راهنمای کلی برای خرید لپ تاپ

بصیر، امروزه تبلت ها توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده اند اما همچنان برای اکثر مردم جهان لپ تاپ ها گزینه اصلی به عنوان دستگاه رایانشی محسوب می شوند. لپ تاپ ها صفحه کلیدهای واقعی برای تایپ سریع‌تر را ارائه می کنند، در زمینه انجام چند وظیفه همزمان عملکرد بهتری دارند و قدرت فراوانی برای انجام هر کاری از ادیت ویدئو تا ساخت اسلاید پاور پوینت و انجام بازی های رایانه ای ارائه می کنند.

 لپ تاپ ها در طیف گسترده ای از اندازه ها، ویژگی ها و قیمت ها موجود هستند و از این رو انتخاب یک مدل ایده آل می تواند به تصمیمی چالش برانگیز مبدل شود. بر همین اساس، پیش از خرید باید نیازهای خود را شناسایی کنید. در ادامه چند راهنمایی کلی برای انتخاب لپ تاپی مناسب را ارائه می کنیم.

انتخاب سیستم عامل: مک، ویندوز یا کروم؟ 

 

راهنمای کلی برای خرید لپ تاپ

کروم OS

سیستم عامل کروم به طور معمول در دستگاه های سبک وزن و ارزان قیمت به کار گرفته می شود. کروم OS ساده‌ترین و امن‌ترین سیستم عامل محسوب می شود. البته استفاده از این سیستم عامل ممکن است احساس محدودیت را در کاربر ایجاد کند زیرا برای بهره مندی از بیشینه قابلیت های آن باید اتصال دائمی به اینترنت پر سرعت داشته باشید. اپلیکیشن های آفلاین اندکی برای این سیستم عامل در دسترس هستند و نمونه های موجود نیز همواره خوب کار نمی کنند.

از آن جایی که سیستم عامل کروم اساسا یک مرورگر محسوب می شود آلودگی آن به بدافزار یا ویروس ها بعید است. اگر به دستگاهی برای وبگردی، خواندن ایمیل، حضور در شبکه های اجتماعی و انجام گفتگوهای آنلاین نیاز دارید، کروم‌بوک ها گزینه هایی ارزان قیمت با قابلیت حمل و نقل و بالا و طول عمر باتری طولانی محسوب می شوند.

ویندوز ۸٫۱

لپ تاپ های ویندوزی به طور کلی گزینه های مقرون به صرفه‌تر نسبت به مک‌بوک های اپل هستند و دامنه گسترده‌تری از طراحی ظاهری را ارائه می کنند. مایکروسافت و شرکای تجاری آن به کاربران امکان استفاده از لپ تاپ هایی با نمایشگرهای لمسی و طراحی های قابل تبدیل را می دهند که به راحتی لپ تاپ را تبدیل به یک تبلت می کنند.

رابط کاربری نسخه جدید ویندوز برای کار با نمایشگرهای لمسی و اپلیکیشن های لمس محور طراحی شده و ظاهری کاشی مانند دارد. ویندوز ۸٫۱ از حالت دسکتاپ نیز سود می برد تا اگر ظاهر گذشته سیستم عامل ویندوز را ترجیح می دهید از آن استفاده کنید. برخی لپ تاپ های ویندوزی ویژگی های کسب و کار پسند مانند احراز هویت بیومتریک و کارت هوشمند را ارائه می کنند.

اپل OS X یوسمیت

مک‌بوک های اپل از سیستم عامل اختصاصی این شرکت استفاده می کنند. مک‌بوک ها ویژگی هایی مشابه با سیستم عاملiOS مانند “لانچ پد” برای اپلیکیشن ها، ژست های چند لمسی و توانایی دریافت تماس تلفنی از آی‌فون را در اختیار کاربر قرار می دهند. از نظر طراحی صنعتی مک‌بوک های اپل به راحتی می توانند بسیاری از لپ تاپ های ویندوزی را پشت سر بگذارند. البته برای خاص بودن باید قیمت بالای مک‌بوک های اپل را نیز پرداخت کنید.

 

انتخاب اندازه مناسب

 

راهنمای کلی برای خرید لپ تاپ

قابلیت حمل و نقل لپ تاپ یکی از عوامل کلیدی در انتخاب آن محسوب می شود. بر همین اساس، اندازه لپ تاپ را باید با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. لپ تاپ ها به طور معمول بر اساس اندازه نمایشگر خود طبقه بندی می شوند.

۱۱ تا ۱۲ اینچ: سبک‌ترین و باریک‌ترین سیستم ها دارای نمایشگرهای ۱۱ تا ۱۲ اینچی هستند و به طور معمول بین ۱٫۱ کیلوگرم تا ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارند. اندازه، نمایشگر و صفحه کلید این لپ تاپ ها ممکن است برای برخی کاربران بسیار کوچک باشند.

۱۳ تا ۱۴ اینچ: لپ تاپ هایی که دارای نمایشگرهای ۱۳ تا ۱۴ اینچی هستند به طور معمول بهترین توازن بین قابلیت حمل و استفاده را ارائه می کنند. وزن این لپ تاپ ها بین ۱٫۵ کیلوگرم تا ۲ کیلوگرم است.

۱۵ اینچ: محبوب‌ترین اندازه نمایشگر در میان لپ تاپ ها محسوب می شود. این لپ تاپ ها به طور معمول بزرگ و سنگین هستند و وزن آنها بین ۲٫۲ تا ۳ کیلوگرم است. اگر قصد ندارید لپ تاپ خود را زیاد جابجا کنید یک نمونه ۱۵ اینچی می تواند انتخابی ایده آل باشد. برخی مدل های ۱۵ اینچی دارای درایو نوری هستند اما برای کاهش وزن در برخی مدل ها از آن استفاده نمی شود.

۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر قصد دارید از لپ تاپ خود همواره روی میز استفاده کنید مدل های ۱۷ یا ۱۸ اینچی می توانند قدرت پردازشی کافی برای انجام هر کاری را در اختیار شما قرار دهند. این لپ تاپ ها به طور معمول از سخت افزاری قدرتمند سود می برند اما حمل و نقل آنها با توجه به وزن بیش از سه کیلوگرم تجربه خوشایندی نخواهد بود.

 

بررسی صفحه کلید و تاچ پد 

 

راهنمای کلی برای خرید لپ تاپ

ارگونومی یک لپ تاپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر زیاد تایپ می کنید باید به فاصله بین دکمه های صفحه کلید و میزان فشار لازم برای کار با آنها توجه کنید. همچنین باید دقت تاچ پد دستگاه را مد نظر قرار دهید. فعالیت هایی مانند کار با دکمه ها، زوم کردن روی عکس ها و یا انتخاب متن باید به راحتی با تاچ پد صورت بگیرند.

 

بررسی مشخصات 

 

راهنمای کلی برای خرید لپ تاپ

مشخصات لپ تاپ مانند پردازنده، دیسک سخت، حافظه رم، و کارت گرافیک می توانند حتی دوستداران این دستگاه ها را با شرایط دشواری برای گزینش نهایی مواجه سازند. پیش از خرید لپ تاپ باید انتظاراتی که از آن دارید را شناسایی کرده و دستگاهی با مشخصات مناسب برای برآورده کردن نیازهای خود انتخاب کنید.

پردازنده مرکزی: لپ تاپ های ارزان حال حاضر از پردازنده های سری E شرکت AMD یا پردازنده های سلرون و پنتیوم شرکت اینتل استفاده می کنند. این پردازنده ها در انجام کارهای عادی مانند وبگردی و مشاهده اسناد آفیس خوب عمل می کنند اما انتظار انجام بازی های سنگین را نباید داشته باشید. پردازنده های اتم اینتل نیز از نمونه هایی با عملکرد پایین هستند اما طول عمر بالای باتری را ارائه می کنند.

دستگاه های هیبریدی تبلت/لپ تاپ از پردازنده های اینتل Core M سود می برند که سریع‌تر از پردازنده های اتم بوده اما توانایی رقابت با پردازنده های سری Core اینتل را ندارند. اگر عملکرد لپ تاپ برای شما مهم است به چیزی کمتر از پردازنده های Core M یا Core i3 و یا پردازنده های AMD A Series راضی نشوید. برای تجربه عملکرد بالای دستگاه نیز انتخاب پردازنده های Core i5 وCore i7 توصیه می شود.

حافظه رم: هنگامی که بحث حافظه رم مطرح می شود لپ تاپ های ارزان حداقل از ۲ گیگابایت حافظه رم سود می برند. با این وجود، انتخاب دستگاه هایی که حداقل ۴ گیگابایت حافظه رم دارند توصیه می شود. هرچه میزان حافظه رم بالاتری را انتخاب کنید در اجرای نرم افزارها و انجام چند وظیفه همزمان شرایط بهتری را تجربه خواهید کرد. امروزه، گیمرها و افرادی که کارهای سنگین با لپ تاپ خود انجام می دهند مدل هایی با حافظه رم ۱۶ گیگابایتی را انتخاب می کنند.

دیسک سخت: برای برخی از کاربران یک درایو سریع نسبت به درایوی با حجم ذخیره سازی بالا از اهمیت بیشتری برخوردار است. انتخاب دیسک های سخت با سرعت ۷۲۰۰-rpm نسبت به مدل هایی با سرعت ۵۴۰۰-rpm ارجحیت دارند. حجم ذخیره سازی معمول برای لپ تاپ های امروزه ۵۰۰ گیگابایت یا ۷۵۰ گیگابایت است.

فلش کش: اولترابوک ها و برخی نوت بوک ها با فلش کش های ۸، ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی عرضه می شوند که کاربر می تواند از آنها برای ارتقا عملکرد استفاده کند. اگرچه فلش کش ها از سرعت یک درایو حالت جامد (SSD) برخوردار نیستند اما می توانند به بهبود مدت زمان بارگذاری و بوت کمک کرده در شرایطی که اجازه ذخیره سازی اطلاعات روی یک دیسک سخت بزرگ را می دهند.

درایو حالت جامد (SSD): درایوهای حالت جامد نسبت به دیسک های سخت سنتی گران‌تر بوده و ظرفیت ذخیره سازی کمتری دارند. اما از نظر سرعت و عملکرد با دیسک های سخت قابل مقایسه نبوده و عملکردی فوق العاده را ارائه می کنند. همچنین، درایوهای حالت جامد بر خلاف درایوهای مکانیکی فاقد اجزا متحرک هستند و از این رو بروز نقص در آنها کمتر رخ می دهد.

نمایشگر: هر چه تراکم پیکسل های نمایشگر لپ تاپ بیشتر باشد کیفیت تصویر بالاتری را تجربه خواهید کرد. لپ تاپ های مقرون به صرفه از وضوح ۱۳۶۶×۷۶۸ پشتیبانی می کنند. این در شرایطی است که دستگاه هایی با وضوح ۱۶۰۰×۹۰۰ و ۱۹۲۰×۱۰۸۰نیز در دسترس هستند. برخی لپ تاپ های گران قیمت و رده بالا دارای نمایشگرهایی با وضوح ۲۵۶۰×۱۶۰۰ ، ۳۲۰۰×۱۸۰۰ و حتی ۳۸۴۰×۲۱۶۰ هستند. امروزه نمایشگرهای لمسی نیز در لپ تاپ به کار گرفته می شوند و بدون تردید تجربه ویندوز ۸ در دستگاهی با نمایشگر لمسی لذت بخش‌تر است.

تراشه گرافیک: تراشه گرافیکی مجتمع برای انجام وظایف پایه مانند وبگردی، تماشای فیلم و حتی برخی بازی ها که نیاز به قدرت گرافیکی بالا ندارند، مناسب است. اما برای انجام وظایفی مانند استفاده از نرم افزار های ویرایش عکس و یا انجام بازی های رایانه ای مطرح به تراشه گرافیک مستقل نیاز خواهید داشت. تراشه گرافیکی خوب سرعت پخش ویدئوهای آنلاین و ویرایش ویدئو را افزایش می دهد. انویدیا و AMD دو نام شناخته شده در زمینه تولید تراشه های گرافیکی برای لپ تاپ ها هستند.

درایو DVD/بلوری: امروزه تعداد لپ تاپ هایی که به درایوهای نوری مجهز می شوند رو به کاهش است زیرا کاربر می تواند اکثر نرم افزارها را دانلود کرده و یا به صورت آنلاین فیلم تماشا کند. اگر به رایت دیسک یا تماشای فیلم های بلوری نیاز ندارید می توانید لپ تاپ های فاقد درایو نوری را انتخاب کنید که از وزن کمتری نیز سود می برند.

 

عمر باتری 

 

راهنمای کلی برای خرید لپ تاپ

اگر قصد جابجایی لپ تاپ خود حتی در مسافت های کوتاه به اندازه رفتن از اتاقی به اتاق دیگر را دارید توجه به طول عمر باتری دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این که همواره مجبور باشید لپ تاپ خود را به پریز برق متصل کنید – حتی اگر در دسترس باشد – تجربه خوشایندی نیست. اگر لپ تاپ ۱۵ اینچی خریداری می کنید حداقل طول عمر ۴ ساعته باتری حالتی استاندارد است. اگر قصد دارید همواره لپ تاپ را به همراه خود داشته باشید طول عمر باتری بیش از هفت ساعت ایده آل خواهد بود.

به امکان تعویض باتری توجه داشته باشید زیرا در برخی لپ تاپ امکان تعویض باتری توسط کاربر وجود ندارد. برای بررسی طول عمر باتری لپ تاپ زیاد به آمار ارائه شده از سوی شرکت های تولیدکننده تکیه نکرده و نتایج آزمایش های صورت گرفته توسط کارشناسان بی طرف را مد نظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید طول عمر باتری با توجه به سطح روشنایی نمایشگر و کاری که با آن انجام می دهید متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا