در حکومت داعش چه می‌گذرد؟

بصیر،  تاکنون به جز تعداد کمی خبرنگار، کسی موفق نشده به این شهرها وارد شود. آخرین نفر هم یورگین تودنهوور، خبرنگار روزنامه ساندی تایمز بود. تصویری که این خبرنگار از داخل این شهرها ارائه می‌دهد با تصویری که نیروهای مخالف سوریه ارائه می‌دهند به ویژه آنهایی که در شهر رقه حضور دارند، متفاوت است. این نیروها با سر دادن شعار “رقه در سکوت ذبح می‌شود” از حقیقت تلخ سرکوب و کشتار خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اریکا سولومون، خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز براساس گفته‌های چند تن از ساکنان مناطق تحت حاکمیت داعش و خبرنگاران بومی که از این مناطق بازدید کرده بودند، گزارشی تنظیم کرده است که نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش در تلاش برای جلب رضایت مردم و تشکیل دوباره کشور خود شکست خورده است.

 

زندگی تحت حکومت داعش

 

طبق اظهارات ساکنان این مناطق گروه تروریستی داعش از سیستم اداری سابق استفاده و منابع مالی مناطق تحت حاکمیت خود را غارت می‌کند. این گروه تروریستی پس از کنترل بر شهر موصل در ژوئن ۲۰۱۴ مرزهای میان سوریه وعراق را برداشت و اعلام کرد قصد دارد سکه‌های طلای جدید ضرب کند. این گروه تروریستی با استفاده از فرصت، فیلم تبلیغاتی منتشر کرد که اعضای این گروه را در حال پخش کیسه‌های گندم میان مردم نشان می‌داد.

 

این روزنامه درباره این فیلم تبلیغاتی نوشت: با اینکه طرح داعش برای بیننده خارجی بسیار عجیب است اما افرادی که فرصت بازدید از مسیر دو شهر رقه و موصل را داشته‌اند، می‌بینند که هیچ تغییری ایجاد نشده و داعش این مسیر را تخریب کرده و حتی مسافری که قصد عبور از این مسیر را دارد، برای پرداخت هزینه راه باید با خود دینار عراقی و یا دلار آمریکایی داشته باشد و هنگام ورود به خاک سوریه هم باید لیره سوریه داشته باشد و این نشان می‌دهد که گروه تروریستی-تکفیری داعش در پی‌ریزی سیستم اقتصادی خود ناتوان مانده است.

 

مناطق تحت تصرف داعش، سرزمین فقیران

 

طبق این گزارش گرچه این گروه نام خلافت را بر خود نهاده‌ اما در حقیقت کشور فقیران به حساب می‌آید که بیشتر ساکنان آن هر روز برای یک لقمه نان تلاش می‌کنند و درآمد آنان در ماه از ۱۱۵ دلار فراتر نمی‌رود. این در حالی است که اعضای خارجی داعش ۵ برابر بیشتر از ساکنان بومی این مناطق درآمد دارند.

 

در حالی که ساکنان یک سوم درآمد روزانه خود را به خرید نان اختصاص می‌دهند ساکنان مناطق تحت کنترل این گروه در سوریه از قطع همیشگی برق در رنج هستند.

 

نکته جالب این است که دو دولت بغداد و دمشق همچنان حقوق کارمندان خود را در این شهرها پرداخت می‌کنند.

 

دولت سوریه به جای تخریب سدها و نیروگاه‌های تولید برق که در مناطق تحت حاکمیت داعش قرار دارند، در ازای حفاظت از این تاسیسات، به کارمندان خود اجازه ادامه کار داده است.

 

این روزنامه به نقل از یکی از مهندسینی که به فعالیت خود در نیروگاه برق ادامه داده، نوشت: داعش از گاز به اندازه مصرف روزانه‌اش استفاده می‌کند و نفت را می‌فروشد در حالی که دولت سوریه از گاز برای تولید برق و رساندن آن به ساکنان مناطق تحت حاکمیت این گروه تروریستی استفاده می‌کند. این دولت نه تنها حقوق کارمندان خود را قطع نکرده، بلکه لوازم یدکی و نیروهای تخصصی برای انجام تعمیرات را ارسال می‌کند.

 

این شهروند سوری با ابزار نفرت از داعش به نقل از یک پژوهشگر مستقل امور عراق گفت: وضعیت اقتصادی در مناطق تحت کنترل داعش به ثبات رسیده چرا که دولت عراق به پرداخت حقوق کارمندان خود ادامه می‌دهد و این در حالی است که داعش مالیات آن‌ها را تا ۵۰% افزایش داده است.

 

داعش برای تامین مایحتاجش به قدرت خود بر منطقه و منابع آن متکی است و به نظر می‌رسد که از طریق عملیات گسترده تروریستی که مزدورانش در مناطق مختلف انجام می‌دهند در یک ساختار هرمی شکل نیازهای مالی خود را تامین می‌کند ولی به نظر می‌رسد که این طرح‌ها هم رو به شکست هستند.

 

ساکنان مناطق تحت حاکمیت داعش از نبود خدمات رنج می‌برند و خدماتی چون آب، برق و دارو در پایین‌ترین سطح خود است، اما ترس از داعش مانع از این می شود که حرفی بزنند.

نبود فرصت‌های شغلی باعث شده که ساکنان این مناطق برای بقای خود از بستگانی که به خارج فرار کرده‌اند، کمک بگیرند. داعش با کنترل بر چاه‌های نفت روزانه ۴۰ هزار شبکه نفت می‌فروشد و چیزی در حدود یک میلیون دلار در روز درآمد کسب می‌کند.

 

یکی از کارکنان بیمارستان‌های تحت کننترل داعش که ابتدا با ورود داعش موافق بوده است،با شکایت از سوء مدیریت اقتصادی داعش گفت: داعش ما را ناامید کرده تا جایی که ما گاهی اوقات مجبور می‌شویم برای برطرف کردن نیازهای اساسی خود از سازمان‌های جهانی درخواست کمک کنیم.

 

خشونت و خشم

 

برخی مشکلات اقتصادی داعش را مربوط به نبود متخصصان بازرگانی و کشاورزی می‌دانند و اینکه این شرایط اقتصادی، موجب دلسردی و عدم اعتماد بازرگانان شده است.

 

امنیت غذایی در موصل به شکل بحرانی درآمده است، با اینکه قهوه‌خانه‌ها شلوغ هستند و ماشین‌ها در خیابان‌ها تردد می‌کنند و برق هم قطع نیست اما در پشت این ظاهر عادی داستان دیگری وجود دارد و آن این است که مردم از حضور داعش خشمگین هستند.

 

این روزنامه به نقل از یک شهروند عراقی نوشت: ما تحریم‌های بین المللی، فقر و ظلم را سال‌ها تحمل کرده‌ایم اما حالتی بدتر از وضعیت فعلی ممکن نیست.

 

به دلیل نارضایتی مردم به ویژه در موصل، داعش در حال از دست دادن جایگاه خود است. آن‌ها حکومتی شبه مافیایی دارند که همزمان هم تروریستی است و هم یاغی. آنها گمان کنند که می‌توانند تا شش ماه دیگر کشوری را برپا کنند اما نیروی انسانی پشتیبان آن را ندارند.

 

بودجه ۲۰۱۵

 

داعش خود را ثروتمندترین گروه تروریستی می‌داند یک روزنامه قطری هم به نقل از سعد الانصاری، یکی از رهبران این گروه تروریستی بودجه سال ۲۰۱۵ این گروه را در حدود دو میلیارد دلار آمریکا اعلام کرد که حدود نیم میلیون دلار از بودجه سال قبل بیشتر بود. همچنین الانصاری از افتتاح بانکی در موصل خبر داد اما روزنامه فایننشال تایمز در گزارش خود این اطلاعات را نادرست خواند و به نقل از ساکنان بومی شهر خبر تصرف بانک مرکزی شهر موصل و دستیابی داعش به میلیون دلار در ژوئن ۲۰۱۴ را تکذیب کرد.

 

طبق گزارش نشریه نیویورک که در نوامبر ۲۰۱۴ منتشر شد، این گروه تروریستی روزانه حدود ۶ میلیون دلار از طریق غارت، مالیات، آدم ربایی، فروش نفت در بازار سیاه‌ و کمک‌های کشورهای همسایه درآمد دارد.

 

یکی از تحلیلگران آمریکایی به نام چارلی وینتر با اشاره به اینکه این اطلاعات طی شش ماه گذشته منتشر شده و برخی از رسانه‌ها سعی در ارائه چهره‌ای خوب از داعش داشتند و برخی دیگر سعی در تخریب چهره آن داشتند، گفت: این نحوه اطلاع‌رسانی قابل تامل است اما نکته اینجاست که تاکنون از این آمار در هیچ‌یک از شبکه‌های تلویزیونی استفاده نشده است.

وی ادامه داد: شگفت آن ست که یک سازمان مخفی این اطلاعات حساس را در اختیار عموم گذاشته و بعید نیست که این اطلاعات از داخل این تشکیلات تروریستی فاش شده باشد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا