تنها دوره‌ای که ایران به جام ملتها صعود نکرد

بصیر،  تیم ملی کشورمان پس از عضویت فدراسیون فوتبال کشورمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال ۱۹۵۸ حضور خود در جام ملت ها را آغاز کرد. دومین دوره جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۶۰ طی مرحله (مقدماتی منطقه‌ای و نهایی) انجام می‌شد که تیم ملی کشورمان نیز در منطقه غرب آسیا شرکت کرد و در گروهی ۴ تیمی با تیم های پاکستان، هند و رژیم اشغالگر قدس هم گروه شد.

تیم ایران آغازی طوفانی در این رقابت ها داشت اما نهایتا نتوانست به مرحله نهایی که در کره جنوبی برگزار می شد صعود کند. ملی پوشان ما در اولین مسابقه خود در جام ملت‌های آسیا موفق شدند با ۳ گل تیم رژیم اشغالگر قدس را شکست دهند و در ادامه نیز با نتیجه ۴ بر یک مقابل پاکستان به پیروزی برسند. اما تیم ملی ایران در سومین بازی خود در مرحله رفت با نتیجه ۳ بر یک مقابل تیم ملی هند که در آن زمان به پشتوانه بازیکنان و مربیان انگلیسی از قدرت خاصی برخوردار بود، شکست خورد تا روند ناکامی ما در این دوره آغاز شود.
      
هرچند که ملی پوشان ما در دیدار برگشت مقابل رژیم اشغالگر قدس به نتیجه مساوی یک بر یک دست یافتند اما دیدار با پاکستان امید ایران برای صعود را از بین برد. پاکستانی ها موفق شدند در این بازی با نتیجه سنگین ۴ بر یک ایران را شکست دهند تا پیروزی ۲ بر یک ایران در بازی برگشت مقابل هند تاثیری در صعود آنها نداشته باشد. به این ترتیب تیم ملی کشورمان از صعود به مرحله نهایی این دوره از مسابقات جا ماند و مرحله نهایی با ۴ تیم کره جنوبی، چین، ویتنام جنوبی و رژیم اشغالگر قدس در سئول به شکل دوره ای انجام شد و نهایتا کره‌ای ها برای دومین بار پیاپی (و البته آخرین بار) به قهرمانی جام ملت ها دست یافتند.
 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا