۵ پرسش کلیدی صنعت خودرو در ۲۰۱۵

بصیر، خودروسازان جهان هر سال را با زرق و برق و جاذبه نمایشگاه بین‌المللی آمریکای شمالی در دیترویت آغاز می‌کنند. گرچه خودروسازی آمریکا سال ۲۰۱۴ را با بهترین شرایط فروش از زمان پیش از بحران تاکنون به پایان رساند، اما پرسش‌هایی درباره مسیر پیش‌روی شرکت‌های خودروساز وجود دارد.

۱٫ قیمت بنزین چگونه خواهد بود؟

رانندگان آمریکایی به ندرت خوش‌شانسی خود را در سال ۲۰۱۴ باور کرده‌اند. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد قیمت هر گالن بنزین بدون سرب که در هفته اول ژانویه ۲۰۱۴،در حدود ۳۲/۳ دلار بود، در هفته پایانی ماه دسامبر به ۲۹/۲ دلار کاهش یافت. در بسیاری از بخش‌های ایالات متحده به راحتی می‌شد بنزین به قیمت کمتر از گالنی ۲ دلار پیدا کرد(در هفته آخر دسامبر قیمت بنزین در آن‌آربور میشیگان گالنی ۸۶/۱ دلار بود). افرادی که بنزین ۴ دلاری و بیشتر را در اوایل این دهه به خاطر دارند، به این مساله که قیمت بنزین برای مدت طولانی پایین خواهد ماند، اعتقاد ندارند. از سوی دیگر این گمان وجود دارد که قیمت بنزین در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. 

برخی از ایالت‌های آمریکا مانند پنسیلوانیا، قصد دارند مالیات بنزین را افزایش دهند. با این وجود درپی کاهش قیمت بنزین صرفه‌جویی کلانی صورت گرفته است. انجمن خودروی آمریکا برآورد می‌کند اگر قیمت بنزین در سطح فعلی باقی بماند، رانندگان در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۷۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهند کرد.

۲٫ آیا فروش وانت و شاسی‌بلند به قوت خود باقی خواهد ماند؟

گرچه در چند سال گذشته تقاضا برای خودروهای کوچک افزایش یافته بود، اما در سال ۲۰۱۴ شاهد تمایل مشتریان به خودروهای شاسی‌بلند و وانت بودیم. ترکیبی از محصولات جدید، مشوق‌های سخاوتمندانه و کاهش قیمت بنزین موجب تقویت فروش خودروهای بزرگ و درنتیجه رشد سود شرکت‌های خودروساز در ازای هر خودرو شد.

طی چند سال گذشته به دلیل آنکه پس از بحران مالی شرایط اعطای اعتبارات سختگیرانه شد، میلیون‌ها آمریکایی نتوانستند وام دریافت کنند و درنتیجه از بازار خودرو دور ماندند. اما اکنون، درپی اعطای وام‌های هشت ساله، تعداد فزاینده‌ای از مردم به بازار خودرو روی آورده‌اند. اگر شخصی در همین ماه خودرو خریداری کند، به این معنی است که پول آن را در ژانویه سال ۲۰۲۳ تسویه خواهد کرد. برخی افراد تنها از طریق دریافت وام‌های بلندمدت می‌توانند خودروهای بزرگ خریداری کنند. اما پرسش این است که چه تعداد از این خریداران در بازار خودرو وجود دارند.

۳٫ آیا تسلا می‌تواند به اهدافش دست یابد؟

تسلا در سال ۲۰۱۴ ناظران صنعت خودرو را مبهوت کرد. ایلان ماسک،مدیرعامل این خودروساز، در ماه سپتامبر اعلام کرد کارخانه ۵ میلیارد دلاری خود را در شهر رینو خواهد ساخت. اما زمان زیادی از اعلام این مساله نگذشته بود که تحلیلگران پرسشی را مطرح کردند: آیا تسلا می‌تواند آنقدر خودرو بفروشد که ۵۰۰ هزار باتری تولید شده توسط این کارخانه تا سال ۲۰۲۰ را مصرف‌کنند؟

آدام جوناس، تحلیلگر موسسه مالی مورگان استنلی، پیش‌بینی خود از فروش خودرو توسط تسلا تا سال ۲۰۲۰ را به میزان ۴۰ درصد کاهش داده است. جوناس معتقد است فروش سالانه این شرکت به جای نیم میلیون خودرو، ۳۰۰ هزار خودرو خواهد بود. البته این مساله مربوط به آینده دور است. تسلا در سال ۲۰۱۵ باید بر تولید مدل شاسی‌بلند اکس خود تمرکز کند، مدلی که ثبت‌نام برای فروش آن را آغاز کرده است.

۴٫ آیا فراخوان‌ها کاهش خواهد یافت؟

در سال ۲۰۱۴ هفته‌ای نبود که در آن هزاران خودرو فراخوان نشود. همان‌طور که نیویورک تایمز گزارش داد، بیش از ۶۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۴ فراخوان شد که این میزان دو برابر رکورد قبلی است که در سال ۲۰۰۴ به ثبت رسید. این میزان فراخوان به این معنی است که از هر پنج خودرو، یک خودرو فراخوان شده است. بیشترین فراخوان‌ها به دلیل نقص سوئیچ استارت خودروهای کوچک جنرال موتورز و کیسه‌های هوای معیوب ساخت شرکت تاکاتا صورت گرفته است.

متاسفانه احتمالا فراخوان‌ها در سال ۲۰۱۵ نیز ادامه خواهد داشت. چند میلیون خودرو دیگر نیز دارای کیسه‌های هوای شرکت تاکاتا هستند و مقامات فدرال در آمریکا از طرف مصرف‌کنندگان و کنگره تحت فشار قرار دارند که خودروهای معیوب را از جاده‌ها خارج کنند و به تعمیرگاه‌ها ارجاع دهند.

۵٫ صنعت خودرو روسیه چه خواهد شد؟

سه سال پیش، مدیران خودروسازی جهان به روسیه به عنوان یک فرصت استثنایی برای رشد می‌نگریستند. اما اکنون به دلیل کاهش ارزش روبل در روسیه برنامه‌های خودروسازان در این کشور متوقف یا دچار آشفتگی شده است. شرکت‌هایی مانند فورد‌موتور تولید خود را در روسیه کاهش داده‌اند، زیرا مصرف‌کنندگان، کالاهایی همچون خودرو و وسایل الکترونیکی را به تعویق می‌اندازند. 

اگر تنزل اقتصادی روسیه ادامه یابد، یافتن بازار رو به رشد برای خودروسازان دشوار خواهد بود، زیرا هم‌اکنون برخی کشورها درحال تجدیدنظر درباره تعداد خودروها در جاده‌های کشورهایشان هستند. زمانی، خودروسازان تصور می‌کردند چین بازاری با رشد نامحدود است. اما در ماه دسامبر شهر شنژن چین در تلاش برای مبارزه با آلودگی هوا برای فروش خودرو محدودیت وضع کرد و هشتمین شهر این کشور نام گرفت که فروش خودرو را محدود کرده است. شهرهای پکن، شانگهای و هانگژو از جمله شهرهایی هستند که برای فروش خودرو محدودیت وضع کرده‌اند.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا