آیا فردا ختم دادگاه هاشمی اعلام می‌شود؟

بصیر، «مهدی هاشمی» که سال‌ها پیش رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور بود، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شد و بعد از گذشت حدود سه سال شامگاه یکشنبه ۲ مهر ماه سال ۹۱ با پرواز شماره EK۹۷۷ هواپیمایی امارات، از دبی به کشور بازگشت.

وی پس از بازگشت به تهران در فرودگاه توسط نماینده دادستانی بازداشت شد اما تعهد داد تا ۲۴ ساعت بعد خود را به دادستانی معرفی کند.

مهدی هاشمی یک روز بعد یعنی سوم مهر ماه به دادسرای امنیت رفت اما در ساعات پایانی همان روز با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان اوین شد که این بازداشت ۲ ماه و ۲۳ روز طول کشید و مهدی هاشمی سرانجام در تاریخ ۲۶ آذر سال ۹۱ با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

«عباس جعفری دولت آبادی» دادستان تهران، کمتر از یک ماه بعد از این اتفاق، از صدور کیفرخواست ۱۲۵ صفحه‌ای برای مهدی هاشمی با ۱۲ عنوان اتهامی خبر داد.

ابتدا نیمه اردیبهشت سال ۹۲ زمان محاکمه مهدی هاشمی به ریاست قاضی «ناصر سراج» تعیین شده بود ولی به دلیل موافقت دادگاه با مهلت خواهی متهم و همچنین وجود « نقص در کیفرخواست» این پرونده به دادسرا بازگشت و طی این مدت قاضی پرونده و زمان محاکمه تغییر کرد.

دستور رسیدگی سریع دادستان وقت به پرونده هاشمی

۲۸ مرداد سال ۹۲ قاضی «محمد منصوری» بازپرس پیشین شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه و سرپرست فعلی دادسرای ناحیه سه ونک(دادسرای ویژه زمین خواری) مسولیت رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی شد.

با تعیین بازپرس، رفع نواقص این پرونده به طور رسمی آغاز شد و بنابر اعلام حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» سخنگوی قوه قضاییه و دادستان وقت کل کشور، مهدی هاشمی ۲۱ مهر ماه به منظور ارائه پاره‌ای توضیحات در دادسرا حضور یافت.

۲۰ آبان سال ۹۲ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از دادسرا خواست نسبت به رفع نواقص پرونده مهدی هاشمی سرعت عمل بیشتری به خرج دهد که در نهایت سخنگوی قوه قضاییه در شصت وچهارمین نشست خبری خود از رفع نقص پرونده مهدی هاشمی و ارسال آن به دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: ۱۱ یا ۱۲ مرداد ماه برای محاکمه تعیین شده و قاضی پرونده نیز تغییر کرده است. 

مروری بر روند برگزاری جلسات دادگاه

اولین و دومین جلسه غیر علنی دادگاه مهدی هاشمی طی ۱۱ مرداد در شعبه دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه در دو نوبت برگزار شد که در حاشیه آن «یاسر هاشمی» در جمع خبرنگاران اتهامات «مهدی» را سیاسی خواند نه اقتصادی و در مقابل «فائزه هاشمی» نسبت به اتهامات برادرش اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سومین جلسه دادگاه مهدی هاشمی فردای همان روز ۱۲ مرداد ماه برگزار شد و کیفرخواست وی به صورت کامل قرائت شد.

چهارمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی، برای بیان دفاعیات وی برگزار شد و «محمود علیزاده طباطبایی» وکیل وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتهامات وارد شده به مهدی هاشمی مشخص است اما ما هیچ کدام از این اتهامات را قبول نداریم و این اتهامات نه امنیتی است و نه اقتصادی بلکه صرفا سیاسی است.

وکلای مهدی هاشمی در این جلسات اما به دلیل غیرعلنی بودن جلسه دادگاه از گفتگو با خبرنگاران امتناع کردند.

گفتنی است که پیش از این جلسات نیز یک جلسه در سال ۱۳۹۲ به ریاست قاضی «ناصر سراج» در شعبه ۱ دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شده بود.

آغاز دفاعیات در دادگاه

سومین جلسه محاکمه مهدی هاشمی روز ۲۷ مرداد و چهارمین جلسه سوم شهریور ماه برگزار شد که به گفته وکیل وی در حقیقت دومین جلسه رسیدگی بود که به صورت غیرعلنی برگزار شد. دفاعیات در برابر اتهامات وارده از جلسه سوم آغاز شد.

سخنگوی دستگاه قضا در شصت وششمین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اتهامات مهدی هاشمی را هم امنیتی و هم اقتصادی عنوان کرد که البته یکی از وکلای مهدی هاشمی عمده اتهامات موکلش را سیاسی و بیشتر مربوط به وقایع سال ۸۸ می‌داند. 

جلسات بعدی و قابل پیش بینی نبودن پایان دادگاه

در حاشیه چهارمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی در تاریخ سوم شهریورماه امسال، «سیدوحید ابوالمعالی» یکی از وکلای مهدی هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: ما در برابر اتهامات وارده دفاع می‌کنیم و مطمئنا دادستان نیز دفاعیاتی را ارائه خواهد کرد، از این رو پایان جلسه دادگاه را نمی‌توان پیش بینی کرد و مشخص نیست.

در حاشیه پنجمین جلسه دادگاه که ۵ شهریور برگزار شد، محمود علیزاده طباطبایی در جمع خبرنگاران با اظهار گلایه از درج مطالب دادگاه غیر علنی در برخی نشریات و سایت‌ها گفت: رسایی جزئیات دادگاه غیر علنی موکلم را در روزنامه ۹ دی منتشر کرده که این یک جرم عمومی است و دادستان باید پیگیری کند.

در همین زمینه سید وحید ابوالمعالی دیگر وکیل مهدی هاشمی نیز در جمع خبرنگاران با ارزیابی خود از جلسات دادگاه، گفت: ما در حال ارائه دفاعیات هستیم و نماینده دادستان هم مواردی را از کیفرخواست مطرح می‌کند، در نتیجه مشخص نیست که جلسات دادگاه تا چند نوبت دیگر ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه با انتقاد از انتشار برخی مفاد و جزئیات دادگاه در برخی رسانه‌های خاص اظهار داشت: دادگاه موکلم غیرعلنی است و بنا بر آیین دادرسی کیفری انتشار مفاد و جزئیات دادگاه غیرعلنی جرم محسوب می‌شود.

اما ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۱۶ شهریور امسال به ترتیب ششمین، هفتمین، هشتمین و نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی برگزار شد که اتفاقا دهمین جلسه رسیدگی به این پرونده ۲۸ مهرماه سال جاری و پس از ۴۲ روز در شعبه ۲۸ برگزار شد که فردای آن یعنی ۲۹ مهر یازدهمین جلسه دادگاه نیز برگزار شد و بدین ترتیب کمترین رکورد جلسات رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در مهر ماه بود.

شلوغ ترین جلسات دادگاه برای طرح دفاعیات

اما دوازدهمین، سیزدهمین، چهاردهمین، پانزدهمین، شانزدهمین، هفدهمین و هجدهمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی به ترتیب در ۵، ۱۰، ۱۷، ۱۹، ۲۴، ۲۶ و ۲۸ آبان ماه برگزار شد.

سید محمود علیزاده در حاشیه چهاردهمین جلسه دادگاه از محتوای نامه نمایندگان مجلس در جمع خبرنگاران گفت: در این نامه نمایندگان از قاضی پرونده خواستند تا جلسات دادگاه به صورت علنی برگزار شود که قاضی مقیسه به آنها گفت پیشتر وکلای مهدی هاشمی بر علنی بودن جلسه تاکید داشتند اما بنابر مصلحت جامعه نپذیرفتم.

این وکیل مهدی هاشمی قبل از شروع هجدهمین جلسه رسیدگی به پرونده موکلش در جمع خبرنگاران از تبرئه شدن موکلش خبر داد و گفت:من مطمئن هستم که موکلم تبرئه خواهد شد.

نوزدهمین، بیستمین و بیست و یکمین جلسات رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در آذرماه برگزار شد و یکی از وکلای مدافع وی در حاشیه بیستمین جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران از انجام شدن بیش از نیمی از دفاعیات خبر داد.

سید وحید ابوالمعالی افزود: بیشتر دفاعیات انجام شده اما اینکه تا چه زمانی جلسه دادگاه ادامه می‌یابد، مشخص نیست و حال آنکه پیشتر نیز محمود علیزاده طباطبایی یکی دیگر از وکلای مهدی هاشمی در حاشیه بیست و یکمین جلسه در جمع خبرنگاران، گفت: سه جلسه بیشتر به پایان دادگاه باقی نمانده است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام بخش از اتهامات مهدی هاشمی شما را برای انجام دفاعیات بیشتر درگیر کرد، اظهار داشت: عمده اتهامات موکلم مربوط به وقایع سال ۸۸ بود و بیشترین دفاعیات نیز روی همین موضوع انجام شد.

اما بیست و دومین، بیست و سومین و بیست و چهارمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی نیز برای رسیدگی به پرونده وی انجام شد تا اینکه بیست و پنجمین جلسه دادگاه وی شنبه ۱۳دی ماه ۹۳ در دادگاه انقلاب نیز برگزار شد.

علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهدی هاشمی بعد از پایان بیست و پنجمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه بعدی دوشنبه این هفته است و فکر می‌کنم که آخرین جلسه دادگاه باشد چرا که اتهامات زیادی باقی نمانده است. 

وکیل مدافع مهدی هاشمی با اشاره به شکایت از “کاوه اشتهاردی” گفت: مهدی هاشمی در واکنش به انتشار کیفرخواست پرونده‌اش در نشریه رمز عبور، از کاوه اشتهاردی مسئول این نشریه به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده است. 

علیزاده طباطبایی افزود: پرونده به شعبه دوم بازپرسی رسانه ارجاع شده است و ما بایستی برویم توضیحات خود را ارائه دهیم و وی احضار شود. 

وکیل مدافع مهدی هاشمی در مورد اینکه تاکنون بیشتر موضوعات چه اتهاماتی بوده ادامه داد: همه نوع اتهامات مطرح بوده است و در قسمت‌های پایانی هستیم. 

علیزاده طباطبایی با اشاره به اینکه آیا تاکنون به موضوع اتهامات سال ۸۸ رسیده‌اید یا نه، افزود: به موضوع ۸۸ نیز رسیده‌اند و در این مورد نیز بحث‌هایی شده است و هیچ دلیلی به مجرم بودن مهدی هاشمی وجود ندارد. 

وی مدعی شد: از اول می‌گفتند که اتهامات اقتصادی است و سپس گفته شد که در عاشورای ۸۸ مهدی هاشمی نقش داشته، در صورتی که هاشمی در این قضایا و هیچ تظاهرات و راهپیمایی حضور نداشته است و کلیه فعالیت‌های وی مربوط به قبل از انتخابات است.

و اما بعد …

تاکنون ۲۵ جلسه از دادگاه مهدی هاشمی به صورت غیرعلنی برگزار شده است، جلساتی که خبرنگاران را به طور متوسط چهار تا پنج ساعت در گرمای تابستان و سرمای فصل پاییز پشت درهای بسته دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی منتظر گذاشت، که شاید قبل یا بعد از دادگاه، مهدی هاشمی یا حتی اگر شده یکی از وکلایش در جمع آنها حاضر شده و گفتگو کنند.

هر چند در بیش از نیمی از این جلسات دادگاه، نه مهدی هاشمی و نه وکلایش هیچ‌کدام برای پاسخگویی در جمع خبرنگاران حاضر نشدند که البته وکلایش دلیل این امر را غیر علنی بودن جلسات و تشخیص قاضی می‌دانند، حال این سوال باقی است که آیا فردا آخرین جلسه دادگاه مهدی هاشمی است و قاضی مقیسه ختم رسیدگی به پرونده را اعلام می‌کند یا این که دادگاه همچنان ادامه دارد؟!…

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا