تا سال ۱۴۲۰، یک چهارم جمعیت کشور سالمند می‌شوند/ ابتلای سالیانه ۷ میلیون نفر به آلزایمر

بصیر،  مصطفی غفاری رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه طی ۲۸ سال آینده با حجم بالایی از جمعیت سالمند روبه رو خواهیم شد و باید از حالا برنامه ریزی لازم جهت رفع نیازمندی‌های این گروه انجام دهیم، گفت: حدود ۱۳ سال قبل انجمن آلزایمر ایران با هدف فرهنگ سازی لازم در جامعه برای آماده کردن مردم و مسئولین برای مواجه با این پدیده جمعیتی پایه‌گذاری شد.

 وی افزود:  تا سال ۱۴۲۰ سالمندان ۲۵ درصد جمعیت کشورمان را تشکیل خواهند داد، بنابراین لازم است که برنامه ریزی دقیقی در این زمینه انجام دهیم؛ در غیر این صورت با سختی‌های بسیاری مواجه می‌شویم.

 غفاری ادامه داد: اطلاع رسانی لازم در سطح جامعه و زیرساخت‌های سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرایی به منظور پیشگیری از این بیماری در کشور از اهداف اصلی این انجمن است و مهم‌ترین هدف این است که در سطح جامعه آمادگی ایجاد کنیم.

 وی بیان داشت: سؤالاتی که در این زمینه مطرح است این است که آیا خانواده و جامعه این بیماری را می‌شناسند و به درستی با آن برخورد می‌کنند تا سرعت بیماری آلزایمر را کاهش و یا از آن پیشگیری کنیم ؟ نه تنها ايران بلكه تمام کشورهای دنیا با پدیده آلزایمر روبه رو هستند و سالیانه هفت میلیون نفر در جهان دچار این بیماری می‌شوند، یعنی هر چهار ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود. در کل باید گفت ۶۵ درصد سالمندان می‌توانند در معرض این بیماری قرار گیرند.

 غفاری ادامه داد: از آنجایی که نرخ امید به زندگی به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌های پزشکی و دیگر موارد افزایش یافته ممکن است شانس ابتلا به این بیماری به همین نسبت افزایش یابد.انجمن آلزایمر پس از تأسیس در دهه اول سعی کرد این بیماری را به جامعه بشناساند و همزمان در مجامع بین المللی حضور داشته باشد تا دانش روز را بومی سازی و در اختیار جامعه قرار دهد.

 

این مقام مسئول در انجمن آلزایمر ایران گفت: خوشبختانه از سال ۸۵ عضو انجمن جهانی آلزایمر هستیم و برنامه‌های مشترکی را برگزار کرده‌ایم.در دهه دوم سعی کردیم در کنار بسترسازی به منظور شناسایی این بیماری مباحث سیاست گذاری برای طراحی سیاست‌های مناسب برای پوشش لازم این بیماران و الگوهای تاسیس مراکز مناسب را شکل دهیم به طوری که اولین کلینیک مخصوص بیماران آلزایمر راه اندازی شده و ساختمان جدیدی نیز در حال تکمیل است.

 

وي از برگزاری همایشی در همین زمینه خبر داد و گفت: همايشي در روز سه شنبه ۲۳/۱۰/۹۳ ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰ در خانه معلم تهران واقع در خيابان وليعص بالاتر از ميرداماد با عنوان توسعه خدمات پیشگیری و مراقبت در بیماران مبتلا به آلزایمر و در غالب جشن گلریزان انجمن آلزایمر ایران برگزار مي گردد . سخنران اصلي اين همايش جناب آقاي پروفسور مجيد سميعي كه چهره ماندگار پزشکی کشور هستند و رياست هيئت مديره افتخاري انجمن را نيز دارا مي باشند. این برنامه به منظور حساس سازی و کمک‌های اجتماعی خیرین برای گسترش مراکز ارائه خدمات است.  

 

غفاری گفت: با استفاده از تست پیشگیری از آلزایمر و روان‌شناسی می‌توان این بیماری را به موقع تشخیص داد تا سیر روند بیماری را کنترل کنیم. با توجه به سیر جمعیتی که جامعه طی می‌کند باید فعالیت گسترده‌ای در زمینه آلزایمر انجام شود.  در کنار انجمن باشگاه خیرین راه اندازی شده است که به صورت فعال اقداماتی را انجام می‌دهد. همچنین باید گفت در کنار اقدامات خدماتی، در مقوله آموزش و پژوهش نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده تربیت مراقب برای بیماران آلزایمر در دوره‌های مهارتی از جمله این اقدامات است.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر ایران اظهار داشت: گسترش مراکز مراقبت روزانه برای بیماران مبتلا به آلزایمر جزو وظايف اصلي ماست و شخصی که به این بیماری مبتلا می‌شود ۲۴ ساعته نیاز به مراقبت دارد و هزینه اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به جامعه تحمیل می‌کند. مراقبت از این افراد کار دشواری است که داشتن دانش لازم می‌تواند این سختی‌ها را کاهش دهد.

 

وی افزود: یکی از خدماتی که لازم است در انجمن ترویج یابد مراکز مراقبت روزانه است تا خانواده‌ها فرصت داشته باشند به مسائل زندگی خود بپردازند. پدران و مادران و حتی خود ما در معرض این بیماری هستیم و ممکن است در طول زندگی با آن مواجه شویم. شیوه زندگی، استرس و… از جمله فاکتورهایی هستند که در بروز این بیماری تأثیرگذارند. با توجه به این شرایط لازم است که همه ما از نحوه برخورد با این افراد اطلاع داشته باشیم تا عوامل خطر این بیماری کاهش یابد.  برآورد علمی نشان می‌دهد که پنج درصد افراد ۶۵ سال و ۴۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال در کشور آلزایمر دارند.  ارتقاء بحث تحقیقات از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است در این زمینه دانشگاه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند و از طرفی در بخش آموزش نیز از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا