بعضی ها فکر می کنند اقتدار تنها به افزایش برد موشک است

بصیر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر کشاورزی ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام و حضرت عیسی مسیح گفت: حضور شما فعالان صنعت سبز کشور در این مکان و معرفی فعالان نمونه در بخش کشاورزی جای تقدیر و تکریم دارد.


وی با اشاره به جایگاه ویژه دینی، مذهبی و فرهنگی کشاورزی گفت: کار کردن با باغ، درخت و زمین کشاورزی و محصول و دام با کار کردن با صنعت و پیچ و مهره متفاوت است و لذت معنوی دارد.

روحانی افزود: کشاورزی به معنای عام کلمه‌اش چه کشت و فعالیت‌های زمین، دامپروری، گاوپروری و صید طرب‌انگیز است و از لحاظ دینی و مذهبی نیز کشاورزی جایگاه خاص خود را دارد.

وی کشاورزی را کار ائمه و اولیا دانست و گفت: امیرالمومنین شب و روز برای به دست آوردن آب تلاش می‌کرد و هنوز چاه‌های عمیق در اطراف مدینه به نام حضرت علی(ع) وجود دارد و ایشان بلافاصله چاه را برای فقرا وقف می‌کردند. امامان و انبیا دامدار بودند و خود حضرت محمد(ص) نیز اینچنین بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب کشاورزی اولین انقلاب بود ادامه داد: تمدن بشری با کشاورزی و تمدن کشاورزی بود. بشر برای به دست آوردن مواد غذایی مدام در حال حرکت بود اما آنچه که باعث شد بشر روی زمین بماند کشاورزی است.

وی گفت: گاهی این تصور می‌شود که از انقلاب کشاورزی به سمت انقلاب صنعتی گذر کرده‌ایم و عده‌ای تردید دارند که اولویت در سرمایه‌گذاری با کشاورزی است و یا صنعت. و این تصور، تصور درستی نیست چراکه انقلاب صنعتی ادامه انقلاب کشاورزی است و وقتی معنا پیدا می‌کند که این دو انقلاب در کنار یکدیگر قرار بگیرد.

روحانی کشاورزی و صنعت را به یکدیگر وابسته دانست و گفت: کشاورزی بدون صنعت امکان‌پذیر نیست هم در کاشت، هم در نگهداری و هم در برداشت محصولات کشاورزی باید در کنار صنعت باشد و کشاورزی روبه‌روی صنعت قرار ندارد. صنعت باید کشاورزی ما را از حالت سنتی خارج و متحول کند چراکه کشاورزی سنتی قدرت رقابت ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه دنیای اقتصاد دنیای رقابت است، گفت: درآمدزایی بزرگترین محرک در دنیای امروز است و اگر در بخش کشاورزی نتوانیم درآمدها را بالا ببریم کشاورزی تعطیل می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهر گفت: این پدیده رنج‌آور یک معنای آن می‌تواند پشت کردن به کشاورزی باشد. روستاهای ما باید زنده و آباد بمانند و ما باید علل این مهاجرت را پیدا کنیم. دولت در انتظار شنیدن حرف‌های کارشناسی از سوی مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌های مرتبط و همچنین شما کشاورزان است.

وی با اشاره به نام وزارتخانه جهاد کشاورزی گفت: وزارتخانه کشاورزی نام جهاد را به همراه خود دارد یعنی وزارتخانه‌ای که می‌خواهد در زمینه کشاورزی فعالیت کند باید جهاد کند، یعنی تلاش بی‌وقفه و از خودگذشتگی. لذا باید به کلمه جهاد متعهد باشیم و همه در این زمینه به صحنه بیایند.

روحانی با اشاره به دو سرمایه آب و خاک در کشاورزی گفت: ما باید خاک را حفظ کنیم و نگذاریم یکی از نعمت‌های بزرگ الهی که منبع حیات ماست تخریب شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: ما باید با زمین رفتار درست داشته باشیم چراکه اگر رفتار درست نداشته باشیم زمین خشم می‌کند. ما باید رفتارمان را با زمین تنظیم کنیم و نگذاریم شهرسازی‌ها زمین‌های ما را تخریب کند و زمین‌های درجه یک کشاورزی ما تبدیل به شهر شود.

وی همچنین با اشاره به دومین سرمایه کشاورزی یعنی عنصر آب گفت: کشور ما از لحاظ اقلیمی در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و آب به این لحاظ کافی نیست. هر سال نیز خشکسالی‌ها و درجه حرارت در سطح دنیا افزایش می‌یابد و ما به سمت خشکسالی حرکت می‌کنیم بنابراین باید قدر آب را بدانیم.

روحانی با اشاره به تمدن کهن ایران گفت: من که در هفته گذشته به خراسان جنوبی رفته بودم دیدم بیش از ۱۶ هزار قنات دارند و این به معنای آن است که اجداد و پدران ما از علم و دانش بالایی برخوردار بودند. مثلا مهندسی میدان اصفهان را ببینید. یک نمونه امروز در ایران نشان دهید که معماری‌اش مانند این میدان باشد. آیا ما امروز می‌توانیم چنین طراحی‌ای بکنیم؟ آیا ما یک آرشیتکت داریم که در این سطح باشد؟ اینجا سرزمین تمدن است و پدران و اجداد ما از علم و دانش بسیاری برخوردار بودند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی کتاب‌های تاریخی می‌گوید که انقلاب کشاورزی از ایران آغاز شده است گفت: ایران در همه زمینه‌ها به خصوص در کشاورزی دارای تمدنی کهن است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در کنار کشاورزی، محیط زیست را هم حفظ کنیم چراکه برخی مواقع محیط زیست مقابل کشاورزی قرار می‌گیرد، مثلا می‌گویند آب فلان سد را به زمین‌های کشاورزی ندهید و آن را به فلان تالاب بدهید که در حال خشک شدن است و دولت باید بین صنعت و کشاورزی، کشاورزی و محیط زیست، کشاورزی و تجارت ارتباط و اعتدال ایجاد کند و اعتدالی که این دولت می‌گوید یعنی این.

روحانی با بیان اینکه ما باید درآمد کشاورزان را بالا ببریم ادامه داد: اگر این کار صورت نگیرد کشاورزان شغلشان را رها می‌کنند. محصول کشاورزی در بازار مصرف‌کننده با قیمت خوب و بالایی به فروش مرسد اما پولی که به دست کشاورز می‌رسد بسیار پایین است بنابراین باید در این زمینه تدبیر شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تولید با شما کشاورزان، تسهیل با دولت و تدبیر نیز با خدا. و اگر بتوانیم یک واسطه را هم به نفع کشاورز کم کنیم تحول زیادی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تحول در سیستم توزیع محصولات کشاورزی گفت: ما باید سیستم توزیع و اتصال صحیح و درست میان بازارهای نهایی مصرف با مراکز اصلی تولید درست کنیم و وزارت کشاورزی و وزارت صنعت نیز باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشند.

روحانی ادامه داد: در کنار تولید باید صنایعی بیایند که کار شما را تکمیل کنند. صنایع مکمل باید در کنار محصولات کشاورزی قرار بگیرد و گاهی آن محصول کشاورزی را به یک محصول دیگر تبدیل کنند که دارای ارزش افزوده بالاتر است. بنابراین خدمات و کشاورزی باید با صنعت حل شود تا سود دهد و کشاورز نیز باید در برند و صنعت سهم داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشاورز نمونه با لوح و کف زدن افزایش نمی‌یابد گفت: تقدیر یک قدم کوچک است و ما باید این راه حل را پیدا کنیم که چگونه این کار ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به آمار تولید کشاورزان نمونه گفت: کار مرکز تحقیقات کشاورزی، وزارت جهاد و دولت این است که این نمونه‌ها را توسعه دهیم و راه‌حل آن را پیدا کنیم.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه کشاورزی گفت: دولت در این ۶ ماه از اولین جلسات به فکر کشاورزی بوده و از همان روزهای اول دنبال آن بودیم که چگونه کود مورد نیاز کشاورزان را وارد کشور کنیم و گاهی وزیر کشاورزی در جلسات هیات دولت داد می‌زد که کود چه شد و پاییز نزدیک است زودتر آن را وارد کنید البته این داد زدن وزیر نشان از آن دارد که دارد دلسوزی می‌کند!

رئیس‌جمهور گفت: اینکه ۱۲ شب به بعد زنگ می‌زنم و می‌بینم که هنوز وزیر در دفتر کارش است به من امید می‌دهد. برخی از وزرا و مسئولان رده بالای کشور در طول روز ۱۴ تا ۱۶ ساعت کار می‌کنند که این بسیار ارزشمند است.

وی همچنین با بیان اینکه برخی تنها اقتدار را برد موشک می‌دانند گفت: ارتش، بسیج، نیروهای مسلح اقتدار ما هستند قبول، اما اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشته باشیم ولی برای گندم نیازمند به دیگران باشیم این اقتدار حاصل نمی‌شود.

روحانی با بیان اینکه رسیدن به خودکفایی در همه محصولات کشاورزی شدنی نیست گفت: ما در خیلی از محصولات می‌توانیم تا مرز خودکفایی برسیم همچنان که وزیر کشاورزی گفت برای روغن کلزا تلاش می‌کنیم بعضی کشورها در این زمینه به خودکفایی رسیده‌اند و از آن تحت عنوان انقلاب زرد نام برده‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری دولت در زمینه آب گفت: دولت باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند تا از آب بهره‌برداری شود اگر ما بتوانیم ۱۰ درصد در آب صرفه‌جویی کنیم شرایط متحول خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه آب گفت: دولت در زمینه بهره‌وری آب حرکت بسیار خوبی را شروع کرده و آثارش را امسال و سال‌های آینده خواهید دید.

روحانی با انتقاد از رسانه‌ها در پوشش ندادن خدمات دولت گفت: خیلی از رسانه‌ها به دولت کمک نمی‌کنند و صداوسیما از فرصت انتقاد صددرصد استفاده می‌کند که این خوب است اما در بیان خدمات دولت زبانش نمی‌چرخد شاید اشکال در دوربین‌ها و فرستنده‌ها است.

وی گفت: این دولت در طول ۱۶ ماه کاری که در زمینه آب انجام داده بی‌نظیر است، سرعت و حرکت ما خوب است، در زمینه خرید محصولات کشاورزی قدم‌های خوبی برداشته تعیین قیمت تضمینی گندم، دادن پول سروقت به کشاورزان و دادن ماشین‌آلات از کارهای خوبی بوده که انجام گرفته است. چراکه ما می‌فهمیم کشاورزی چقدر مهم است و می‌دانیم که تخلیه روستا چقدر خطرناک است و می‌دانیم که درآمد کشاورز باید بالا برود و محصولاتش صادر شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما باید سبک زندگی مردم را در نحوه مصرف مواد غذایی عوض کنیم گفت: باید تلاش کنیم مصرف مردم در زمینه لبنیات افزایش یابد و دروازه صادرات را باز کنیم تا بتوانیم کشاورزیمان را محقق سازیم.

وی کشاورزی را ستون اقتصاد کشور نامید و گفت: دولت تمام تلاش خود را برای آنکه ارزش افزوده محصولات کشاورزی بالا برود خواهد کرد تا شرایط و جاذبه لازم برای حرکت بیشتر کشاورزان فراهم شود.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم کشاورزی برتر در سراسر کشور توسعه یابد و کشاورزان ما روزهایی با سرافرازی بیشتر داشته باشند.

 

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا