مسئولینی که در تدفین شهدای یزد حق را کتمان کردند،توبه کنند/پیشنهاد ۴ میلیارد تومانی به مالک زمین ضلع شرقی امیر چخماق!

بصیر،  فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا ضمن تشکر و قدردانی از مردم یزد که با بصیرت، شور، حماسه و روح ایمانی خودشان وفاداری خود را به شهیدان  و فرزندان امام خمینی نشان دادند اظهار داشت: حضور چشم گیر مردم در تشییع پیکر شهدا درس بزرگی را به تعدادی  قریبی از مسولین که نتوانستند حقیقت های محیط پیرامون خودشان را درک کنند دادند.

سردار سید محمد باقرزاده با اشاره به آیه ۱۵۹و ۱۶۰سوره بقره افزود: من اولین توصیه ام به مسولینی که همراهی نکردند و سعی در کتمان حق و انحراف مسیر کردند این است که اول از هر چیزی توبه کنند و بعد هم شجاعانه حقیقت را بیان کنند.
وی ادامه داد: اگر کسی اشتباه کرد مومن و مشرک هم ندارد باید خود را اصلاح کند و آن چیزی را که از حقیقت کتمان کرده است را بیان کنند این  بد است که مسئولی بتواند برای مباحث فرهنگی درجامعه ریل گذاری درست کند اما غافل باشد.
سردار باقر زاده با بیان اینکه آن چیزی که در شورای شهر تصویب شده بود منطبق با نیاز واقعی مردم بود خاطر نشان کرد: قبل از شورای شهر کمیته مفقودین و خودم با سابقه ۱۳۰۰نقطه تدوین در جاهای مختلف کشور با همفکری دوستان این نقطه انتخاب شد.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین گفت: بعد از بررسی های صورت گرفته، استاندار سابق یک شبهه ایجاد کرد که شاید میدان امیرچخماق موقوفه باشد که البته موقوفه هم بود اما این موضوع نزد مقام معظم رهبری بیان شد و ایشان فرمودند چون در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و ایثار و شهادت است تدفین شهدا بلامانع است.

وی ادامه داد: حلیت زمین از حیث شرعی برای ما محرز شد اما همچنان مسئولان میراث فرهنگی با استناد به قانون ۱۳۳۷که دفن اموات در بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ممنوع است نظر داشتند اگر در این نقطه شهید خاک شود این امر مخالف قانون است!

سردار باقر زاده با بیان اینکه هرگز نمی توانیم بپذیریم شهدا مانند اموات تلقی شوند تصریح کرد: از نظر فقهی این شهدا حکمشان با اموات متفاوت است چراکه در عرصه عبادات فقه این شهدا  را افضل الشهدا می داند.
وی با اشاره به دو ایرادی که مسئولین میراث فرهنگی در خصوص تدفین شهدا گرفتند اذعن کرد: مسئولین میراث پیشنهاد دادند اگر شهدا در ضلع جنوب شرقی میدان دفن شوند حتی بنا هم می سازیم! که معمولا برای مواظبت از ازیک بنایی باید حدود اربعه آن مکان یعنی چهار طرف آن یکسان باشد معلوم نبود چه دلیل دارد که سازمان یونسکو تدفین شهدا را در صحن اصلی تکیه ایراد می گیرد اما ساخت بنا در پشت تکیه منافاتی ندارد؟

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین افزود: ما در مقررات یونسکو ندیدم که بگویند در آن ضلع مشکل دارد در این ضلع مشکل ندارد در حالی که کارشناسان بخش اعظم تاریخی این بنا را در پشت تکیه امیر چخماق می دانند.

سردار باقرزاده  تصریح کرد: بدلیل نقطه کور ضلع شرقی تکیه و نبود فضای کافیو با توجه به اینکه این ملک صاحب داشت بر نقطه اول اصرار کردیم و اصرار ما باعث شد دو تن از شهدا را جوانان ما به صورت شورانگیز به خاک بسپارند وسرپلی را برای ورود بقیه شهدا ایجاد کنند.

وی تاسف این جاست که پس از تدفین این دو شهید همین آقایان از سر لجاجت با صاحب زمین مربوطه تماس گرفتند که تا چهار میلیارد تومان این زمین را خریداری کنند با تدفین دو شهید در صحن اصلی بقیه را در پشت تکیه امیر چخماق قرار دهند که این حرکت بی معنا و جای سؤال دارد!

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین با بیان اینکه در محل دفن شهدا شش فعالیت مهم می تواندساماندهی شود گفت: این مکان محل خوبی است که  در فصول مختلف هشتاد عملیات دفاع مقدس باز کاوی شود و توصیه می کنم جوانان یزدی این امر را از بسیج وسپاه مطالبه کنند.

سردار باقر زاده ادامه داد: برگزاری شب های خاطره را در طول سال، شب های شعر دفاع مقدس، نقد کتاب های مقدس، ساماندهی کتابخانه دفاع مقدس از برنامه هایی است که می توان در فصول مختلف به برکت این شهدا انجام شود.

این رزمنده دفاع مقدس گفت: برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس برای گردشگران خارجی و مخاطبان داخلی از مهم ترین برنامه هایی است باید از این نقطه برداشت بهینه شود.
سردار باقر زاده با بیان اینکه برای مرقد شهدای گمنام  هیأت امنا تعیین می شود ابراز داشت: این هیت امنا را امام جمعه یزد، فرماندار یزد، رییس شورای شهر، شهرداریزد، فرمانده سپاه الغدیر و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل می دهند که وظیفه ساخت، مراقبت و بهره برداری از این مکان را زیر نظر بنیادهای حقظ آثار و نشر دفاع مقدس  برعهده خواهند داشت.

وی در پایان با بیان خاطره ای از تشییع شهدای گمنام در یزد ادامه داد: شبی که قبور شهدا حفر شده بوده است یک خانم گردشگر آلمانی با ورود به قسمت مدفن مقداری از خاک قبور شهدا را برداشته است و گفته برای سوغات می خواهم به  آلمان ببرم و بگویم مه این خاک دلاورمردان ایرانی است و این عظمت شهدا است…

 

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا