اختلاف شاهزاده‌های سعودی بر سر ولیعهدی / مقرن، متعب یا سلمان؟!

بصیر،   به نوشته امروز روزنامه “رای الیوم” چاپ لندن،‌ بعد از اعلام دفتر سلطنتی عربستان در روز جمعه،‌ مبنی بر ابتلای عبد الله بن عبد العزیز پادشاه ۹۱ ساله  این کشور،‌ به ذات الریه،‌ نگاههای کشورهای عربی خلیج فارس و دنیا متوجه این کشور شده است. این دفتر دو روز قبل هم اعلام کرده بود پادشاه تحت معاینات پزشکی قرار گرفته است.


در این راستا بعد از اعلام رفتن پادشاه به بیمارستان،‌ بورس عربستان پنج درصد سقوط کرد. پیش بینی می شود با وخیم شدن حال پادشاه،‌ بورس عربستان شاهد ریزش بیشتری هم باشد چون این مرد نقش مهمی در موازنه های عربستان دارد و جناحهای حاکم در خانواده سلطنتی تحت کنترلش هستند.

رای الیوم می‌افزاید بیماری عبدالله بن عبد العزیز در شرایط کنونی برای عربستان ناگوار است چون این کشور با خطر بزرگ گروه داعش مواجه است و  طبق گزارشهای بسیاری، ۹۲ درصد از محافل جوان عربستان از این گروه حمایت می کنند. علاوه بر اینها مبلغان کم سن و سال وهابی و علمای پیر هم به جز یکی یا دو تا،‌ به خواستهای پیاپی پادشاه عربستان مبنی بر محکوم کردن گروه داعش اهمیت ندادند.

رای الیوم می افزاید خطر دوم که کم اهمیت هم نیست سقوط شدید بهای نفت است. عربستان برخلاف خواست سازمان اوپک با کاهش تولید نفت که نتیجه آن می تواند افزایش بهای نفت باشد مخالفت کرده است. علاوه براینها کشورهای غربی به ویژه آمریکا  که عربستان را هم پیمان راهبردی خود قلمداد می کنند از وخیم شدن حال پادشاه عربستان و وقوع کشمکش در دربار این کشور بر سر قدرت نگران شده اند. قرار است سلمان بن عبد العزیز ولیعهد ۷۷ ساله عربستان بعد از مرگ عبدالله، پادشاه شود ولی مشکلی که وجود دارد بر سر ولیعهدی و اختلافهای شدید اعضای سلطنتی بر سر آن است. 

“سایمون هندرسون” کارشناس مسائل دربار عربستان دو کتاب را دراین خصوص منتشر کرده است. وی اکنون پژوهشگر موسسه ای در واشنگتن است و در مقاله ای که اخیرا منتشر کرده نوشته است در خانواده سلطنتی عربستان،‌ بر سر ولایت عهدی شاهزاده مقرن ۶۹ ساله اختلاف وجود دارد. طبق  اساسنامه نظام حکومتی عربستان،‌ پادشاه اختیار انتخاب و عزل ولیعهد را دارد و به همین خاطر شاهزاده سلمان که اکنون ولیعهد است در صورت پادشاه شدن می تواند طبق این اساسنامه،‌ شاهزاده مقرن را عزل و کسی را که مناسب است انتخاب کند.

شاهزاده سلمان در صورت به قدرت رسیدن احتمالا فرزندش شاهزاده محمد را که ریاست دفترش را برعهده دارد و لقب وزیر را دارد و در نشست شورای وزیران مشارکت می کند به عنوان ولیعهد انتخاب کند که دراین صورت خشم شاهزاده هائی همچون شاهزاده متعب بن عبد الله فرزندن پادشاه (عبد الله)  را که به ولایتعهدی چشم دوخته اند برخواهد انگیخت. 

بنا به گفته منابع رسمی عربستان انتخاب شاهزاده مقرن با موافقت اجماع محافل شاهزادگان هیات بیعت مواجه نشده است و برخی از این شاهزاده ها به شدت با انتخاب وی مخالفت کرده اند و از جمله مخالفان شاهزاده طلال بن عبد العزیز است که از این هیات رسما خارج شده است.  طبق برخی گزارشها، وضع جسمانی شاهزاده سلمان بن عبد العزیز مطلوب نیست و نمی تواند تمرکز داشته باشد و یک مطلب را چند بار تکرار می کند ولی زمانی که رای الیوم از یکی از مسئولان عالی رتبه خلیج فارس که با شاهزاده سلمان چندین بار ملاقات داشته این قضیه را  سوال کرده است این مسئول این گزارشها را رد کرده است. 

رای الیوم می‌نویسد شاهزاده سلمان بیشتر به ریاست شورای وزیران و سفرهای خارجی تمایل داشته است و به طور کلی از هرگونه اظهار نظر قوی در خصوص مسائل عربی و بین المللی پرهیز کرده است تا به هیچ نحو مانعی در برابر به قدرت رسیدنش به وجود نیاید و یا با عبدالله که به تند مزاجی و تصمیم گیری سریع معروف است اختلاف نیابد. 

رای الیوم می افزاید به طور قطع وضعیت پادشاه عربستان مطلوب نیست و او چهار عمل جراحی بر پشتش داشته است و سه بار حمله قلبی کرده است و بر روی صندلی چرخ دار می نشیند و در قصرش بیمارستانی بسیار مجهز دایر است تا در موارد اضطراری از آنجا استفاده کند.

رای الیوم در خاتمه می‌نویسند با وجود همه این نگرانیها ،‌دربار عربستان در پشت پرده در حال اتخاذ تدابیر برای جلوگیری از بروز خلاء در  قدرت حکومت است.  

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا