شهدا با مقاومت مردم دفن شدند و روسیاهی در اول زمستان برای “کارشکنان” ماند

بصیر، سردار باقرزاده فرمانده کمیته جست و جوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در جریان سفرش به استان اردبیل همزمان با روزهای آخرماه صفر و شهادت امام صادق(ع) و امام رضا(ع) خبرداد.

قرار بود که این تشییع در ۲۴ استان کشور شهدای گمنام  انجام بگیرد و به هر استان بنا بر هماهنگی های به عمل آمده و ظرفیت موجود تعدادی شهید گمنام اختصاص یابد.

سهم استان یزد در این بین تعداد ۸ شهید بود که پیکرهای مطهر هشت شهید گمنام از روز شنبه وارد استان یزد شد اما بنا بر علل مختلف مراسم تشییع و خاکسپاری تا امروز به تعویق افتاد.

در ابتدا مسئولان استان و اعضای شورای تأمین، با دفن این شهدا در صحن اصلی میدان امیرچخماق مخالفت کرده و در تشریح موضع خود گفته بودند که این میدان قرار است در یونسکو به ثبت جهانی برسد و با این کار این اتفاق رخ نخواهد داد.

این اظهارات اعضای شورای تامین باعث شد تا انتقادات تندی نسبت به موضع آنان گرفته شود چراکه خود شهدا برای این ملت نمادی تاریخی بوده و جز ارزش ها به حساب می آیند.

ماجرای مخالفت با  تدفین شهدا تا جایی پیش رفت که پیشنهاد شد تا پیکر مطهر شهدا در قسمت شرقی میدان به خاک سپرده شود اما در درجه اول کارشناسان شهردای این اقدام را درست ندانسته و معقد بودند که به حسینیه از لحاظ ساختمانی ضرر زده و منجر به تخریب می‌شود چرا که باید برای دفن شهدا کمی گود برداری می‌شد.

اما در ادامه کار به یکباره مشخص شد که حتی زمین پیشنهادی دارای مالک بوده و فرد مذکور برای دفن شهدا نیز اعلام نارضایتی کرده است. بنا بر این با مخالفت شورای تامین و مالک زمین قسمت شرقی میدان امیرچخماق، برای دفن شهدا، تنش ها بالا گرفت و سردرگمی عجیبی ایجاد شد.

البته لازم به ذکراست که برخی از رسانه های داخلی و خارجی به ویژه رادیو فردا در گزارش هایی از زبان مردم خواستار  دفن نشدن شهدا  در میدان امیرچخماق شدند که خود همین مسئله نیز جای تامل و تعمق دارد.

هر چند که سازمان میراث فرهنگی با انتشار بیانیه ای مردم را تهدید کرده و انان را مسئول عواقب این کار معرفی کرد اما به هرحال مردم ولایتمدار و شهید پرور یزد  که مدت ها در انتظار چنین روزی نشسته بودند با تجمع در میدان امیرچخماق و نوشتن پلاکاردهایی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان میراث فرهنگی و شورای تامین خواستار دفن شهدا در قسمت اصلی میدان شدند.

 

البته نا گفته نماند که در این میان برخی اخبار مبنی بر انتقال شهدا به تهران پس از تشییع نیز به گوش می‌رسید و یکی ازعوامل حضور اعتراض آمیز مردم در میدان امیرچخماق انتشار چنین مطالبی بود. بنا بر گفته برخی مسئولان مراسم دفن شهدا، قرار بود اگر وضع به این شکل پیش برود شهدا پس از مراسم تشییع برای خاکسپاری به تهران منتقل خواهند شد.

اما روز گذشته با حضور گسترده مردم و مقاومت آنان  دو تن از شهدا در میدان امیرچخماق به خاک سپرده شدند. 

از صبح امروز نیز همزمان با سالروز شهادت امام هشتم(ع) شش تن دیگر از این شهدای گمنان بر دستان مردم شریف یزد تشییع و در میدان امیرچخماق در کنار دو شهید دیگر تدفین شدند.

سردار سیدمحمد باقرزاده نیز در جریان این مراسم در واکنش به اقداماتی جنجال برانگیز در رابطه با دفن شهدا اظهار داشت: مسئولان میراث فرهنگی یزد به دلیل تاریخی بودن امیرچخماق و قرار گرفتن این بنا در آستانه ثبت در یونسکو، ضلع شرقی این بنا را برای دفن شهدا معرفی کردند اما نظر کارشناسان خود میراث فرهنگی این بود که پایه های اصلی این بنا در پشت تکیه از جمله ضلع شرقی وارد شده و دفن شهدا و خاکبرداری از این ضلع می توانست به تکیه آسیب وارد کند.

وی بیان کرد: نظر شهردار و اعضای شورای شهر یزد نیز به عنوان مسئولان مبلمان شهری همین بود و از آنجا که یزد حسینیه ایران است و بنا به دلایل یاد شده، صحن اصلی میدان امیرچخماق بهترین مکان برای دفن شهدا بود.

باقرزاده همچنین با اشاره به ثبت امیرچخماق در یونسکو عنوان کرد: کسانی که امروز قوانین یونسکو را تصویب می ‌کنند، همان ‌هایی هستند که دم از حقوق بشر می‌ زنند و همان ‌ها در دوران دفاع مقدس بودند و همان‌ها با دادن سلاح‌ های شیمیایی به صدام، ملت ایران را مورد هجوم قرار دادند و عده بسیار زیادی از فرزندان این مرز و بوم را به شهادت رساندند.

سردار باقرزاده با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ های داخلی و خارجی عنوان کرد: این رسانه‌ها در صدد ایجاد موجی بودند تا دفن شهدا در ضلع شرقی میدان را خواست مردم اعلام کنند اما مردم اجتماع کرده و آن را خواسته خود ندانستند که البته این خواست خداوند متعال و شهدا بود.

وی تاکید کرد: در شرایطی که برخی رسانه‌ ها همه چیز را از زبان مردم مطرح می ‌کردند، مردم یزد بسیار صریح و قاطع خواستار دفن شهدا در صحن اصلی میدان امیرچخماق شدند و عصر دیروز نیز دو شهید گمنام از هشت شهید انتقالی به استان یزد، مظلومانه به خاک سپرده شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مطالبی که در فضای مجازی در استان یزد در مورد دفن شهدا منتشر شده است، گفت: این برخوردها تأسف‌برانگیز است.

 
محمدصالح جوکار در مورد آخرین اتفاقات روی داده در مورد تدفین پیکر هشت شهید دوران دفاع مقدس اظهار داشت: متأسفانه فضا را تخریب کردند و اجازه ندادند در فضای آرام، شهدای عزیزی که عزیزتر از هرکسی هستند و ما همه چیز خود را مدیون آنها هستیم، به خاک بسپاریم.
 
وی ادامه داد: ما هرچه داریم از شهدا داریم و اگر امروز عزت، استقلال، نظام سیاسی مستقل و مقتدر داریم، همه را مدیون شهدا هستیم و شهدای گمنام نیز که بعد از ۲۵ سال، تفحص شده و برای تشییع به شهرهای مختلف برده می‌شوند، به طور قطع تحت فشار بسیاری بوده‌اند و با شکنجه‌های روحی بسیار به شهادت رسیده‌اند.
 
این مسئول با بیان اینکه ما حتی نمی‌دانیم آنها تحت چه شرایطی به شهادت رسیده‌اند، عنوان کرد: در حالی که آنها جان خود را به عنوان ارزشمندترین دارایی هر فرد، برای آرامش ما فدا کردند، امروز عده‌ای ناسپاسی می‌کنند.
 
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس تصریح کرد: اینها میهمان ما هستند، اما آیا استان ما برای هشت میهمان،‌ نمی‌تواند آبروداری کند؟ ما میهمان را در منزل در بهترین جای خانه می‌بریم و بهترین پذیرایی را از آنها می‌کنیم و اکنون چگونه هشت شهیدی که پدر و مادر و بستگانی نداشتند را اینگونه پذیرایی کرده‌ایم؟
 
وی خاطرنشان کرد: همه مردم و مسئولان استان یزد باید پدران و مادران این شهدا باشند و مسئولان ما باید با آنها با احترام برخورد می‌کردند.
 
جوکار بیان کرد: اینکه در فضای سایبری از نقل مکان شهدا و انتقال آنها از صحن اصلی امیرچخماق به ضلع شرقی به عنوان یک موفقیت بزرگ یاد شد، جای سئوال دارد و باید از این افراد پرسید که چطور جابجایی محل تدفین شهدا را برای خود یک پیروزی تلقی می‌کنند.
 
مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: استناد به قوانین میراث فرهنگی در برابر دفن شهدا حرف مفت است. مردم نیاز به درس گرفتن از شهدا دارند.

کوچک‌زاده بیان داشت: کسانی که در راه خدا به شهادت رسیدند قابل مقایسه با قهرمانان سایر کشورها نیستند و آنچه که موجب صدمه خوردن دشمن شده است درس‌هایی است که از مکتب شهیدان آموخته‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان به دنبال این هستند که یاد و خاطره شهدا را از بین ببرند که یکی از راه‌های رسیدن به این هدف نیز این است که مقبره شهیدان در مقابل چشمان مردم قرار نگیرد و پیکر آنها در جاهایی به دور از چشم مردم دفن شود.

کوچک‌زاده افزود: اینکه می‌گویند حال که شهدا را دفن کردیم مسئولیت عواقب آن با کسانی است که این اقدام را انجام داده‌اند باید گفت اگر کسانی که برای دفن شهدا بهانه‌هایی می‌تراشند نباشند کشور بهتر اداره می‌شود و مشکلی نخواهیم داشت.

همچنین حمید رسایی نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در واکنش به مخالفت ها برای دفن شهدا در سخنانی گفت: ممانعت میراث فرهنگی با تدفین شهدا در یک میدان تاریخی، نشانه کج فهمی و کج سلیقگی مسئولان فرهنگی میراث در دولت یازدهم است که حکایت از نفهمیدن جایگاه شهدا خصوصا شهدای گمنام در نگاه ملت ایران دارد.

رسایی ادامه داد: یکی از اقدامات مثبت آقای روحانی سرکشی هفتگی به خانواده شهدا در تهران است، درحالی که متأسفانه رفتارهای مدیران میانی همچون یزد با رفتار رئیس دولت منافات دارد و لازم است شخص رئیس جمهور نسبت به اتفاقات یزد واکنش نشان دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: آقای روحانی باید به همه نشان دهد که در سرکشی به خانواده شهدا اعتقاد عمیقی به شهدا وجود دارد و این موضوع رفتاری تبلیغاتی نیست.

وی گفت: اگر من جای آقای روحانی بودم این هفته به جای سرکشی به خانواده شهدا در تهران، برای ادای احترام به مقام این شهدای عزیز و دلجویی از مردم شهیدپرور دارالعباده به یزد سفر می‌کردم و بر سر مزار این شهدا حاضر می‌شدم و در آنجا دستور برخورد با کسانی که این رفتار زننده را با پیکر مطهر شهدا را داشتند صادر می‌کردم.

در هر صورت و با هر کاستی که بود بالاخره شهدا با مقاومت مردم انقلابی و شهید پرور برگزار شد و رو سیاهی جوسازی ها و مخالفت ها فقط برای مسئولانی که کارشکنی کردند، خواهد ماند چراکه تجربه تاریخی نشان داده هرکس که در برابر ارزشها و اعتقادات مردم بایستد، حذف می‌شود.

 

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا