تدفین شهدای گمنام در میدان امیرچخماق، بهترین راه انتقال فریاد آرمان‌خواهی شهدا به گوش جهانیان است

بصیر، در پی مخالفت برخی از مسئولین استانی در خصوص تدفین هشت شهید گمنام در میدان امیر چخماق یزد تشکل های دانشجویی بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد و انجمن اسلامی دانشگاه یزد در بیانیه ای خواستار تدفین این شهدا در این میدان تاریخی یزد شدند تا از این طریق فریاد آرمانخواهی جوانان و شهیدان ما به گوش جهانیان فرا رسد که متن این بیانیه به شرح زیر می باشد:

 

نزدیک به دو سالیاست که بحث تدفین شهدای گمنام در یزد ، مهد عبادت و تدین کشور، مطرح شده است.

 

بعد از گرفتن استفتاء از مقام معظم رهبری “مدظله العالی” باذکر نام میدان امیرچخماق ، موافقت ایشان با این مکان محرز گردید.

بعد از این موافقت دلیل مطرح شدن و اعلام میدان امیرچخماق بعنوان محل تدفین شهدای گمنام ، فلسفه ی این موافقت که رساندن پیام بزرگمردان تاریخ ایران،  فرزندان بی نام و نشان این مملکت است ،بر همگان عیان شد.

 

این میدان که مرکز رفت و آمد گردشگران و جهانگردان زیادی نیز می باشد بهترین محل برای اعلام جهانی آرمان های اصیل انقلاب است که با خون عزیزان گلگون کفن ما پا گرفته است.

 

لذا این هدف بزرگ بر هر مصلحتی ارجحیت داشته و دارای اولویتی غیرقابل انکار است . اما متاسفانه شنیده می شود بعضیافراد به ظاهر خیرخواه در مورد برهم خوردن معماری میدان امیرچخماق و احتمال عدم ثبت این بنا در یونسکو صحبت می کنند

 

برخود لازم دانستیم چند نمونهاز موارد مشابه این ماجرا در ایران و دیگر کشورها ذکر کنیم؛ برای مثال کاخ گلستان،در ورودی این کاخ قبل از ثبت در یونسکو چند شهید گمنام دفن گردید و بعد از دفن این مظلومین این اثر ملی در یونسکو ثبت شد و یا کاروانسرای ۰۰۰۰۰ و یا تپه……. . همچنین در دیگر کشورهای جهان، موارد متعدد تدفین کشته شدگان جنگ در امکان اصلی با معماری های سنتی وجود دارد که موارد بسیاری از آن را در کشورهایی چون کانادا، روسیه، فرانسه…. میتوان مشاهده کرد. لذا اگر بحث ثبت جهانی مطرح می باشد اینهمه نمونه اماکن تاریخی ثبت شده در یونسکو جواب محکمی به این ادعا است.

 

و اما در بحث زیبایی میدان امیر چخماق نیز گفتنی است که چگونه است کهبا وجود اینهمه جگرکی و فرشگاه های مختلف درون امیر چخماق به زیبایی و فرهنگ تاریخی این مکان ضربه نمی خورد اما حضور شهدای گمنام که نماد آرمان های عظیم و الهی این ملت می باشند به زیبایی و قدمت این مکان ضربه می زند؟!

 

دوم؛ برای حل مشکل معماری این مکان، تیم دانشکده معماری دانشگاه یزد طرحی را آماده کرده و مطمئن است که با پیاده شدن این طرح علاوه بر اینکه هیچ تعارضی بین نمای تاریخی این میدان با قبور شهدا ایجاد نمی شود به زیبایی این مکان نیز می­افزاید.

 

اکنون بحث هایی پیرو دفن این شهدا در پشت مجموعه امیر چخماق مطرح شده که نشانگر لجاجت بی مورد مسئولین مربوطه در زمینه دفن شهدا در محلی غیر امیرچخماق است که هیچ استدلال محکمی هم در پشت این تصمیم نیست. فی الواقع کدامیک از ما حاضریم اموات خود را در پشت مجموعه امیرچخماق دفن کنیم ؟ چه برسد به پیکر پاک شهدا که باید هرچه بیشتر و ضروری تر در دید عموم قرار گیرند.

 

حال نظر به هدف آرمانی تدفین این شهدا در محل اصلی میدان امیر چخماق و رساندن پیام بلند انقلاب اسلامی به گردشگران بین المللی و همچنین تأثیر بسزای حضور شهدا در مرکز شهر بر فرهنگ و معنویت مردم انقلابی یزد ما نمایندگان دانشجویان دانشگاه یزد تدفین شهدای گمنام در محلی دیگر را هرگز صحیح و پسندیده ندانسته و به حکم رسالت دانشجویی خواستار تدفین هرچه سریع تر این شهدا در محل میدان امیرچخماق هستیم.

 

از تمامی مسئولین مربوطه خاصتا استاندار محترم انتظار می رود به این خواست مردم دارالعباده لبیک گفته و این مکان تاریخی را مزین به قدوم افتخارآفرینان این مملکت کنند.

 

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا