۱۰ انتظاری که از یک خودروی بدون راننده دارید

بصیر، تاکنون خبرهای زیادی درباره خودروهای بدون راننده شنیده‌ایم. به نظر می‌رسد گوگل در زمینه طراحی و ساخت خودروهایی با این ویژگی ایده‌های بلندپروازانه‌ای در سر می‌پروراند. 

 

10 انتظاری که از یک خودروی بدون راننده دارید

این شرکت پیش از این خودروهایی را معرفی کرده بود که می توانست به کمک تجهیزات عجیب و غریبی که روی سقف آن نصب می شد، در حضور راننده به طور خودکار تحت کنترل قرار گیرد. گوگل اخیرا از خودروی جدیدی از مجموعه خودروهای بدون راننده ساخت این شرکت رونمایی کرده است که هیچ ردپا و نشانه ای از سیستم های کنترل کننده ماشین های امروزی در آن یافت نمی شود که راننده بتواند در شرایط اضطراری کنترل خودرو را در دست گیرد.

در شرایطی که ایده خودروهای بدون راننده بیش از پیش به واقعیت نزدیک می شود شاید روزی مجبور شویم درباره بعضی امکانات داخلی خودروهای امروزی مانند فرمان خودرو برای نسل آینده ساعت ها صحبت کنیم. چراکه به این ترتیب در هیچ یک از خودروهای بدون راننده ای که در آینده به بازار عرضه می شود، نشانی از آن وجود نخواهد داشت. شاید روزی برسد که برای نوه هایمان اتفاقات تلخ و شیرینی را بازگو کنیم که سال های سال هنگام رانندگی با خودروهای بنزینی تجربه کرده ایم؛تجربیاتی که شاید نسل آینده هرگز فرصت این را نداشته باشد در دنیای آینده با آنها آشنا شود.

نسل آینده زندگی در دنیایی را تجربه می کند که قطعا در مقایسه با دنیای امروز بسیار متفاوت خواهد بود. البته زندگی امروز ما باید فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر بگذارد تا بتواند مسیر زندگی آیندگان را مشخص کند. اکنون زمان آن رسیده که پیش از پایان مراحل طراحی و تولید انبوه خودروهای بدون راننده به افرادی که قرار است نسل جدیدی از اتومبیل را طراحی و به بازار عرضه کنند، اعلام کنیم به عنوان مصرف کننده انتظار داریم این خودرو ها از چه ویژگی ها و امکاناتی برخوردار باشد. بخش خبری ویژه خودرو Howstuffworks بعضی از این امکانات و ویژگی ها را که جای خالی آن در خودروهای بدون راننده احساس می شود مورد بررسی قرار داده است.

۱ ـ از افسانه تا بازیگری در رُل اول یک فیلم!

ربات ها نخستین بار به عنوان یکی از شخصیت های اصلی یک فیلم سینمایی علمی- تخیلی به زندگی بشر امروز قدم گذاشتند. گوشی های هوشمندی که این روز ها جای خود را در قلب کاربران تلفن همراه باز کرده اند، نخستین بار ایفای نقش شخصیت اصلی یک فیلم سینمایی را به عهده داشتند. حتی همین اتومبیل های امروزی هم در فیلمی از ایزاک آسیموف که ۶۰ سال پیش به نمایش درآمد نقش یکی از شخصیت های داستان را به عهده داشتند. بنابراین اگر می خواهیم اتومبیلی را معرفی کنیم که قرار است از توانمندی هایی شبیه انسان ها برخوردار باشد، شاید بهتر است این اتومبیل را هم به عنوان شخصیت نقش اول یکی فیلم سینمایی علمی ـ تخیلی معرفی کنیم. بررسی های انجام شده نشان می دهد نامگذاری این اتومبیل بدون راننده و حتی توانایی تکلم خودرو با سرنشینان می تواند در جلب اعتماد سرنشینان این خودرو نقش مهمی داشته باشد.

۲ ـ رمزگذاری در برابر هکرها

یک خودروی بدون راننده در حقیقت یک رایانه پیچیده است. حتی ممکن است شبکه بی سیم (WiFi) خودرو در مقایسه با شبکه بی سیم خانگی از عملکرد بهتری برخوردار باشد. این رایانه می داند چه زمانی خواب و چه زمانی بیدار هستید؛ یا این که چه زمانی حال شما خوب یا بد است. اگر هنگامی که این خودرو در مسیر رسیدن به محل کارتان در حرکت است صورتحسابی را اینترنتی پرداخت کنید هکر ها می توانند به آسانی به اطلاعات حساب بانکی شما دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، گروهی که در انجام یک عملیات مجرمانه همکاری دارند می توانند اتومبیل شما را تحت کنترل قرار داده و از آن در انجام این عملیات بهره گیرند. بنابراین حمایت از حریم خصوصی از دیگر خواسته های مشتریان خودروهای بدون راننده است.

۳ ـ امکان رانندگی در جاده های برفی

معمولا رانندگی در مسیرهای برفی چندان خوشایند نیست. شاید نروژی ها از معدود افرادی باشند که در رانندگی در مسیرهای برفی مهارت بالایی دارند، در حالی که بیشتر ما از رانندگی در مسیرهای برفی هراس داریم. اگر خودروهای بدون راننده بتوانند این کار را انجام دهند قطعا کمک بزرگی به ما می کنند. البته تاکنون طراحان این خودروها چنین قابلیتی را برای خودروهای بدون راننده در نظر نگرفته اند. عملکرد این خودروها مبتنی بر اطلاعات دریافتی از دوربین ها و حسگرهایی است که محیط اطراف را تحت کنترل قرار می دهند. خط چین ها و خط های سفید کنار جاده از نشانه هایی است که حسگرها آنها را تشخیص می دهند. در روزهای برفی امکان تشخیص این نشانه ها وجود ندارد و بر این اساس عملکرد خودروهای بدون راننده در چنین شرایطی مختل می شود.

۴ ـ پایین آمدن قیمت

فناوری های جدید هزینه بالایی دار د. براساس خبرهای اعلام شده قیمت تجهیزات نصب شده روی سقف خودروهای بدون راننده گوگل حدود ۷۵ هزار دلار (حدود ۲۶۰ میلیون تومان) پیش بینی شده است که باید آن را به هزینه خودرو اضافه کنیم. بنابراین قیمت تمام شده خودروهای بدون راننده بسیار بالاست. این تجهیزات اکنون مراحل آزمایشی را پشت سر می گذارد و اگر قرار باشد به عنوان امکاناتی اختصاصی به خودروهای بدون راننده اضافه شود هنوز راهی طولانی در پیش است. فناوری هایی مانند دوربین های هوشمند و دوربین های ۳۶۰ درجه که به عنوان دستیار راننده در بعضی خودروهای پیشرفته امروزی تعبیه شده در مقایسه بسیار ارزان تر و تقریبا در دسترس است. در دسترس بودن چنین فناوری هایی در خودروهای امروزی می تواند مسیر رایج شدن خودروهای بدون راننده را هموار سازد.

۵ ـ طراحی نوآورانه، بدون فرمان و پدال!

در بیشتر خودروهای بدون راننده که مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته، فردی روی صندلی راننده می نشیند تا در شرایط اضطراری کنترل خودرو را در دست گیرد، اما در جدیدترین مدل خودروی بدون راننده گوگل، این خودرو با هدف این که اساسا بتواند بدون حضور راننده از عهده همه کارها برآید طراحی شده است. در این خودرو هیچ نشانی از فرمان یا پدال ها دیده نمی شود. اگر قرار باشد این خودرو در حوزه حمل و نقل به شکل کاربردی مورد استفاده قرار گیرد شاید لازم باشد از این پس ساختار و شکل ظاهری خودرو های بدون راننده با توجه به چنین هدفی طراحی شود. در این صورت باید فضایی برای استراحت سرنشینان در داخل خودرو در نظر گرفته شود.

۶ ـ توانایی برقراری ارتباط با خودروهای دیگر

فناوری ارتباطی بین خودروها که تحت عنوان V2V از آن نام برده می شود، ازجمله فناوری هایی است که به نظر می رسد در خودروهای بدون راننده به عنوان یک ابزار ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این فناوری هر خودرو می تواند وجود خودروهای دیگر را در مسیر حرکت خود تشخیص دهد و حتی با خودروهای دیگر در مسیر حرکت اطلاعاتی را رد و بدل کند تا به این ترتیب خودروها از وضع همدیگر آگاه شوند. به این ترتیب این خودروها نه تنها با خودروهای مجاور، بلکه با اتوبوس ها و خودروهای امدادی و حتی زیرساخت هایی مانند چراغ های هوشمند راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها در ارتباط خواهند بود که این ارتباط می تواند نقش مهمی در کنترل خودرو و پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی داشته باشد.

۷ ـ قابلیت پارک خودکار

خودروهای بدون راننده مقوله جدیدی است، اما بعضی خودروهای پیشرفته امروزی نیز از قابلیت پارک شدن خودکار برخوردارند. بنابراین داشتن چنین قابلیتی برای خودروهای بدون راننده چندان دور از انتظار نخواهد بود. آیا یک خودرو بدون راننده می تواند مکان مناسب برای پارک خودرو را تشخیص دهد؟

گروهی از مهندسان کره ای بر مبنای اطلاعات دریافتی از دوربین ها، حسگرها و کیلومتر شمار خودرو روشی ارائه کرده اند که به یک خودروی بدون راننده این امکان را می دهد جای مناسبی برای پارک شدن پیدا کند. به این ترتیب خودرو می تواند فضای مناسب برای پارک را شناسایی کند و اگر در این فضا مانعی وجود نداشته باشد در آن مکان پارک می شود. البته این خودرو نخست باید بتواند نقاطی که مشخص کننده محل پارک خودروست را تشخیص دهد. بدیهی است در این صورت باید هنگام شب که این علائم بخوبی دیده نمی شود، پارک خودرو به راننده واگذار شود.

۸ ـ قابلیت استراحت و گفت وگو برای سرنشینان

در خودروهای راننده ای که تاکنون مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته اند، راننده در شرایط اضطراری فرمان خودرو را در دست می گیرد یا حتی در صورت لزوم پای خود را روی پدال ترمز گذاشته و خودرو را متوقف می کند، اما اگر قرار باشد این خودروها مانند جدیدترین نسخه خودروهای بدون راننده گوگل به طور کامل خودکار باشد و نشانی از فرمان و پدال ها در آن دیده نشود در این شرایط سرنشینان می توانند تا زمان رسیدن به مقصد استراحت کوتاهی داشته باشند یا حتی صبحانه بخورند و از طریق امکانات گوشی های تلفن همراه در دنیای خبرها گشت کوتاهی بزنند و از حال دوستان باخبر شوند. گوگل پیش بینی کرده تا سه سال دیگر این خودروها آماده ورود به بازار خواهد بود.

۹ ـ خداحافظی با پمپ بنزین

حالا که قرار است از رانندگی خلاص شویم شاید بهتر باشد همزمان تجربه معطلی در جایگاه های سوختگیری و بنزین زدن را هم به فراموشی بسپاریم. اگرچه ایستگاه های سوخت رباتیک امروزه به واقعیت تبدیل شده است، اما باید قدم فراتر از این بگذاریم و خودروهای بدون راننده را به خودروهای تمام الکتریکی تبدیل کنیم. اگر در خودروهای بدون راننده آینده از پدال و فرمان خودرو نشانی نیست، بهتر است در شکل موتور و سوخت مصرفی این خودروها هم تغییراتی اساسی ایجاد شود. بسیاری از کارشناسان و متخصصانی که در این حوزه فعالیت می کنند بر این باورند که بهترین گزینه برای انتخاب سوخت مناسب خودرو های بدون راننده انرژی خورشیدی است.

۱۰ ـ داشتن دنده هوایی!

رقابت در دنیای خودروسازی بی وقفه ادامه دارد. به نظر می رسد یکی از مهم ترین این رقابت ها تلاش برای ساخت خودروهای پرنده است. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که آینده ای نه چندان دور در خودروهای بدون راننده، امکانی برای تبدیل خودرو به یک خودرو پرنده در نظر گرفته شود. بدون تردید چالش های زیادی وجود دارد که خودروهای بدون راننده هنوز از عهده انجام آن برنیامده اند. بنابراین زمانی طولانی لازم است تا روزی بتوانید با آسودگی کنترل همه امور را به خود خودرو بسپارید و تا رسیدن به مقصد استراحت کنید. ورود خودروهای بدون راننده به حوزه حمل و نقل می تواند تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن را که نتیجه خطاهای انسانی است به حداقل برساند. اما این خودرو ها هنوز نمی توانند موانعی ساده مانند برف را پشت سر بگذارند. بنابراین تا زمانی که این خودروهای هوشمند بتوانند با پیچیدگی های دنیای واقعی از عابران پیاده تا محل مناسب برای پارک خودرو یا عبور از مسیرهای برفی کنار بیایند، ظاهرا باید همچنان خودمان پشت فرمان خودرو بنشینیم تا کنترل همه امور را در دست داشته باشیم.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا