میراث فرهنگی برای آشوراده چه طرحی دارد؟

بصیر، روز گذشته گزارشی تحت عنوان مافیا دوباره به جان «آشوراده» افتادمنتشر شد که در آن به دغدغه‌‌های زیست محیطی تبدیل جزیره آشوراده به مرکز گردشگری پرداخت و نسبت به ورود دوباره یک سرمایه‌گذار به این پروژه که ۱۰ سال پیش هم ادعای مالکیت ۳۸۰ هکتار از اراضی این جزیره را کرده بود، هشدار داد.

سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (میراث آریا) امروز در گفت‌وگویی با تاجیک، مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری در پاسخ به این دغدغه‌ها اعلام کرده است: آشوراده یک موضوع چند دولتی بود که حدود ۴ ماه پیش با دستور ویژه رئیس‌جمهور پیگیری این موضوع با حفظ ملاحظات زیست محیطی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپرده شد.

تاجیک ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی مامور به حل موضوع پرونده شد تا با رعایت ملاحظات زیست محیطی این منطقه از رکود خارج شود، جلسات متعددی با مسئولین استانداری گلستان، مقامات سازمان محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و شرکت‌های بخش خصوصی دخیل در این پرونده داشتیم که در تمامی این جلسات بر حفظ اکوسیستم آشوراده تاکید شد.

مدیرکل دفتر مناطق نمونه با بیان اینکه اقدامات کارشناسی و تخصصی برای حفظ محیط زیست منطقه در طرح نهایی پروژه آشوراده مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: این طرح در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، مسئولین سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست تایید شد.

وی افزود: سطح اشغال جزیره برای اجرای تاسیسات گردشگری ۱۰ درصد پیش بینی شده است و تمام تاسیسات از نظر ارتفاع و مواد با رعایت ملاحظات زیست محیطی انجام می‌شود.

تاجیک گفت: ما اجازه نمی‌دهیم هتل چندین طبقه در آشوراده ساخته شود، تدبیر فعلی سازمان به طور قطع در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و تناسب و تطبیق طرح‌های گردشگری با محیط زیست جزیره است.

مدیرکل دفتر مناطق نمونه ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با بحث منابع طبیعی و جنگل‌ها دغدغه دارد، این سازمان طی یک سال گذشته برای آزاد کردن اراضی که بخش خصوصی با نیت احداث تاسیسات گردشگری اشغال کرده و اقدامی انجام نداده، پیگیری‌های جدی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه طرح توسعه آشوراده با ملاحظات زیست محیطی تطبیق داده شده، تصریح کرد: پیاده‌روی، اسب‌سواری و طبیعت‌گردی از جمله طرح‌هایی است که در آشوراده اجرا می‌شود، اینگونه طرح‌ها در مناطق زیست محیطی کشورهای مختلف اجرا شده با استقبال بسیاری مواجه شده است.

مدیرکل دفتر مناطق نمونه با بیان اینکه مکانیزم اجرایی طرح آشوراده هنوز نهایی نشده است، افزود: اهلیت سرمایه‌گذار در بحث آشوراده موضوع بسیار با اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تاجیک با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار آشوراده باید فردی باشد که امتحانش را پس داده و از هر نظر صلاحیت داشته باشد، گفت: سازمان میراث فرهنگی آشوراده را محلی برای آزمایش سرمایه گذاری که اهلیت و صلاحیتش احراز نشده تبدیل نمی‌کند.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا