاره کرد.

مرحوم آیت الله  غروی پس از جنگ، در مسجد بالا سر حرم مطهر حضرت معصومه (س) به تدریس فقه و اصول اشتغال داشت تا اینکه جمعه ۲۸آذر دارفانی را وداع گفت و در کنار مضجع شریف حضرت علی بن جعفر علیهما السلام مدفون گردید.

مراسم بزرگداشت این علامه جلیل القدر درتهران روز جمعه در مسجد نور میدان فاطمی از ساعت ۱۵ الی ۳۰: ۱۶ برگزار می شود.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا