ایران در سال ۲۰۱۵ از نگاه شبکه سعودی

بصیر، ،یک تحلیلگر شبکه العربیه در گزارشی به «اولویتهای اقتصادی،‌سیاسی و استراتژیک ۲۰۱۵ ایران» پرداخت.

در این گزارش تحلیلگر شبکه العربیه به تهدیدات و  فرصتهای موجود برای ایران در سال ۲۰۱۵ پرداخته و به تبع در مواردی از منظری غیرواقع و جهتدار به تحلیل سیاست خارجی ایران پرداخته است.

در متون زیر به نقاط مهم گزارش تحلیلگر شبکه العربیه آمده است. بدیهی است که این محورها نقطه نظر کارشناس یک شبکه سعودی است.

«سال ۲۰۱۵ تحولات مثبت و حساس و همچنین چالشهایی برای دولت ایران خواهد داشت. اقتصاد ایران در سال  ۲۰۱۵ در قیاس با سال ۲۰۱۴ با بودجه ریاضتی مواجه خواهد بود و بنا برگفته صندوق بین المللی پول  دولت روحانی برای رفع مخارج خود به نفت بشکه ای حدود ۱۳۱ دلار نیاز دارد.
از منظر رهبران ایران و با توجه به تمدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵، خبر خوب ‌افزایش صادرات و واردات بویژه روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی خواهد بود. تغییر در نحوه استفاده واحدهای پولی ملی در تجارت خارجی به جای دلار تجارت دوجانبه را تسهیل خواهد کرد.
همکاریهای منطقه ای دوجانبه ایران با برخی کشورهای از قبیل ترکیه و عراق تقویت خواهد شد. سفر اردوغان به «خانه دومش» ایران در سال ۲۰۱۵،‌ سبب افزایش تجارت دوجانبه دو کشور و تعمیق همکاری استراتژیک بین تهران و آنکارا خواهد شد.

ایران و عراق نیز برای افزایش تبادلات تجاری و تسهیل تجارت دوجانبه به بیش از ۲۰ میلیارد دلار طی سه سال آینده، بانک مشترکی تاسیس خواهند کرد.
در سال ۲۰۱۵، ایران با توسعه و آزمایش موشک بالستیک قاره پیما که برد آن به آمریکا می‌رسد، در فناوری موشکهای برد بلند می‌تواند به موفقیتی چشمگیر برسد. البته قابل ذکر است که توسعه فناوری موشکی به منظور استراتژی تدافعی یا بازدارندگی است تا مقاصد تهاجمی.
موفقیت احتمالی چشمگیر بعدی می‌تواند از طریق برنامه «باور ۳۷۳ ایران»،  سیستم دفاع هوایی و سیستم موشکهای برد بلند زمین به هوای این کشور باشد. مقامات ایرانی آنطور که ژنرال فرزاد اسماعیلی گفته به دنبال برنامه ریزی برای براه اندازی سیستم موشکی دفاعی هوایی شبیه به “اس-۳۰۰” روسیه یا چیزی فراتر از آن هستند.

اولویتهای استراتژیک دست نخورده باقی خواهند ماند

با وجود آنکه افزایش شدید بهای نفت برخی کارشناسان را بر این باور سوق داده که ایران در مواضع استراتژیک اصلی از قبیل مذاکرات هسته‌ای و حمایت از دولت سوریه تعدیل صورت خواهد داد،‌ اما باید گفت احتمال کمی وجود دارد که تهران تغییری اساسی در مواضعش ایجاد کند. تاریخ نشان داده در چند سال قبل که اقتصاد ایران با وضعیت بحرانی روبرو بود، مواضع تهران در قبال سوریه، حزب‌الله و برنامه هسته‌ای تغییر نیافت.

به عبارت دیگر چالشهای اقتصادی از منظر ایران توجیهی برای تغییر استراتژیک نخواهد بود
موضوع حیاتی مهم دیگر،‌ ضرب‌الاجل جولای ۲۰۱۵ هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی است. آیا شاهد توافق نهایی در سال ۲۰۱۵ خواهیم بود؟
شکاف بین مواضع و درخواستهای ایران و غرب برای فائق آمدن، بیش از حد عمیق است و توافق نهایی هسته‌ای در جولای ۲۰۱۵، بعید است.
ایران همچنان به درخواستش برای لغو فوری تحریمها ادامه خواهد داد و آمریکا نیز به لغو تدریجی تحریمها. اگرچه باید تمدید عملی و دوفاکتوی توافق موقت هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ را بررسی و لحاظ کرد.

بنا به دلایلی از قبیل تلاقی منافع استراتژیک و ژئوپلیتیکی بین آمریکا و ایران، دیپلماسی “کانال بیرونی”، همکاری نظامی و اطلاعاتی مستقیم یا غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن احتمالا افزایش خواهد یافت البته آشتی و سازش آمریکا-ایران شبیه به موضوع کوبا در این سال محقق نخواهد شد.

این تحلیل در ادامه نوشت؛ موضوع مهم دیگر،‌ روابط تهران با دمشق است. سیاست خارجی ایران همچنان بر اساس دکترین بازی با حاصل جمع صفر خواهد بود بدین معنا که هرگونه تغییر نظام سیاسی سوریه،‌فقدان و نقص استراتژیک و ایدئولوژیک برای ایران درنظر گرفته خواهد شد.
در موضوع عراق،‌ با توجه به ناتوانی این کشور برای مقابله با داعش،‌ نفوذ اجتماعی، سیاسی، مذهبی و اقتصادی ایران تعمیق خواهد شد.

 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا