عکس/ هنرمندانی که روحانی شدند

بصیر، اگر چه هر ساله در خلال ساخت سریال‌های تلویزیونی، شاهد خلق شخصیت‌های روحانی هستیم، اما مسئولان تلویزیون اعلام کردند که با تولید سریال «پرده‌نشین» برای نخستین بار قصد دارند مجموعه‌ای با موضوع روحانیون بسازند؛ موضوعی که سینما از سال‌ها قبل از دریچه‌ی ژانرهای مختلف به آن پرداخته بود و در تلویزیون شاید به دلیل حساسیت‌های موجود، مسکوت مانده بود./آ

هنرمندانی که روحانی شدند + عکس

به همین دلیل هم بود که مهدی فرجی، مدیر وقت شبکه اول گفته بود، راحت نمی‌توان برای ساخت سریال سراغ قشر روحانیون رفت.

سیفی‌آزاد، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک هم گفته بود که با وسواس و هوشیاری کامل «پرده‌نشین» را ساخته‌اند.

نقش روحانی در سریال «پرده‌نشین» را دو تن از بازیگرانی ایفا کردند که پیشتر در این نقش ظاهر نشده بودند.

فرهاد آییش و هومن برق‌نورد بازیگران اصلی سریال در نقش روحانی بودند که به نظر می‌رسد به خوبی توانستند از عهده‌ این نقش‌ها برآیند.

اما کارگردانی سریال را بهروز شیعبی عهده‌دار بود که خود در فیلم «طلا و مس» تجربه ایفای نقش روحانی را داشت.

هنرمندانی که روحانی شدند + عکس

بهروز شعیبی در «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان ایفاگر نقش طلبه ‌و شخصیت اصلی فیلم بود.‌

او درباره اینکه چقدر از تجربه «طلا و مس» در «پرده‌نشین»استفاده کرد؟ گفت: در فیلم «طلا و مس» فقط به عنوان بازیگر حضور داشتم و می‌توانم بگویم «طلا و مس» حاصل یک کارگردانی و قصه خوب بود و در نتیجه ماندگار شد. در حال حاضر که هنوز پخش سریال «پرده‌نشین» شروع نشده است، می‌توانم فقط به عنوان فردی که در «طلا و مس» بازی کرده‌ بگویم به هر حال آشنایی با فضای روحانیت و همچنین نزدیک شدن به زندگی خانوادگی آقایان روحانی، یک پیش‌زمینه‌ای برایم بود که بتوانم به قصه «پرده‌نشین» نزدیک شوم اما دلیل بر این نبود که من بگویم اطلاعاتم در رابطه با این موضوع کافی و کامل بود. قطعا ما برای «پرده‌نشین» دوباره تمام تحقیقات و پیگیری‌هایمان را از سر گرفتیم.

 به انگیزه‌ پخش سریال «پرده‌نشین» مروری بر بازیگرانی دارد که در سال‌های اخیر خصوصا در سریال‌های تلویزیونی ایفاگر نقش روحانی بوده‌اند.

هنرمندانی که روحانی شدند + عکس

داریوش کاردان از جمله بازیگرانی است که در سریال‌های تلویزیونی، لباس روحانیت بر تن کرده است. او در سریال «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان نقش روحانی را بازی کرد که یک سریال مناسبتی و ماورایی بود.

پیشتر از او رضا توکلی در یک سریال ماورایی دیگر با عنوان «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی هم ایفاگر نقش روحانی شده بود.

ایفای نقش روحانی در سریال ماورایی «آخرین گناه» هم بر عهده علی دهکردی بود.

از جمله بازیگرانی که چند بار تاکنون نقش روحانی را بازی کرده است، می‌توان به نام جواد عزتی اشاره کرد. این بازیگر که بیشتر در نقش‌های طنز ظاهر می‌شود، در سریال «دودکش» هم ایفاگر نقش یک روحانی بود.

وی که در فیلم «طلا و مس» هم نقش روحانی را ایفا کرده بود، در زمان ساخت «دودکش» گفته بود: دوست داشتم پس از «طلا و مس» دوباره نقش روحانی را بازی کنم.

عزتی در فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» هم نقش یک روحانی را بازی کرده بود.

هنرمندانی که روحانی شدند + عکس

رضا کیانیان هم در سریال‌های تلویزیونی نقش‌های ماندگاری از روحانیون به جا گذاشت. «روزگار قریب»، «کیف انگلیسی» و «دوران سرکشی» سریال‌هایی است که کیانیان در آنها لباس روحانیت را پوشید. او در «روزگار قریب» نقش مرحوم آیت‌الله فیروزآبادی را بازی کرد.

نقش شهید مدرس هم توسط زنده‌یاد خسرو شکیبایی و حسین محجوب در سریال‌های «مرغ حق» و «عمارت فرنگی» ایفا شده است.

هنرمندانی که روحانی شدند + عکس

اما با به روی آنتن رفتن سریال تاریخی «معمای شاه»، به شکل قابل توجهی به تعداد بازیگرانی که نقش روحانیون و خصوصا روحانیون تاثیر‌گذار در فضای سیاسی و اجتماعی کشور را بازی می‌کنند، اضافه می‌شود. در این سریال نقش روحانیونی چون امام خمینی (ره)، شهید نواب صفوی، آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله بروجردی و شهید مطهری در جریان مبارزات مردم کشورمان علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نمایش درمی‌آید.

در این سریال شکرخدا گودرزی در نقش امام خمینی(ره)، حمید منوچهری در نقش آیت‌الله کاشانی، حسام نواب صفوی در نقش شهید نواب صفوی، رسول توکلی در نقش آیت‌الله مطهری و داریوش ارجمند نقش آیت‌الله بروجردی را بازی می‌کند.

در این سریال ضمن اشاره به سلطنت محمدرضا پهلوی، آغاز نهضت امام خمینی‌(ره) نیز به تصویر کشیده می‌شود که به همین بهانه زندگی و تاثیر روحانیون برجسته این دوره تاریخی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران طرح و تشریح می‌شود.

هنرمندانی که روحانی شدند + عکس

بر اساس این گزارش، از دیگر بازیگرانی که نقش روحانی را بازی کرده‌اند می‌توان به نام‌های هدایت هاشمی (سریال پروانه)، رضا رویگری و حسام نواب صفوی در نقش «سید جمال‌الدین اسد‌آبادی» (در سریال سال‌های مشروطه)، بروز ارجمند (در سریال «معراجی‌ها»)، محسن تنابنده در سریال «شاهگوش»، امیرحسین صدیق در سریال «زیرلب بشمار»، دانیال حکیمی (روز رفتن) و … اشاره کرد.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا