بزرگترین چالش داخلی فضای مجازی
بصیر، محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی و ريیس مرکز ملی فضای مجازی، افزود: این مسئله نه تنها در کشور ما که دغدغه ارزشهای اسلامی را دارد، بلکه حتی در کشورهای غربی نظیر انگلستان و امریکا یک چالش گسترده محسوب میشود و مسئولان در بخشهای مختلف آموزشی، فرهنگی، سیاسی، انتظامی و نیز بخش خصوصی و نهادهای مدنی بشدت نگران این موضوع هستند.
وي گفت: حتی در سازمانهای زیرمجموعه سازمان ملل، نظیر اتحادیه بینالمللی مخابرات و یونیسف یکی از اولویتهای کاری، معرفی و تبیین این تهدید بسیار بزرگ و شناسایی و ترویج راهکارهایی برای کنترل و مقابله با آن است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به شرايط كشورمان گفت: در کشور ما حساسیتهای اخلاقی بسیار شدیدتر است و باید برای ارتقای سلامت و ایمنی اینترنت تمهیدات جدیتری اتخاذ شود و اکتفا به سازوکارهایی نظیر پالایش فضای مجازی کافی نیست.
انتظاری افزود: ما به اشتراک مساعی تمامی نهادها و بخشهای فعال و ذینفع در این حوزه نیاز داریم تا بتوانیم با بسیج تمام منابع و اقدامات مشترک، اولاً سطح آگاهی عمومی، بویژه آگاهی دانش آموزان و خانوادههای آنها را افزایش دهیم. دوم، حقوق و مسئولیتهای افراد، اعم از دانش آموزان، خانوادهها، مدرسه، ارائه کنندگان محتوا و خدمات، اپراتورهای ارتباطی و سیاستگذاران را معین کنیم، آن گاه نسبت به توانمندسازی و مقرراتگذاری در همه سطوح اقدام کنیم.
ريیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به وضعيت مدارس در مورد دسترسي به فضاي مجازي گفت: در حال حاضر هرچند شبکه مدارس در سطح کشور ایجاد شده و دسترسی به فضای مجازی گسترش یافته است، اما متناسب با آن توسعه محتوا و خدمات انجام نشده است.
انتظاری افزود: شبکه مدارس نیازمند آن است که به طور خاص برای تولید و نشر محتوا و خدمات مناسب برای دانش آموزان تدبیر کند. همچنین باید آموزشهای لازم به دانش آموزان و خانوادهها ارايه شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی درخصوص كتاب هاي درسي و فضاي مجازي گفت: در کتابهای جدیدی که در آموزش و پرورش تألیف شده است، هر چند به طور نسبتاً خوبی جنبههای فنی استفاده از فضای مجازی آموزش داده میشود، اما تقریباً هیچ چیز درباره ابعاد اخلاقی و تربیتی موضوع گفته نشده است.
انتظاری افزود: باید هر چه سریعتر آموزش و پرورش در نقش خود تجدید نظر کند و به عنوان نهاد سیاستگذار و مقرراتگذار، ناظر و تسهیل گر عمل کند تا امکانات و منابع بسیار ارزنده موجود در نهادهای مدنی و بخش خصوصی همانگونه که در مدرسهسازی وارد شده است، در تولید محتوا و خدمات نیز وارد شود.