مصاحبه عجیب مشاور خاتمی

الگوی بهار عربی جنبش سبز بود/ انقلاب صادر کردنی نیست!/ امام خمینی به دنبال انقلاب نبود!

بصیر، سایت ندای ایرانیان در اقدامی عجیب در مصاحبه ای با سید محمد صدر، مشاور محمد خاتمی، پژوهشگر مرکز مطالعات وزارت خارجه و مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشور انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی منطقه را زیر سوال برده است.

محمد صدر در این مصاحبه ضمن حذف اسلامی از انقلاب اسلامی گفته است:  انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی (ره) یک اندیشه استقلال‌طلبانه و آزادی‌خواهانه همراه با رعایت حقوق انسانی را مطرح کرد. این ادعا قابل اثبات است که امام خمینی (ره) از‌‌ همان ابتدای مبارزات به دنبال انقلاب یا براندازی نبودند. ایشان از‌‌ همان ابتدا به دنبال یک حرکت اصلاح طلبانه بودند و به معنای مشخص‌تر قصد داشتند که حکومت شاه را اصلاح کنند. 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر چه اساسی معتقدید که حرکت امام (ره) از ابتدا انقلابی نبوده و یک حرکت اصلاح گرایانه بوده است گفته است: اولا در مکاتبات اولیه‌ ایشان با شاه از لفظ اعلی‌حضرت استفاده شده است و او را با احترام مخاطب قرار می‌دادند و از همه مهم‌تر اینکه شاه را نصیحت کرده و می‌گوید که اسرائیل و آمریکا برای تو فایده ندارند.

مشاور خاتمی در جای دیگر از سخنان خود اظهار کرده است : در مصر اخوان‌المسلمین در ابتدا در انقلاب نقشی نداشت و جوانان ۶ آوریل از طریق محیط مجازی ملت را دعوت کردند و آنقدر در میدان التحریر ماندند تا مبارک ساقط شد. اخوان هم در این زمینه نقشی نداشت و بعدا به مرور زمان؛ در تحولات پس از اتقلاب نقش ایفا کرد.

صدر در نهایت با بکار بردن بهار عربی به جای بیداری اسلامی ادعا کرده است که الگوی اتفاقات منطقه اصلاحات و جنبش  سال ۸۸ (جنبش سبز) است.

وی در این خصوص گفته است: خود جوانان ۶ آوریل تحت تاثیر اصلاحات در ایران و بعد از آن هم البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که انتخابات سال ۸۸و اینکه چقدر جوانان در خیابان‌ها مخصوصا تا قبل از روز انتخابات با آزادی، عشق و علاقه به فعالیت می‌پرداختند، تاثیرگذار بود تا الهام بخش بهار عربی باشد. در تحرکات منطقه بحث وجود اسرائیل نه اینکه مطرح نبود ولی اصل نبودبیشتر بحث برکناری دیکتاتور و اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مطرح بود. معتقدم طی سال‌های اخیر در منطقه خاورمیانه بحث آزادی، دموکراسی، انتخابات مطرح شد و این تفکر از جنبش اصلاح‌طلبی ایران نشات گرفت و منتقل شد. 

این مشاور خاتمی در ادامه علت پیروزی روحانی را خاتمی دانسته و گفته است: تاثیر متقابل یک مساله مهم در مسائل اجتماعی است. تاثیر متقابل وجود دارد ولی واقعیت این است که اصلاح‌طلبی در ایران یک گفتمان مهم و مطرح است، واقعیت این است که بالاخره آقای خاتمی به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار در انتخابات ۹۲ مطرح بود. حمایتی که ایشان از آقای روحانی به عمل آورد، در پیروزی روحانی تاثیر بسزایی داشت

وی با زیر سوال بردن سخنی از امام خمینی در خصوص صدور انقلاب اسلامی هب همه جهان گفته است: همانطور که می‌گویند انقلاب صادرکردنی نیست، اصلاحات هم صادرکردنی نیست. شما باید از خودتان الگو بسازید و وقتی الگو شدید بقیه از شما الگوبرداری می‌کنند.

باید خاطر نشان شد در حالی که امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی از صدور انقلاب اسلامی به جهان صحبت کرده است، چرا یک مشاور با ایجاد شبهات سعی در زیر سوال بردن رهبری امام خمینی و انقلاب اسلامی دارد.

 

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا