تشخیص عفونت گوش با گجت ویژه موبایل هوشمند

بصیر، یکی از محبوب‌ترین جریان های سال جاری میلادی ظهور گجت هایی بوده است که به مردم در رسیدگی به نیازهای پزشکی خود کمک کرده و می توانند مراجعه به مطب پزشکان و حتی بدتر از آن اورژانس بیمارستان ها را کاهش دهند. یکی از تازه واردان این بخش “سلسکوپ اوتو” نام دارد که موبایل هوشمند کاربر را به یک گوش‌بین (اوتوسکوپ)، دستگاهی که دکترها برای بررسی پرده گوش بیمار استفاده می کنند، تبدیل می کند. 

 

تشخیص عفونت گوش با گجت ویژه موبایل هوشمند

به گزارش “گروه علم و فناوری” عصرایران، سلسکوپ به عنوان ابزاری حرفه ای برای دکترها فروش خود را آغاز کرد اما توسعه نسخه مصرف کننده آن به زودی پدر و مادرها را قادر می سازد تا یک نمونه از آن را در کنار دماسنج پزشکی نگهداری و در مواقع لزوم مورد استفاده قرار دهند.

در حال حاضر، سلسکوپ اوتو تنها با تلفن های همراه آی‌فون قابل استفاده است اما شرکت تولیدکننده آن در حال توسعه نسخه ای با قابلیت کار با تمامی موبایل های هوشمند است.

عفونت گوش از بیماری های شایع بین کودکان محسوب می شود. حدود ۸۰ درصد از کودکان حداقل یک بار پیش از سه سالگی عفونت گوش را تجربه می کنند و کودکانی که مستعد ابتلا به آن هستند بارها این بیماری را تجربه خواهند کرد. سلسکوپ اوتو به پدر و مادرها اجازه می دهد بدون مراجعه به مطب پزشک و یا اورژانس بیمارستان برای تشخیص عفونت گوش و تجویز آنتی بیوتیک، یک عکس یا ویدئو از پرده گوش کودک خود گرفته و آن را برای پزشک ارسال کنند. بر همین اساس، پزشک می تواند تشخیص خود را انجام داده و در صورت نیاز دارو تجویز کند. 

تشخیص عفونت گوش با گجت ویژه موبایل هوشمند

سلسکوپ اوتو از دوربین موبایل هوشمند، چند لنز ساده و فیبر نوری برای تولید تصاویر بزرگ که به پزشک ارسال می شوند، استفاده می کند. کیفیت عکس ها بسیار خوب و تقریبا مشابه با گوش‌بین های استاندارد هستند. این در شرایطی است که عکس ها و ویدئوهای گرفته شده می توانند در سوابق پزشکی الکترونیکی بیمار ثبت شوند.

افزون بر راحتی استفاده و امتیازاتی که سلسکوپ اوتو برای پدر و مادرها ایجاد می کند این دستگاه می تواند هزینه های خدمات درمانی و مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد. همان گونه که پیشتر اشاره شد عفونت گوش یکی از رایج‌ترین بیماری های کودکان است و از دلایل اصلی مراجعه کودکان به اورژانس بیمارستان ها محسوب می شود. بکارگیری سلسکوپ اوتو می تواند میزان مراجعه به مراکز درمانی را کاهش دهد.

از سوی دیگر، کارشناسان امیدوارند همان گونه که پدر و مادرها عکس های شرایط پرده گوش فرزند خود را به پزشک ارسال می کنند، پزشکان نیز به اتخاذ نگرش “مشاهده و انتظار” در موارد مبهم به جای تجویز آنتی بیوتیک برای حفظ حاشیه امنیت خود تشویق شوند. در حقیقت، اگر موفق به کاهش تجویز آنتی بیوتیک شویم می توانیم مقاومت عوامل بیماری‌زا در برابر آنتی بیوتیک را نیز کاهش دهیم که برد بزرگی محسوب می شود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا