گام بعدی برای موبایل هوشمند چه خواهد بود؟

بصیر، امروزه، موبایل های هوشمند برای استفاده در یک بازه زمانی حداکثر ۲۴ ماهه طراحی می شوند و پس از آن به واسطه بازاری که شاهد پیشرفتی سریع است به مدلی از رده خارج تبدیل می شوند. این مساله الزاما چیز بدی نیست و به معنای تجربه بسیاری ویژگی های جدید در موبایل های هوشمندی است که طی چند سال آینده روانه بازار می شوند. در همین راستا، گمانه زنی های مختلفی درباره آینده موبایل های هوشمند مطرح هستند و این پرسش شکل می گیرد که گام بعدی برای موبایل های هوشمند آینده چه خواهد بود؟ 

 

گام بعدی برای موبایل هوشمند چه خواهد بود؟

کنترل از راه دور همه کاره

زندگی مدرن با دستگاه های کنترل از راه دور برای گجت های مختلف که رو به افزایش نیز هستند، گره خورده است. از آن جایی که دستگاه های بیشتری با اتصال بی سیم به اینترنت از ویژگی هوشمند بودن برخوردار می شوند، برخی شرکت های مطرح به معرفی اپلیکیشن هایی برای کنترل دستگاه های مختلف مانند “هوم کیت” اپل که دستگاه ها را در دسته های مختلف گروه بندی می کند، اقدام کرده اند.

در حال حاضر، گروه هتلداری هیلتون امکان قفل کردن و باز کردن در اتاق های هتل خود با موبایل هوشمند را فراهم کرده است و از این رو جایگزین شدن آن با کارت های اختصاصی قفل در دور از انتظار نیست.

مدیریت سلامت

در حال حاضر، بازاری پر رونق برای دستگاه هایی شکل گرفته که با موبایل هوشمند همگام می شوند و بر ابعاد مختلف سلامت کاربر نظارت دارند که از آن جمله می توان به بررسی ضربان قلب، مسافت طی شده، کالری سوزانده شده و … اشاره کرد.

اما این تازه آغاز داستان است. در سال های پیش رو احتمالا شاهد رشد کابردهای مدیریت سلامت یکپارچه شده خواهیم بود که از سوابق پزشکی کاربر اطلاع دارند و داده هایی را از حسگرهای تعبیه شده در ساعت و یا فناوری های پوشیدنی دیگر وی دریافت می کند و تمامی آنها اجازه نظارت بر وضعیت سلامت و شرایط محیطی را می دهند. در همین راستا، موبایل های هوشمند به پزشک شخصی افراد مبدل خواهند شد که در لحظه توصیه های لازم برای بهبود سلامت را به کاربر ارائه می کنند. 

 

دستیار شخصی اختصاصی

موبایل های هوشمند از دستگاهی ارتباطی به ابزاری چند منظوره با قابلیت کنترل از طریق صدا مبدل شده اند که به انجام کارهای روزانه بیشتری در زندگی مردم کمک می کنند. این دستیاران شخصی دیجیتال در حال حاضر از طریق اتصال فضای ابری می توانند کاربر خود را شناسایی کنند اما این روند در آینده به برقراری ارتباط با رایانه موجود در خودرو، خانه، اداره، مرکز خرید و هر جای دیگر گسترش خواهد یافت.

احتمالا موبایل های هوشمند به واسطه نمایشگرهای هدآپ و ساعت های هوشمند وقت بیشتری را در جیب کاربر خود سپری خواهند کرد. بر همین اساس، موقعیت های خطرناکی که به واسطه عدم هوشیاری افرادی که مشغول مشاهده نمایشگر موبایل هوشمند خود هستند در سطح شهرها کاهش می یابد.

گام بعدی برای موبایل هوشمند چه خواهد بود؟

دوربین های محاسباتی

فناوری ثبت تصویر از دیجیتال به سمت محاسباتی حرکت می کند. دوربین موبایل های هوشمند آینده احتمالا از آن جایی که قادر به فوکوس سریع، ردیابی اشیا و جبران شرایط نور نامطلوب است چیزی شبیه چشم انسان را شبیه سازی خواهد کرد و در مجموع عکس ها و ویدئوهایی طبیعی و شگفت انگیزی را تولید خواهد کرد.

واقعیت افزوده

فناوری واقعیت افزوده به کاربر اجازه می دهد تا موبایل هوشمند خود را به سمت صحنه ای در دنیای واقعی نشانه گرفته و تصاویری روی نمایشگر دستگاه با ارائه اطلاعات مختلف که از پایگاه داده دریافت می شوند، نمایش داده شوند. امروزه، واقعیت افزوده در دسترس است اما در آینده هرچه بهتر و پیشرفته‌تر خواهد بود.

عمر باتری بیشتر

یک فناوری باتری جدید و انقلابی که توسط پژوهشگران دانشگاه ایلینویز توسعه داده شده از ظرفیت لازم برای افزایش عمر باتری موبایل هوشمند تا ۲ هزار برابر آن چه که باتری های امروزی فراهم می کنند، برخوردار است. پیشرفت هایی در زمینه شارژ باتری ها از طریق انرژی جنبشی و همچنین افزایش سرعت شارژ نیز حاصل شده است. 

 

گام بعدی برای موبایل هوشمند چه خواهد بود؟

شبکه پر سرعت ۵G

هنوز از عمر شبکه ۴G مدت زمان قابل توجهی باقی مانده اما سرانجام جای خود را به شبکه ۵G خواهد داد. این شبکه جدید انتقال فوق سریع و بهینه داده ها را ۱۰۰ برابر سریع‌تر از سریع‌ترین شبکه ۴G ارائه خواهد کرد. بر همین اساس، یک فیلم کیفیت بالا را می توانید در کمتر از یک ثانیه روی موبایل هوشمند خود دانلود کنید.

نمایشگرهای سه بعدی و هولوگرام ها

تا پیش از این شاهد حضور چندین مدل موبایل هوشمند با نمایشگر سه بعدی در بازار مانند ال جی اپتیموس ۳D بوده ایم و عرضه مدل های دیگر در آینده نه چندان دور چندان عجیب به نظر نمی رسد. جدا از نمایشگرهای سه بعدی، نمایشگرهای هولوگرافیک برای موبایل هوشمند فناوری دیگری است که درباره آن بحث می شود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا