نظریه پرداز آمریکایی: جهان تک‌قطبی به رهبری آمریکا پایان یافته است

بصیر، در پی آزادی شماری از زندانیان آمریکایی توسط دولت کوبا، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا  در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ در سخنرانی خود به صراحت از تغییرات گسترده در سیاست آمریکا در قبال کوبا خبر داد و اعلام کرد که در چشمگیرترین تغییرات سیاست خود در بیش از ۵۰ سال اخیر، به یک سیاست کهنه که چندین دهه در پیشبرد منافع ما ناکام مانده، پایان خواهد داد و به جای آن روند عادی سازی روابط میان دو کشور را آغاز خواهد کرد. وی گفت با این تغییرات می خواهد فرصت های بیشتری را برای مردم آمریکا و کوبا به وجود آورد و فصل تازه‌ای را میان کشورهای قاره آمریکا بگشاید.


در پی تحولات اخیر و در همین راستا خبرنگار مهر با پروفسور «استفان زونز» استاد روابط بین الملل دانشگاه سانفرانسیسکو و نظریه پرداز معروف آمریکایی گفتگو کرده که مشروح آن در زیر آمده است.

*این روزها نوعی نزدیکی در روابط کوبا و آمریکا را شاهد هستیم. ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

دولت باراک اوباما به اندازه ای واقع گرا است که این مسئله را درک کند که سیاست ها و تلاشهایش برای منزوی کردن کوبا و به رسمیت نشناختن این کشور غلط بوده اند و برای آمریکا نتایج عکسی به وجود آورده اند بطوریکه این سیاست ها موجب انزوای آمریکا در جامعه جهانی شد. فشارهای جامعه جهانی از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان ادامه سیاست های قبلی را مشکل کرده بود.

*آیا تصمیم به عادی سازی روابط برای آمریکا ضروری بود یا کوبا؟

این یک راهکار برد – برد برای دو طرف است. آمریکا و کوبا با کشورهای دیگری که دارای اختلافات اساسی هستند روابط دیپلماتیک عادی دارند پس چرا نباید با همدیگر دارای روابط دیپلماتیک باشند؟ به نظر می رسد این یگ گام منطقی باشد. اما متاسفانه تحریم ها را نمی توان بدون مصوبه کنگره بطور کامل برداشت و بر اساس قوانین فعلی تحریم ها تا زمانی که در کوبا انتخابات آزاد برگزار نشود و این کشور به سوی اقتصاد بازار آزاد حرکت نکند، برداشته نخواند شد امری که بعید است به این زودی در کوبا رخ دهد.

*مولفه های اقتصادی از قبیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تا چه حد در تصمیم گیری دو طرف تاثیر داشته اند به ویژه در تصمیم کوبا؟ چرا که برخی مدعی هستند که کاهش قیمت نفت باعث شده تا کمکهای نفتی ونزوئلا به کوبا قطع شود لذا هاوانا مجبور به عادی سازی روابط با واشنگتن شده است؟

 نه این موضوع درست نیست. یقینا خیلی کم قیمت نفت در این خصوص تأثیرگذار بوده است. زیرا این تغییرات ماه ها پیش از این شروع شده بودند.

*با در نظر گرفتن دیدار “جو بایدن” معاون رئیس جمهوری آمریکا و “نیکلاس مادرو” رئیس جمهوری ونزوئلا در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید برزیل، آیا می توانیم بگوییم که شاهد تغییر سیاست های آمریکا در قبال آمریکای لاتین خواهیم بود؟ اگر پاسخ شما آری است چه ملزوماتی آمریکا را وادار به این تغییرات کرده است؟

 بیش از یک قرن است که آمریکا دارای سلطه اقتصادی، سیاسی و استراتژیک بر روی کشورهای آمریکای لاتین بوده است. این وضعیت دیگر وجود ندارد و کشورهای آمریکای لاتین در هر سه زمینه ذکر شده دارای استقلال بیشتری هستند و جهان امروز بیشتر یک جهان چند قطبی است تا اینکه یک جهان تک قطبی باشد. اقتصاد کشورهای آمریکای لاتین به سرعت در حال رشد است و مقررات تجاری آنها و همکاری های آنها نیز مستقل از آمریکا است.

همچنین در این کشورها دولت های چپ گرا و ضد امپریالیسم در حال روی کار آمدن هستند و مجموعه این عوامل اوضاع را برای آمریکا فرسایشی و غیرقابل تحمل کرده است و دولت باراک اوباما تشخیص داده است که اوضاع جهان تغییر کرده است و به تبع آن باید سیاست های آمریکا تغییر کند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا