آنچه سرنوشت روحانی در انتخابات آینده را تعیین می کند

بصیر، روزنامه گالف نیوز امارات (Gulfnews)، با انتشار خبری به بررسی نتایج شکست و یا پیروزی مذاکرات هسته ای، برای دولت دکتر روحانی و همچنین اوباما پرداخت.


در این خبر که تحت عنوان “سرنوشت روحانی به توافق هسته ای گره خورده است” منتشر شد، آمده است: در سال ۲۰۱۵، میانه روها با هدایت رییس جمهور ایران، باید برای حفظ بقای خود وارد مبارزه شوند و تمام راه های عملی، به تحقق یک قرارداد با واشنگتون منتهی می شود.

این روزنامه با اشاره به اهمیت برنامه هسته ای ایران نوشت: در سال ۲۰۱۴، خبرهای ایران، اکثر اوقات در کانون توجه رسانه های جهان قرار داشت. چرا که مسیر دیپلماسی در مورد برنامه هسته ای این کشور سرعت گرفت و دیدارهای سطح بالا میان مقامات ایران و گروه ۱+۵ در مرکز صحنه امور بین المللی قرار گرفت. سرنوشت مذاکرات هسته ای می تواند باعث ایجاد تغییر در سطح داخلی ایران و همچنین سطوح منطقه ای و بین المللی گردد.

“گالف نیوز” همچنین نوشت: از نظر سیاسی، سرنوشت روحانی و تیم او به نتیجه مذاکرات هسته ای گره خورده است. در صورت شکست مذاکرات، در بهترین حالت برای روحانی، او و وزیر خارجه اش محمد جواد ظریف به حاشیه رانده خواهند شد. و به احتمال بیشتر شکست مذاکرات می تواند منجر به برکناری ظریف و در حالت بدتر، سقوط خود روحانی شود.

در ادامه این گزارش آمده است: از طرف دیگر پیروزی در مذاکرات می تواند فرصتی برای میانه روها باشد تا موقعیت خود را تحکیم کنند و احتمال پیروزی ایشان در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۶ به صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت همانطور که در انتخاب مجدد روحانی در سال ۲۰۱۷ تاثیرگذار خواهد بود.

نگارنده گزارش همچنین، به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای را برای اوباما و دولت وی نیز مهم و با ارزش خوانده و با ذکر دلایلی بیان می کند که آن ها نمی خواهند این فرصت را از دست بدهند. از جمله این دلایل، مناسب بودن رویکرد دولت روحانی در سیاست خارجی و نگاه مثبت دولت اوباما به این موضوع است. دومین دلیل، افزایش نگرانی ها با روی کار آمدن جمهوری خواهان در کنگره آمریکا و احتمال افزایش تحریم هاست که ممکن است در نهایت منجر به گسترش برنامه هسته ای تهران شود. دلیل دیگر نیز شرایط نامطلوب و بی ثبات منطقه خاورمیانه است که منافع امنیتی آمریکا را تهدید می کند و برای حل آن نیاز به توافق با ایران است.

در این گزارش آمده است: فرصت اوباما برای تحقق بخشیدن به یک میراث تاریخی در حل برنامه هسته ای ایران نهفته است؛ یکی از بحث انگیزترین مسائلی که آمریکا در عرصه سیاست خارجی از زمان جنگ سرد با آن مواجه شده است.



 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا