افزايش ۷۰ درصدي سرطان در زنان با مصرف چربي

بصیر، برخی از متخصصان و مسئولان، از نزدیک شدن سونامی سرطان می‌گویند و برخی دیگر معتقدند گرچه آمار ابتلا به سرطان بالا رفته است اما نمی‌توانیم در مورد آمدن این سونامی ادعایی داشته باشیم.

حال اگر اين توصيه‌ها را رعيت كنيد مي‌توانيد به بالا بردن ميزان سلامت خود كمك كنيد.

* گياهان ضد سرطان بارنگ‌دانه‌هاي قرمز

کلم‌ها بهترین داروهای پیشگیری از سرطان هستند و در میان آنها کلم بروکلی به ویژه اگر بخارپز شده باشد، نقش ویژه‌ای در مبارزه با این بیماری همه‌گیر را بازی می‌کند. پس برای حفظ سلامت‌تان و جنگیدن با سرطان، هر روز مقداری از آن را به‌عنوان دورچین غذای‌تان سر سفره بیاورید. محققان می‌گویند کلم‌دوست‌ها کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند.

از خواص ضدسرطانی انگور، به‌ویژه نوع قرمز آن هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. محققان معتقدند این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را پایین بیاورند. از نظر پژوهشگران احتمال ابتلا به سرطان‌های معده، پوست، کبد، غدد لنفاوی و سینه با مصرف انگور قرمز به شکل قابل توجهی کمتر می‌شود و گذشته از این، رنگدانه‌های موجود در این میوه می‌تواند سلامت پوست مصرف‌کنندگان را هم تامین کند. پس تا فصل انگور تمام نشده، با کمک این میوه یک قدم برای کم کردن خطر سرطان‌ بردارید.

* كنگر بخوريد تا لنگر بيندازيد

آرتیشو یا کنگر فرنگی، یک گیاه ضد سرطان دیگر است که باید حتما در وعده‌های غذایی شما حاضر شود. این سبزی پرخاصیت نه‌تنها مانع ابتلای شما به سرطان پوست می‌شود بلکه در صورت دچار شدن‌تان به این بیماری، امکان رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را هم کمتر می‌کند. محققان می‌گویند برای دریافت بیشترین فایده از این گیاه، آن را حدود ۴۰ دقیقه بخارپز کرده و سپس نوش جان کنید. آرتیشو را هم می‌توانید در سالادها و هم در غذاهای‌تان به عنوان یک گیاه پرخاصیت و خوشمزه به کار ببرید.

* آنتي‌اكسيدان‌هاي بد بو

از بوی پیاز خام نترسید و با غذای‌تان چند پر از آن را مصرف کنید. از نظر محققان پیاز و موسیر سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و ترکیباتی که برای توقف رشد سلول‌های سرطانی یا پیشگیری از این بیماری مهلک لازم است را در خود دارند. پس اگر با پیاز خام میانه‌ای ندارید، لااقل آن را کم تفت دهید و در غذای‌تان بریزید. از طرف دیگر، مصرف سیر را هم فراموش نکنید. به گفته محققان سیر یک داروی طبیعی ضد سرطان است. از نظر آنها مصرف مداوم سیر خطر ابتلا به سرطان کولون را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

* گوشت قرمز و كباب دو عامل سرطان‌زا!

افرادی که هر روز حدود ۱۵۰ گرم گوشت قرمز می‌خورند، ۱۳ درصد بیشتر از دیگران با خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی یا سرطان روبه‌رو هستند. از نظر پژوهشگران زنانی که پروتئین حیوانی زیادی مصرف می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر از دیگران ممکن است به مشکلات مربوط به غدد لنفاوی مبتلا شوند و آنهایی که چربی‌های اشباع شده در غذای‌شان به وفور دیده می‌شود، تا ۹۰ درصد با چنین خطری روبه‌رو هستند.مصرف ماهی به جای گوشت قرمز و استفاده از روغن زیتون به جای کره و روغن‌های آفتابگردانمی‌تواند تا اندازه زیادی این خطر را کم کند.

هر وقت می‌خواهید خودتان را تقویت کنید، به جای درست کردن شام سراغ کبابی‌ها می‌روید و دو سیخ کوبیده می‌خورید؟ محققان می‌گویند این بدترین راهی است که برای تقویت کردن خودتان انتخاب می‌کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف خوراکی‌های دودی و مواد غذایی که روی آتش کباب می‌شوند خطر ابتلا به سرطان معده را بالا می‌برند. پس برای حفظ جان‌تان هم که شده، خود را کمتر تحویل بگیرید و از خیر برنج دودی و کباب بگذرید.

فکر سرخ کردن گوشت در درجه حرارت بالا را از سرتان بیرون کنید. محققان می‌گویند قرار دادن گوشت در معرض حرارت بالا، تغییراتی را در ترکیبات آن به وجود می‌آورد که احتمال مبتلا شدن‌تان به سرطان‌های روده بزرگ، سینه، پروستات و غدد لنفاوی را بالا می‌برد. به گفته پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا، مصرف گوشتی که در این شرایط پخته شده و قسمت‌هایی از آن هم سوخته است، خطر دچار شدن به سرطان پانکراس را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد. پس حتی اگر طعم گوشت سرخ شده یا کبابی را ترجیح می‌دهید، به‌خاطر سلامتی‌تان بی‌خیال مصرف آن شوید و بهترين نوع پخت گوشت قرمز را كه به صورت آبپز و يا بخارپز است در نظر بگيريد.

* ۳۰ دقیقه قدم بزنید

کار و خستگی را بهانه نکنید و ۳۰ دقیقه از هر روزتان را بدون فکر کردن به هیچ چیز صرف قدم زدن کنید. محققان می‌گویند نشستن‌های مداوم می‌تواند شما را به جمع بیماران سرطانی وارد کند. بررسی‌های آنها نشان می‌دهد زنانی که هر روز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه راه می‌روند، کمتر با خطر ابتلا به سرطان سینه روبه‌رو می‌شوند. گذشته از این، آنها فشار خون و سطح کلسترول پایین‌تری هم دارند و از آنجا که هورمون‌های‌شان هم تنظیم می‌شود، در کنار سرطان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر را هم پشت سر می‌گذارند.

* چیپس و پنیر ممنوع

وقتی غذاها در درجه حرارت بالا سرخ یا بو داده می‌شوند، ترکیبی سرطان‌زا به نام آکریل‌آمید از آنها آزاد می‌شود که می‌تواند بدن شما را هم دستخوش تغییرات شیمیایی کرده و سلامت شما را به شکل قابل توجهی تهدید کند. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که آزاد شدن این ماده، می‌تواند افراد را با خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان روبه‌رو کند، پس به جای سیب‌زمینی سرخ‌شده و چیپس، پوره سیب‌زمینی بخورید.

* در آرایشگاه مانیکور نکنید

محققان می‌گویند کارهای به ظاهر ساده‌ای که آرایشگران انجام می‌دهند می‌تواند شما را با خطر سرطانی شدن روبه‌رو کند. یکی از این کارها، خشک کردن لاک با کمک دستگاه است. حتما دیده‌اید در سالن‌های آرایشی برای زودتر خشک شدن لاک از دستگاه‌هایی که با نور این کار را انجام می‌دهند استفاده می‌کنند. خوردن همان نور به دستان شما کافی است تا با خطر ابتلا به سرطان پوست روبه‌رو شوید.

* آسپرین بخورید

اگر پزشک به شما خوردن آسپرین را توصیه کرده، از مصرف کردنش اجتناب نکنید. محققان می‌گویند زنانی که هر روز یک عدد آسپرین می‌خورند، کمتر از دیگران با خطر ابتلا به سرطان تخمدان روبه‌رو می‌شوند. البته به‌خاطر چنین یافته‌ای خودسرانه سراغ مصرف این دارو نروید. اگر بدن شما برای تنظیم فعالیت‌هایش به آسپرین نیاز نداشته باشد، مصرف آن احتمال از دست دادن جان‌تان را بیشتر می‌کند.

* شیر بنوشید

بررسی‌های تازه نشان می‌دهد مصرف کلسیم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را به‌شدت کاهش دهد. از نظر محققان ۷۰۰میلی‌گرم کلسیم روزانه، ۴۵ درصد احتمال ابتلا به این سرطان را در مصرف‌کنندگانش کاهش می‌دهد. البته محققان می‌گویند برای اینکه از این فایده شیر بهره‌مند شوید و در کنارش زیانی به بدن‌تان نرسانید، باید نوع کم‌چرب آن را میل کنید.

* بیشتر بایستید؛ کمتر بنشینید

محققان می‌گویند کسانی که در طول روز بیشتر در حالت نشسته قرار دارند و میانه‌ای با ایستادن ندارند، ۲۴ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر قرار دارند. محققان در بررسی‌های دیگرشان دریافته‌اند کسانی که بیننده حرفه‌ای تلویزیون هستند، در مقایسه با آنهایی که اهل تماشای برنامه‌های تلویزیونی نیستند، ۵۴ درصد بیشتر با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ روبه‌رو می‌شوند. آنها توصیه می‌کنند برای کم کردن خطر ابتلا به سرطان، در هر ساعت چند بار از سر جای‌تان بلند شوید و حتی اگر کاری برای انجام دادن ندارید، چند قدمی راه بروید.

* اتاق خواب‌تان را تاریک کنید

شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که وقت خوابیدن چراغ خواب را روشن می‌گذارند؟ از نظر محققان این عادت تنها احتمال چاق شدن‌تان را بیشتر نمی‌کند بلکه بر اساس بررسی‌ها قرار گرفتن در معرض نور در زمان خواب خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سینه در زنان را افزایش می‌دهد. نور شبانه تولید طبیعی ملاتونین در بدن را سرکوب می‌کند و براساس پژوهش‌ها خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که سطح ملاتونین‌شان پایین می‌آید، بیشتر از زنان دیگر است.

* هر روز آبمیوه ننوشید

می‌خواهید سلامت‌تان را تضمین کنید و به خاطر همین صبح‌تان را با یک لیوان آبمیوه شروع می‌کنید و در میان روز هم چند لیوان دیگر از این عصاره می‌نوشید؟ محققان می‌گویند همین تلاش برای حفظ سلامت می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود. از نظر آنها مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های شیرین تنها خطر ابتلا به دیابت و چاقی را بیشتر نمی‌کند بلکه کسانی که زیاد نوشابه یا دیگر نوشیدنی‌های پر از قند را مصرف می‌کنند، ۸۷ درصد بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به سرطان آندومتر روبه‌رو می‌شوند. پس به جای آبمیوه، خود میوه را مصرف کنید.

* چای سبز بنوشید

شاید تا چند سال پیش استفاده از چای سبز چندان متداول نشده بود اما با گسترش پژوهش‌ها در مورد آن و رواج مصرف کردنش، ثابت شد مصرف روزانه چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های سینه، تخمدان، روده بزرگ، پروستات و ریه را کاهش دهد. این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان است و پژوهشگران توصیه می‌کنند هر روز یکی، دو فنجان از آن را میل کنید.

* آفتاب بگیریم یا نگیریم؟

نور خورشید، شمشیر دولبه است؛ هم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را از شما دور کند و هم می‌تواند شما را به جمع سرطانی‌ها وارد کند. پس نه از آن بپرهیزید و نه در بهره گرفتن از این نور زیاده‌روی کنید.

* پوست‌تان را برنزه نکنید

حرف تازه‌ای نیست اما هرچه در مورد یافته‌های پژوهشگران در این مورد می‌گوییم، باز هم به خرج خیلی‌ها نمی‌رود و با آمدن تابستان خود را با آفتاب گرفتن برنزه می‌کنند و در زمستان سراغ سولاریوم می‌روند. محققان می‌گویند برنزه کردن بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنید خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد و استفاده از اسپری‌های اوتوبرنز به جای آفتاب گرفتن هم این خطر را به‌طور کامل از بین نمی‌برد.

* هر روز ۱۵ دقیقه آفتاب بگیرید

گفتیم برنزه کردن حتی با نور خورشید هم می‌تواند خطر ابتلای شما به سرطان پوست را چندبرابر کند اما این ادعا به معنی آن نیست که به‌طور کامل با نور خورشید خداحافظی کنید. محققان می‌گویند برای حفظ سلامت‌تان و کم کردن خطر ابتلا به سرطان، هر روز ۱۵ دقیقه خود را در معرض آفتاب قرار دهید. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود ویتامین D منشا ابتلا به بسیاری از سرطان‌هاست.

* ضد آفتاب مصرف کنید

کرم‌های ضدآفتاب تنها محصولات آرایشی ولوکس نیستند و تنها به درد خانم‌ها نمی‌خورند. از نظر محققان همه باید از این کرم‌ها برای دفع اشعه‌های مضر استفاده کنند و با این راه خطر ابتلا به سرطان پوست را پایین بیاورند. متخصصان می‌گویند ضد آفتاب‌هایی که ۳۰spf و بالاتر دارند، بهترین گزینه هستند و برای کودکان‌تان هم بهتر است با کمک یک متخصص پوست، ضد آفتاب مناسب را انتخاب کنید.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا