جریان‌های شکل دهنده رایانش در سال ۲۰۱۵

بصیر، در شرایطی که انتظار می رود لپ تاپ های ویندوزی مختلفی با بکارگیری نسل جدید پردازنده های اینتل روانه بازار شوند، شایعات از عرضه مک‌بوک ایر رتینا توسط اپل با پردازنده های Broadwell و بدنه ای با طراحی جدید حکایت دارند.

سال ۲۰۱۴ بیشتر دورانی تکاملی و نه انقلابی برای رایانش بود و به نوعی آن چه که طی ۱۲ ماه آینده ظهور خواهد کرد را پایه گذاری کرده است. در همین راستا، پیش بینی ها برای سال ۲۰۱۵ برخی از هیجان انگیزترین تحولات و پیشرفت ها در افق فناوری را وعده می دهند. از لپ تاپ های مقرون به صرفه و کروم بوک ها تا سیستم عامل های جدید و امنیت بیومتریک، در ادامه برخی از تحولات که پیش بینی می شود چشم انداز رایانش در سال ۲۰۱۵ را تغییر دهند را معرفی می کنیم.

لپ تاپ های نازک‌تر و سبک‌تر با پردازنده های Broadwell اینتل 

جریان‌های شکل دهنده به رایانش در سال 2015

پردازنده های نسل چهارم Haswell اینتل مصرف پایین نیرو را هدف قرار داده بودند و این هدف در پردازنده های نسل پنجم Core Mکه به نام Broadwell-Y نیز شناخته می شوند، همچنان ادامه دارد. پردازنده های Core M معرفی لپ تاپ های بدون فن را امکان‌پذیر کرده که به کاهش ضخامت و وزن آنها منجر می شود. کاهش مصرف نیرو، طول عمر هرچه بیشتر باتری را برای لپ تاپ ها نوید می دهد. در شرایطی که انتظار می رود لپ تاپ های ویندوزی مختلفی با بکارگیری نسل جدید پردازنده های اینتل روانه بازار شوند، شایعات از عرضه مک‌بوک ایر رتینا توسط اپل با پردازنده های Broadwell و بدنه ای با طراحی جدید حکایت دارند.

فراموشی مشکلات ویندوز ۸ با معرفی ویندوز ۱۰

 

جریان‌های شکل دهنده به رایانش در سال 2015

ویندوز ۱۰ یکی از مورد انتظارترین سیستم عاملی های سال ۲۰۱۵ محسوب می شود که می تواند همانند یک شمشیر دو لبه برای مایکروسافت عمل کند. ویندوز ۸ در جلب نظر کاربران موفق عمل نکرده و آنها در انتظار به روز رسانی سیستم عامل خود ممکن است به استفاده از نسخه جدید ترغیب شوند. اما میزان هزینه ای که کاربران باید برای ویندوز ۱۰ بپردازند همچنان نامشخص است. انتظار می رود در بیست و یکم ژانویه و طی رویداد “ردموند کمپس” با معرفی برخی ویژگی های ویندوز ۱۰ چشم انداز دقیق‌تری از این سیستم عامل ترسیم شود. طی سالیان اخیر با توجه به روند افزایشی محبوبیت تبلت های اندرویدی، کروم بوک ها و موبایل های هوشمند فشار مضاعفی بر ویندوز ۱۰ به منظور احیای بازار رایانه های شخصی احساس می شود و از این رو مایکروسافت تمام تلاش خود را برای موفقیت نسخه جدید این سیستم عامل به کار گرفته است.

نمایشگرهای ۴K به جریان اصلی بازار مبدل می شوند

جریان‌های شکل دهنده به رایانش در سال 2015

قیمت نمایشگرهای ۴K تا پایان سال ۲۰۱۴ روند کاهشی را دنبال کرده و انتظار می رود در سال ۲۰۱۵ نیز شاهد تداوم این روند باشیم. همچنین، پیش بینی می شود طی سال جاری میلادی نمایشگرهای ۴K و مدل های دیگر به تدریج شاهد استفاده از درگاه HDMI 2 باشند که به آنها اجازه می دهد از نرخ رفرش ۶۰ هرتز استفاده کنند.

رشد فروش کروم بوک ها و حضور رایانه های شخصی مقرون به صرفه

 

جریان‌های شکل دهنده به رایانش در سال 2015

در ابتدا، لپ تاپ هایی که به سیستم عامل کروم گوگل مجهز شده بودند تهدیدی برای رایانه های شخصی سنتی در نظر گرفته نمی شدند زیرا به اینترنت وابسته بوده و قابلیت های نسبتا محدودی دارند. با این وجود، کروم بوک ها به تدریج روند افزایشی محبوبیت خود به ویژه در بخش هایی مانند آموزش و پروش و تجارت را شاهد بوده و امروزه مدل هایی مانند ایسر C720 از لپ تاپ های محبوب در میان مصرف کنندگان است.

افزون بر این، مدل های جدید مانند ایسر کروم بوک ۱۵ – نخستین کروم بوک ۱۵ اینچی – که در نمایشگاه CES 2015 معرفی شده نشان می دهند این دستگاه ها از پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به یکی از جریان های اصلی بازار و هدایت لپ تاپ های متکی بر فضای ابری به مسیری جدید در سال ۲۰۱۵ برخوردار هستند.

از سوی دیگر، معرفی لپ تاپ های ویندوزی مقرون به صرفه با هدف رقابت با کروم بوک ها می تواند یکی دیگر از جریان های قابل توجه در سال جاری میلادی باشد. رایانه های شخصی با قیمت مقرون به صرفه مانند سری “استریم” اچ‌پی وارد بازار شده و با آغاز نبرد بین سخت افزار و فضای ابری، سال ۲۰۱۵ دوران خوبی برای ارائه ارزش در برابر هزینه پرداختی به نظر می رسد.

تعامل کاربر و لپ تاپ با حسگرهای بیومتریک

 

جریان‌های شکل دهنده به رایانش در سال 2015

فناوری بیومتریک می تواند چگونگی دسترسی به محتویات لپ تاپ و پرداخت خریدهای آنلاین را در سال ۲۰۱۵ متحول کند. اینتل از چندین طرح امنیتی نوآورانه مانند طرح مفهومی “YAP” که مخفف “You Are the Password” (شما گذرواژه هستید) پشتیبانی می کند که با استفاده از اثر انگشت، صدا یا تشخیص چهره امکان استفاده از رایانه شخصی را برای کاربر فراهم می کند.

در دسامبر ۲۰۱۴، شرکت آمریکایی سیناپتیکس فناوری ““SecurePad را معرفی کرد که امکان ادغام پایشگر اثرانگشت در تاچ پد لپ تاپ را فراهم می کند. بر همین اساس، روشی ارزان‌تر و با پتانسیل بیشتر برای رشد در اختیار تولیدکنندگان لپ تاپ قرار می گیرد تا احراز هویت بیومتریک را در محصولات خود بگنجانند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا