پدران، مادران و همه دلسوزان مازندرانی به‎هوش!/چنبره غول طلاق بر سبک زندگی مازندرانی‌ها

بصیر، چند سالی است آمار اعلامی از سوی ثبت و احوال در زمینه ازدواج و طلاق به ویژه در استان مازندران، زنگ‌ها را به صدا درمی‌آورد که طنین آن در میان بلند فریادهای روزمره مشکلات اجتماعی، به گوش نمی‌نشیند و خاطری از مسئولان را معطوف خود نمی‌کند، حتی اگر آنها را شدیداً بیازارد.


امسال نیز برای چندمین سال، آمار طلاق در مازندران افزایش یافت و بار دیگر از وجود لایه‌های چرکین فرهنگی در زیر پوست زندگی زوج‎های جوان این استان پرده برداشت که به نظر می‌رسد به علت تکرار هرساله، دیگر این واقعیت تلخ می‌رود تا در مازندران و فضای ذهنی مردم صمیمی و غیرتمند این استان عادی شود.

آمار اداره‌کل ثبت و احوال از وجود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ نفر جوان آماده ازدواج در کشور خبر ‌می‌د‌هد که ۱۴ درصد جمعیت مازندران به تعداد ۴۵۰ هزار نفر جوان به این آمادگی رسیده‎اند.

۴۹ درصد از جمعیت متأهلان مازندران یا فرزند ندارند و یا تک فرزند هستند، ۲۳ درصد از متأهلان در پنج سال نخست زندگی مشترک، فرزند ندارند و شاید یکی از دلایل راحت جدا شدن آنها از همدیگر (طلاق) همین عامل باشد.

۱۹ درصد خانواده های مازندرانی تک فرزند هستند، بر اساس آمار اعلام شده اداره کل ثبت و احوال مازندران، هر ساله به میزان ۷۳ هزار نفر از جمعیت جوان مازندران کاسته می‌شود و در ازای آن، تنها ۳۸ هزار نفر جایگزین جمعیت جوان در مازندران می‌شود که این روند خوبی نیست.

مازندران در ولادت بین ۳۱ استان دارای رتبه ۳۰، در فوت رتبه ۱۹، در ازدواج رتبه ۲۰ و در طلاق رتبه هفتم کشور است و این نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در استان بین ۳۱ استان کشور، بسیار پایین و در طلاق بسیار بالا است.

آمار ریز و دقیق‌تر، گویای واقعیت‌هاست، طی ۹ ماه اخیر ۲۰۴۶۱ واقعه ازدواج و ۵۰۱۳ طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق استان مازندران به ثبت رسیده است.

آمار مدت مشابه به سال قبل استان، ۲۱۴۲۸ واقعه ازدواج و ۴۵۵۱ واقعه طلاق بوده که مقایسه آن، نشان می‌دهد ازدواج ۹ ماهه امسال ۵ درصد نسبت به ۹ ماه سال گذشته کاهش داشته و طلاق در مازندران ۱۱ درصد افزایش داشته است.

آمارهای فوق که توسط دو اداره کل ثبت احوال و اسناد مازندران به طور رسمی اعلام شده، می‌تواند مدیران و دستگاه‌های فرهنگی و پژوهشی را برای چاره‎اندیشی و ارائه راهکارهای موثر عملیاتی فعال کند.

اما نکته اساسی که شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌ها و همه دلسوزان جامعه باید به آن در درجه اول توجه کنند، تمرکز بر سبک زندگی اسلامی و دینی مردم استان است.

به طور قطع، والدین برای اصلاح سبک و سیاق زندگی خود و نحوه ارتباط با فرزندان و ایجاد فضای تربیتی سالم و موثر باید آستین همت و غیرت بالا بزنند.

تا زمانی که فضای اخلاقی و عفاف فردی و اجتماعی در شهرها و روستاهای‌مان حاکم نشود و خودنمایی‌ها و مانورهای شهوانی در نوع پوشش دختران و خانم‌ها، همچنین پسران و مردان‌مان رخت برنبندد و امنیت اخلاقی بر مناسبات و روابط اجتماعی خانم‌ها و آقایان حاکمیت نیابد، نمی‌توان اصلی‌ترین سلول اجتماعی یعنی خانواده را از گزند آسیب‌ها در امان داشت و بدون اصلاح سبک زندگی و تغییر دادن نوع نگرش‌های غیردینی، به تحکیم و تعمیق پیوندهای عاشقانه خانوادگی پرداخت و به آن دل بست.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا