قربانی بعدی سیاست‌های مرادخانی کیست؟

بصیر، حسین طاهری، پس از ۱۱ ماه کشمکش و شرایط نابسمان تئاتر کشور با استعفای ۱۰ ماده‌ای خود از تئاتر کشور خداحافظی کرد. این استعفا نامه که خطاب به علی جنتی، وزیر ارشاد و نه علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد نوشته شد، نقدهای بسیاری را با خود همراه داشت. نقد‌هایی که نوک پیکان همه آن‌ها به سمت علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد است. مسائل مطرح شده به ویژه عدم شفافیت در بودجه، ابهام در حیطه وظایف مدیریتی، بهای بیش از حد به اقتصاد هنر و واگذاری سالن‌های تحت اختیار به مؤسسات غیرحرفه‌ای عناوینی هستند که به صورت جدی در متن استعفانامه طاهری آمده بود.

گویا ۱۰ عنوان آمده در استعفای طاهری مسائل بیشتری را در پشت خود داشته که با این لحن نوشته است. لحنی که پاسخ یک خطی وزیر ارشاد به آن می‌تواند نشان‌دهنده حواشی پشت آن و شاید عصبانیت‌هایی که در میان بوده، باشد. این ۱۰ عنوان شاید تنها یک پاسخ‌دهنده داشته باشد و آن کسی نیست جز علی مرادخانی.

طاهری هم مانند دیگر مدیران مرکز هنرهای نمایشی برکنار نشد و استعفا داد. ماجرایی که پیش از این برای اتابک نادری، وحید لک، مهدی شفیعی، پیمان شریعتی، شهرام کرمی و … رخ داده بود این بار برای حسین طاهری اتفاق افتاد. شاید برای این استعفاهای سریالی که مدتی فروکش کرده بود، استعفای طاهری آغازی دوباره باشد که با آمدن مدیری جدید رنگ تازه‌تری هم به خود بگیرد. البته گواه تمامی این استعفاها این بود که مسائل جدی‌تری در پشت پرده در جریان است که هیچ فردی تاب و توان ایستادگی در برابر آن را ندارد.

با رفتن حسین طاهری، قرار است به زودی سرپرست مرکز هنرهای نمایشی طبق دستور یک خطی وزیر ارشاد به علی مرادخانی معرفی شود. در همین حین گزینه‌هایی برای مدیریت بر مرکز هنرهای نمایشی که از چندی پیش در گمانه‌زمانی‌های آغاز شده در رسانه‌ها به چشم می‌خورد، مطرح هستند. پیش از این در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها از شهرام کرمی، قادر آشنا، حسین مسافرآستانه و مهرداد رایانی مخصوص، نام برده شده بود اما این روزها نام‌های دیگری همچون مجید سرسنگی، مهدی شفیعی، رحمت امینی و … هم بر سر زبان رسانه‌ها افتاده است.

مجید سرسنگی اکنون مدیرعامل خانه هنرمندان است و تماشاخانه ایرانشهر را نیز اداره می‌کند. چراغ تماشاخانه‌های تحت مدیریت او این روزها روشن است و استقبال اهالی تئاتر از آن‌ها از هر جای دیگری بیشتر است. او از گزینه‌هایی است که البته پیش از این برای تصدی گری معاونت هنری ارشاد مطرح بود. اکنون باید دید او آمدن به مرکز هنرهای نمایشی و مدیریت زیر نظر علی مرادخانی را می‌پذیرد.

مهدی شفیعی، مدیر پیشین امور مالی مرکز هنرهای نمایشی است که در دوران قادر آشنا به این سمت منصوب شد. فردی که اغلب هنرمندان او را فردی خوش اخلاق و پاسخگو می‌دانند. هرچند که او هم مانند سایر مدیران همواره به دلیل مشکلات مالی مرکز هنرهای نمایشی شرمنده هنرمندان تئاتر بوده است. شفیعی از جمله مدیرانی است که در زمان حسین طاهری نیز در این سمت ابقاء شد. اما اخیراً از سمت خود استعفا داد و شهرام نوشیر که از دفتر تئاتر خیابانی برکنار شده بود جایش را گرفت.

رحمت امینی ۳ سال است که مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است. پیش از این برای دبیری تئاتر فجر سی و سوم مطرح بود اما به نتیجه نرسید. مدیریت ۳ ساله او در حوزه هنری با انتقادات خاص هنرمندان و رسانه‌ها همراه بوده است. انتقاداتی که حجم بیشتری از آن‌ها به انفعال و تعطیلی سالن‌های حوزه هنری مربوط می‌شود. هر چند که بسیاری دیگر این مشکلات را متأثر از مدیران بالای سری رحمت امینی می‌دانند و به آن‌ها تعمیم می‌دهند.

سال گذشته در همین ایام بود که زمزمه رفتن قادر آشنا مطرح بود. در نهایت یک هفته مانده به برگزاری جشنواره تئاتر فجر او برکنار و دبیر تئاتر فجر شد. هرچند آشنا مدیریتی خوب را در مرکز هنرهای نمایشی داشت، اما او نیز به دلایلی که شاید مشابه با دلایل طاهری باشد از مرکز رفت. اکنون نیز در فاصله ۲۰ روز مانده به برگزاری جشنواره تئاتر فجر سی و سوم طاهری از مرکز هنرهای نمایشی رفت. این اتفاقات هم سال گذشته باعث تضعیف جشنواره شد، اکنون نیز این اتفاق در شرایطی رخ داد که بخشی از سالن‌های وزارت ارشاد نیز از مدیریت نادرست رنج می‌برند.

انتخاب سرپرست و مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی، باید حامل پاسخی قانع‌کننده در قبال ۱۰ دلیل استعفای طاهری باشد. باید دید مدیر جدیدی که به مرکز هنرهای نمایشی می‌آید ۱۰ مشکل عنوان شده از سوی طاهری و سایر مشکلات را حل می‌کند یا او هم برای مدتی این مشکلات را تحمل می‌کند و بعد استعفا می‌دهد؟

با همه این اوصاف به نظر می‌رسد تنها مسأله‌ای که هنوز دست‌نخوره باقی مانده حال بد هنرهای نمایشی است. حالی که شاید حالا حالاها خوب شدنی نیست.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا