نظر جنتی درباره پدیده مرتضی پاشایی

بصیر، آیین معرفی برترین‌ پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز یکشنبه (هفتم دی ماه) با حضور سه تن از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی ادوار مختلف، علی جنتی، احمد مسجدجامعی و مصطفی میرسلیم در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.


جنتی در این مراسم با تقدیر از پژوهشگران برتر در حوزه‌های مختلف و همچنین وزرای اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: متاسفانه امروز می‌بینیم که بسیاری از واژه‌های فرهنگی که بسیاری از آنها هم مهمل است و معنای خاصی ندارند، بر سر در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها گذاشته می‌شوند و ما البته مطابق وظیفه‌ای که داریم، با آنها برخورد می‌کنیم.

وی سپس گفت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات محصول تلاش آقایان میرسلیم و مسجدجامعی است و من لازم می‌دانم از آقای جوادی یگانه (رئیس این پژوهشگاه) به خاطر رویکرد جدیدی که اتخاذ کرده است و همچنین اساتید و اعضای هیات علمی و هیات امنای این پژوهشگاه که اولا رویکرد آن را به سمت پروژه‌های ملی سوق داده‌اند و برخی کارهایی که در گذشته انجام شده، امروز هم به عنوان پژوهش‌های علمی دنبال می‌شود، تشکر کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت پژوهش‌هایی مانند ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که به گفته وی برای خود او بسیار مورد استفاده بوده است، از در دستور کار قرار گرفتن پژوهش شبکه ملی نخبگان هم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ابراز مسرت کرد، اما گفت: این پژوهش‌ها کمتر در جایی ثبت شده است و لذا باید به این مساله هم توجه کافی شود.

جنتی افزود: کارهایی مانند رصد فرهنگی که اخیرا شروع شده است و پروژه‌های دیگری که در این حوزه در حال انجام است، کارهای عموما پراکنده‌ای است و باید جایی سامان پیدا کند و به طور مرتب مجموعه تحولات فرهنگی و هنری کشور رصد، تحلیل و برنامه‌ریزی شود. ما باید بدانیم که چرا مثلا در اوایل انقلاب در یک سال نزدیک ۸۳ میلیون نفر به سینما می‌روند ولی به تدریج این روند کاهش پیدا می‌کند و یا در حوزه‌های کتابخوانی و کتاب باید وضعیت کنونی تحلیل شود که چرا این گونه است؟

وی تشییع جنازه مرحوم مرتضی پاشایی را هم پدیده‌ای بسیار مهم و از جهت فرهنگی قابل تحلیل دانست و گفت: این پدیده برای خیلی‌ها غافلگیرکننده بود که چطور فوت جوانی ۳۰ ساله که چند سالی بیشتر هم نیست که وارد عرصه موسیقی پاپ شده است، می‌تواند جمعیتی ۳۰ تا ۴۰ هزار نفری را به بهشت زهرا بکشاند؛ به گونه‌ای که از ظهر تا شب روز تشییع جنازه، موفق نمی‌شوند جنازه ایشان را دفن کنند؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نیاز است که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به عنوان پشتوانه پژوهشی وزارت ارشاد، توجه بیشتری به مسائل کاربردی کند چون ما در وزارت ارشاد آنقدر سرگرم مسائل اجرایی هستیم که اساسا فرصت فکر کردن به مسائل اصلی را که جزو وظایف‌مان هست، نداریم.

در پایان این مراسم ضمن اهدای لوح سپاس و جوایز به حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر حجتی و سید مصطفی میرسلیم به جهت خدمات طولانی و با سابقه‌شان در حوزه پژوهش و اهمیت دادن به این عرصه، برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح ذیل تقدیر شدند:

پژوهش‌های برتر:

رتبه اول: بررسی تحلیلی «تدوین و تالیف شاهنامه کردی»، پژوهشگر: دکتر محمدرضا حمزه‌ای، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه

رتبه دوم: فرهنگ عامه شهر یزد، پژوهشگر: صدیقه رمضانخانی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد

رتبه سوم: کوشش و منش زنان در نقاشی و ادبیات ایران، پژوهشگر: دکتر سید راضیه یاسینی، پژوهشگر فرهنگ، هنر و ارتباطات

شایسته تقدیر: فرهنگ مردم استان مرکزی / پژوهشگر: غلامعلی ولاشجردی فراهانی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی

پژوهشگران برتر:

رتبه اول: استاد سید عبدالله انوار، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران

رتبه دوم: به طور مشترک, دکتر نادره جلالی از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سعید نوریان از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل

رتبه سوم: سعید فلاح‌فر از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شایسته تقدیر: دکتر نظام بهرامی کمیل از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا