اتفاق‌های بزرگ دیجیتال در سال ۲۰۱۴

بصیر، سال ۲۰۱۴ به پایان رسید و این گزارش قصد دارد به بررسی آنچه در دنیای تکنولوژی در ۱۲ ماه گذشته اتفاق افتاده بپردازد. از همین رو سایت CAE به روایت اتفاق‌های بزرگ تکنولوژیکی به همراه نکاتی که در سال ۲۰۱۵ باید مد نظر قرار داد، پرداخته است. 

 
تلفن‌های بزرگ‌تر، تبلت‌های کوچک‌تر 
سال قبل با وجود گوشیهای هوشمند شگفت‌انگیزی که عرضه شدند چاره‌ای نبود جر اینکه که به فبلت‌ها کمی استراحت بدهیم. مرکز اصلی اتفاقات در سال ۲۰۱۴ رقابت بین عرضه بیشتر و بهتر موبایل و تبلت بود. آی‌فون۶ پلاس ۵/۵ یکی از بزرگ‌ترین موارد در این زمینه بود که بالاتر از تلفن‌های ۶ اینچی همچون کهکشان سامسونگ و سونی سری Z، گوگل نکسوس ۶، لومیای نوکیا ۱۵۲۰ و ۳۲۰ و فلکس ال جی قرار گرفت. اما قرار است در ۲۰۱۵ چه چیزهایی را مشاهده کنیم؟ 

درحالی‌که بیش از نیمی از همه مصرف‌کنندگان آمریکایی تبلت‌های خود را تعویض کردند مجموع فروش تبلت‌ها نشان از فروش۸۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال ۲۰۱۴ داشت. با توجه به این استقبال و شایعات ارائه تبلت تاشوی سامسونگ، نشان از آن دارد که در آینده از این تبلت بیشتر خواهیم شنید. 

اتفاق‌های بزرگ دیجیتال در سال ۲۰۱۴

 
رونمایی تلویزیون‌های ۴K 
 تلویزیون‌های فوق‌العاده ۴K تعریفی دیگر از رویای متخصصان و اهل فن در این زمینه بود که ارائه شد. چراکه در ایالات متحده به تنهایی، ۰۰۰، ۸۰۰  تلویزیون ۴K با کیفیت فوق‌العاده HD در سال ۲۰۱۴ فروخته شد که این رقم در مقایسه با حدود ۱۵۴٫۰۰۰  دستگاه در سال ۲۰۱۳ بود. این تلویزیون نسل بعدی تجربه دیداری با رزولوشن حداقل ۴ برابر استاندارد HD است. اما آنچه در سال ۲۰۱۵ شاهد خواهیم بود نشان می‌دهد که ۳ میلیون نفر از زمره مصرف‌کنندگان تلویزیون‌های ۴K با قابلیت فوق‌العاده HD باشند. فقط در ماه جاری آمازون اعلام کرد که از طریق مسنجر خرید آنلاین خود سرویس‌های قابل‌توجهی برای خدمات پشتیبانی تلویزیون‌های ۴K با قابلیت HD ارائه کرده است. بر همین اساس بازی‌های المپیک در ریودوژانیرو ممکن است نقطه اوجی برای پخش محتوای ۴K با قابلیت فوق‌العاده HD باشد. 
 
تکنولوژی‌های پوشیدنی شیک‌تر شدند 
برای اولین بار در نمایشگاه CES، چهارسال پیش از اولین پوشیدنی‌های اندامی رونمایی شد و از آن پس رشد این گروه از تکنولوژی‌های پوشیدنی شروع شد. در رده wristwear، ساعت هوشمند ۲ سونی، عینک کهکشان سامسونگ و دستبند مایکروسافت ارائه شدند. همچنین عینک شیشه‌ای گوگل برای رقابت با عینک اینتل ارائه شد. اما آنچه در سال ۲۰۱۵ شاهد خواهیم بود: سازمان دیده‌بان اعلام کردکه در انتظار اپل برای ارائه اولین ابداع خود در بهار خواهد بود و گارتنر پیش‌بینی کرده که نیمی از مصرف‌کنندگان با توجه به افزایش میل به خرید تجهیزات دستبندی در سال آینده ساعت هوشمند را جایگزین خواهند کرد. CEA انتظار دارد فروش این تجهیزات در سال ۲۰۱۵ به ۴۰۰ میلیون دلار برسد. 
 
امنیت سایبر در خط مقدم بود 
سال گذشته یکی از مشکلات این بود که موسسه Ponemon اعلام کرد ۴۳ درصد شرکت‌ها در ۱۲ ماه گذشته حملات سایبری گزارش کرده‌اند. تعدادی از شرکت‌های کوچک باتجربه نیز با حملات سایبری بسیار گسترده مواجه شدند. بر این اساس سیمانتک گزارش داد که حملات هک در سال ۲۰۱۴ تا ۶۲درصد افزایش یافته است؛ همچنین پروژه اینترنت تحقیقات پیو گزارش داد که تنها ۲۳ درصد از کاربران اینترنت اعتقاد داشتند که اطلاعات شخصی شان امنیت لازم را دارد و در مقابل ۴۶ درصد اعلام کردند اطلاعاتشان تا حدودی امن است و ۲۶ درصد بر این باورند که امنیت اطلاعاتشان به اندازه کافی امن نیست.  اما آنچه در سال ۲۰۱۵ شاهد آن خواهیم بود: تحقیقات فورستر پیش‌بینی ۶۰ درصد از گزارش این سازمان در سال آینده حاکی از نقص داده خواهد بود. همچنین Pew گزارش کرد ۶۱ درصد از کارشناسان اینترنت باور دارند این نقص‌ها باعث آسیب گسترده تا سال ۲۰۲۵ خواهد شد. 
 
اینترنت اشیا به جریان اصلی تبدیل شد 
خانه‌های هوشمند به شبکه‌های هوشمند برای خدمات عمومی متصل شدند که از آن جمله کنترل و نظارت بیشتر بر مقولات محیط‌زیستی بود. در این سال نوآوری‌هایی از اینترنت ارائه شد که پیش از این در ذهن همه قرار داشت. 

با همه‌گیر شدن این تکنولوژی‌ها، این سوال به وجود آمد که مصرف‌کنندگان در حال خرید سخت‌افزار تکنولوژی هستند یا لوازم خانگی اما آنچه در سال ۲۰۱۵ شاهد خواهیم بود؛ نشان از آن دارد: تحقیقات CEA در ماه اکتبر نشان داد که ۲۰ درصد از خانواده‌های دارای اینترنت پرسرعت قصد دارند حداقل یکی از دستگاه‌های خانه‌های هوشمند را در سال آینده خریداری کنند. به این ترتیب مجموع استفاده این تجهیزات در سال ۲۰۱۴ به ۷/۲۰ میلیون واحد و ۹/۳۵میلیون واحد ۲۰۱۷ می‌رسد. 
 
چراغ‌های خلاقیت روشن شد 
این یک واقعیت است که چراغ‌های بازاریابی در دنیای دیجیتال در حال ایجاد موقعیت، تعامل و ارتباط با مشتریان براساس محل استقرارشان هستند؛ به همین دلیل طیف وسیعی از سخت‌افزار‌ها و پروتکل‌ها در این سال رشد داشتند و فقط سامسونگ به رقابت با iBeacon اپل پرداخت و این دو کمپانی به استفاده از فناوری بلوتوث LE روی آوردند. 

اما در سال ۲۰۱۵ شاهد آن خواهیم بود: تحقیقات فورستر اعلام کرد که سال۲۰۱۵ سال برکت برای فروشگاه‌های دیجیتال خواهد بود به‌دلیل اینکه فروشگاه‌های هوشمند کوچک با دیگر همکاران دیجیتال خود ادغام خواهند شد و تجهیزات خود را برای خدمت بهتر به مشتریان افزایش می‌دهند.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا