مردم به سودجویان اجازه فرصت‌طلبی ندهند/سازمان میراث فرهنگی سیاست‌زده شده/مدیرکل میراث فرهنگی: کمبود نیروی حفاظتی داریم

بصیر، دلاور بزرگ‌نیا در رابطه با مشکلات حفظ میراث فرهنگی در مازندران اظهار داشت: به دلیل پراکندگی بناهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی از غرب تا شرق استان و کمبود نیروهای حفاظتی و تجهیزات، حراست و حفاظت از همه آنها بسیار مشکل است و حتی امکان‎پذیر نیست.


وی افزود: برای رفع کمبود نیروی حفاظتی، قرار است بر اساس نشست‌هایی که با استاندار و دادگستری استان برگزار شد، برای رفع این مشکل از افراد بومی که دوستدار میراث فرهنگی هستند با احیای انجمن میراث فرهنگی در قالب افراد آموزش‌دیده و ضابط دادگستری که قدرت اجرایی داشته باشند، استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و مذهبی ثبت شده در مازندران وجود دارد که بخشی از آن مرتبط با اوقاف و امور خیریه و بخشی نیز در ارتباط با آموزش و پرورش است، بیان کرد: در صورت همکاری، این دو دستگاه و مرمت این بناها، آنها می‌توانند علاوه بر حفظ و نگهداری، از این بناها به عنوان مکان آموزشی استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۲۴ نیروی حفاظتی، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی استان را به عهده دارند، خاطرنشان کرد: ۱۶۰ نیروی حفاظتی میراث فرهنگی بلاتکلیف مانده‌اند که بیش از ۴ ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه دوستداران تاریخ و فرهنگ می‌توانند بهترین محافظان میراث فرهنگی باشند، از مردم به ویژه خیران خواست تا با مرمت آثار تاریخی و میراث فرهنگی که هویت تاریخی، ملی و مذهبی آنهاست به خوبی مواظبت کنند و اجازه ندهند برخی افراد فرصت‌طلب که تنها به فکر سودجویی هستند، هویت فرهنگی، ملی و مذهبی را از بین ببرند.

بزرگ نیا ضمن بیان اینکه ۱۰ آثار برجسته تاریخی در استان وجود دارد و می تواند مازندران را صرفاً از گردشگری طبیعت‌گردی خارج کرده و گردشگران را تشویق به بازدید از این آثار تاریخی کنند، از صدا و سیمای استان نیز خواستار فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه شد.

این مسئول نوع آب و هوا و رطوبت بالای استان را عامل دیگری برای تخریب بناهای تاریخی بیان و اذعان کرد: مرمت آثار تاریخی بسیار هزینه‌بر است و نیاز به اعتبار دارد.

همچنین دکتر حسین اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در ساری با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی بیشترین ضربه را به میراث فرهنگی کشور و مازندران زده است، اذعان کرد: سازمان میراث فرهنگی به جای ایفای وظیفه اصلی‎اش به عنوان یک نهاد فرهنگی متأسفانه دچار سیاست‌زدگی شده و وظیفه اصلی‎اش را فراموش کرده است.

وی از سازمان میراث فرهنگی به عنوان حیاط خلوت دولت‌ها یاد و اظهار کرد: مسئولان سازمان میراث فرهنگی با این روشی که در پیش گرفته‌اند، نمی‌توانند از میراث فرهنگی و تاریخ کشور محافظت کنند و تیشه به ریشه این فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی می‌زنند.

پژوهشگر تاریخ مازندران و بنیانگذار پژوهشکده فرهنگی ساری شناسی با بیان اینکه بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از دلسوختگان میراث فرهنگی است، تصریح کرد: او به تنهایی نمی‎تواند همه مشکلات میراث فرهنگی استان را به دوش بکشد.

اسلامی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی، فرهنگی مذهبی با شعور مردم ساخته شده است، گفت: متأسفانه به دلیل فاصله ای که بین نسل‎ها افتاده، نسل های جدید کمتر به آداب و رسوم و پوشاک فرهنگ و تاریخ کشور و استان توجه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان را باید با فرهنگ سازی، با تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی آشنا کرد تا احساس سرخوردگی نکنند و فرهنگ‌های بی‌پایه و اساس غربی را الگوی خود قرار ندهند و به هویت ایرانی اسلامی خود افتخار کنند.

پژوهشگر تاریخ مازندران گفت: هویت هر ملت به داشتن میراث تاریخی و فرهنگی و داشتن کتابخانه‌های بزرگ است نه ساختمان‌های بلند.

اسلامی با اشاره به اینکه از بناهای تاریخی و فرهنگی مذهبی باید حفاظت و حراست شود، یادآور شد: مردم در صورتی که بخواهند هویت اصیل ایرانی اسلامی‌شان حفظ شود، می‌توانند بهترین محافظان میراث فرهنگی باشند و نیازی به سازمان میراث فرهنگی نیست.

بنیانگذار پژوهشکده فرهنگی ساری شناسی در پایان ابراز داشت: در صورتی که گردشگری مازندران به جنگل و دریا ختم شود، نه تنها درآمدی برای استان ندارد، با تولید زباله موجب درآمدسوزی در استان می شود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا