استراتژی های توانمند کردن اقتصاد داخلی/ دانشگاه ها پرچمدار اقتصاد مقاومتی باشند

بصیر،  اصغر حاجیلو استاد دانشگاه خوارزمی کرج و پژوهشگر علوم اقتصادی گفت: همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از محققان و پژوهشگران، در عرصه علم و فناوری یکی از راه های عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز کنونی را جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی خواندند و فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک واقعیتی است که می بایست محقق شود.» لزوم توجه به این امر در همه حوزه ها احساس می شود.


وی در ادامه افزود: به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اقتصاد مقاومتی یعنی حوزه های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است که قطعاً ورود به مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلانی و مدبرانه پیش شرط چنین موضوعی است. به طور کلی می توان گفت اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید و تلاش برای خود اتکایی است.

وی با توجه به نقش و جایگاه شرکت های دانش بنیان در تولید و فناوری می توان نقش دانشگاه ها را در تبیین و اجرای اقتصاد مقاومتی بسیار ارزنده دانست.

حاجیلو با تاکید بر نقش دانشگاه ها در اقتصاد مقاومتی گفت: «دانشگاه ها با تبیین ایده ها و شرکت های دانش بنیان با محوریت تولید می توانند پرچمدار اقتصاد مقاومتی باشند.»

به گفته این استاد دانشگاه ، بسیاری از فارغ التحصیلان در بدو ورود به بازار کار با کارآفرینی و اشتغال آشنا نیستند، اما بحث اقتصاد مقاومتی در دانشگاه ها و ضرورت توجه به کارآفرینی می تواند این مشکل را در میان دانشجویان از میان بردارد.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر فشار اصلی بر بخش درآمدهای کشور است. به گونه ای که همواره وابستگی کشور ما به درآمدهای نفتی مشهود بوده است. از این رو شاهدیم کشورهای غربی از همه ابزارهای خود برای فشار اقتصادی استفاده کرده که البته نقطه مثبت ماجرا این است که اگر این مرحله را با قوت طی کنیم ترفند غرب خنثی می شود. در همین خصوص دانشجویان و تشکل های دانشجویی نیز به تشکیل کمیته های اقتصاد مقاومتی واکنش نشان دادند و از تشکیل این کمیته ها حمایت کردند و با اعلام اینکه دانشجویان نمی توانند در قبال شعار اقتصادی سکوت کنند، آمادگی خود را برای شرکت در فعالیت های دانشگاهی اعلام کردند.

به گفته وی، پایان نامه ها و تحقیقات دانشگاهی باید به سمت اقتصاد مقاومتی و رقابتی حرکت کنند و در ادامه تصریح کرد: یکی از استراتژی های افزایش تولید در کشور در عرصه های گوناگون از جمله تولید علم، تمرکز بر توانمند کردن اقتصاد داخلی است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه ها در این عرصه می افزاید: عموماً استراتژی های دانشگاهی وارد سازمان های تصمیم گیر و سپس وارد نهادهای اجرایی می شوند یعنی بهترین مکان برای پرداختن و تئوریزه کردن ایده ها، دانشگاه ها هستند. زیرا سازمان ها و نهادهای اجرایی توان و حوصله و فرصت پرورش و کاربردی کردن ایده ها را ندارند. در همین راستا ضرورت دارد دانشگاه ها به دنبال تشکیل کمیته های اقتصاد مقاومتی و سوق دادن پایان نامه ها و تحقیقات دانشگاهی به این سمت باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در این برهه اقتصادی نقش تولید در کشور نقشی اساسی و محوری دارد و این همان نکته ای است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید می کنند. در این میان دانشگاه ها و دانشجویان با توجه به جایگاه ملی که در کشور دارند می توانند نقش اساسی و راهبردی در اقتصاد مقاومتی داشته باشند. همچنین این نگاه در جامعه نهادینه می شود که اقتصاد مقاومتی نه تنها ریاضت اقتصادی نیست بلکه می تواند رفاه زندگی فردی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد. ضمن آنکه نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که اعتماد جامعه به دانشگاه ها سبب می شود علاوه بر اینکه دانشگاه ها در قالب کمیته های اقتصاد مقاومتی کاربردی کردن این ایده ها را دنبال کنند از ظرفیت خود برای همراه کردن مردم با این طرح ها نیز استفاده کنند.

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا