ویژه 9 دی/ 13/ یادداشت

بررسی ریشه های فتنه ۸۸ بر اساس آیات و روایات

بصیر، 


رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذینَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنا رَبَّنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَكیمُ [ممتحنه / ۵]


در ابتدا باید به معنای واژه ی فتنه پرداخت که “فتنه” عموماً تداعی‌گر سلسله تدابیر و اقداماتی است که به منظور ایجاد تفرقه و نفاق میان دو فرد و یا اجتماع انجام می‌شود. بر این اساس می‌ توان اقدامات داخلی و خارجی در راستای به هم زدن وحدت دینی و ملی افراد جامعه را “فتنه” نامید که به آشوبگری و تخریب می‌ انجامد.
اما جریان شناسی فتنه ، ابتدا بر سر یک سری توهمات خالی و پوچ صورت گرفته که شاید دست های خارجی بر آن دامن زدند ، آنجا که حق و باطل باهم ادغام شد و تشخیص آن ها را سخت کرد. 

فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیغٌ فَیتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ [آل عمران/۷]


اما در ضرورت برخورد با فتنه گران باید متذکر شد که در هر صورت کسانی هستند که در این فتنه ها نقش بازی می کرده اند که باید به اصطلاح تنبیه یا مجازات شوند، زیرا این ضرورت باعث می شود که شاهد این قانون شکنی ها دیگر نباشیم و همانطور که در آیه ی شریفه خداوند دستور می دهد:

وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ [بقره / ۱۹۳ و انفال / ۳۹]


کسانی هستند که می گویند فتنه ۸۸ یک اتفاق بوده و باید از آن گذشت و بخشید و رافت اسلامی داشت، این را باید گذاشت پای یک فرضیه که غلط است زیرا اگر اتفاق بود زودگذر بود نه این که هشت ماه به طول انجامد و منجر ناراحتی مقام معظم رهبری و خوشحالی مخالفان و معاندان این نظام گردد.
فتنه قطعا آثار بسیار زیادی داشته است که نمیتوان منکر آن شد، آثار اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی فراوانی در پی داشت که می توان به تشویش اذهان عمومی و اضطراب آفرینی هشت ماهه برای مردم کوچه و بازار اشاره کرد ودر بخش اقتصادی هم باید گفت که قطعا یکی از دلایل افزایش تحریم ها و فشار شدید اقتصادی بر مردم و نظام همین فتنه بوده است . حتی بزرگانی از نمایندگان مجلس بر اساس اسنادی گفته اند پیشنهاد دهنده ی تحریم بیشتر همین فتنه گران بوده اند.

لْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ [بقره / ۱۹۱]
وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ [بقره / ۲۱۷]


مرز بین اصلاح طلبان افراطی و فتنه گران! این جا باید پرسید آیا این دو از هم جدا هستند؟ خیر، مگر می شود که بین این دو جدایی در نظر گرفت . این ها همه باهم بودند، از یکدیگر حمایت می کردند. که در حدیثی امیر المومنین در این مورد می فرمایند:
إنّ ممّن ینتحلُ مودّتنا أهلَ البیت، من هو أشدُّ فتنةً علی شیعتِنا من الدّجّال. فقلتُ: بماذا؟ قال: بموالاتِ أعدائِنا و معاداةِ أولیائِنا. إنّه إذا کان کذلک، اختلطَ الحقُّ بالباطل و اشتبهَ الأمرُ فلم یُعرَف مؤمنٌ من منافق؛
همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند، کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود.
وسائل‌الشیعة


که در ادامه باید افزود و حق را در نظر گرفت اقلیت آن ها که خطشان مجزا بود سکوت کردند یعنی با کسانی که قصد براندازی نظام را داشتند مرزبندی نکردند و شدند ساکت فتنه. که تقصیر این ها از فتنه گران کمتر نیست. شاید آنها هم درون خودشان اختلافات شدیدی داشتند که از دید مردم پنهان ماند و خودشان هم سردرگم بودند.
پرواضح است نقش داشتن برخی فرزندان آیت الله هاشمی و افرادی مثل خاتمی و… در فتنه ۸۸ اضهر من الشمس بود. که در باره اش سخن نرانیم بهتر است. همه میدانند.
اما حق و باطل ، خوب وبد ، خاص و عام ، انقلابی بصیر و انقلابی بی بصیرت در یک روز مشخص شد و دیوار عظیمی بینشان ایجاد شد و این مردم بودند که با اعلام برائت از فتنه گران و بی بصیرتان در روز ۹دی پایانی بودند بر این فتنه عظیم و انقلاب اسلامی را برای سال های دراز واکسینه کردند.

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا