بازسازی خانه‌ صد ساله، زندگی دوباره

بصیر، مواد و مصالح و تكنیك‌های مورد استفاده برای ناظران كاملا مخفی بوده است: دیوارهای آجری دست‌ساز، تختال‌های سرامیكی، تیرچه‌های چوبی از جنس درخت كاج، درهای مستحكم، ستون‌های چدنی، و غیره. تمام این تكنیك‌ها و مواد و مصالح برای بیش از صد سال حفظ شده‌اند. با این حال، اكنون این فضا رو به قرن بیست و یكم باز شده‌ است و در مقابل چشمان شما قرار گرفته‌ است. بناهایی كه در زمان خود مدرن بودند اما در این قرن تبدیل به خانه‌هایی قدیمی و از مد افتاده شده‌اند.

 

معماران: سرجی پونز (Sergi Pons)

مكان: بارسلون، اسپانیا

سال ساخت: ۲۰۱۴

برخی از دیوارها را با استفاده از اندودهای آهكی سنتی پوشش داده‌ شده اند  و  كف فضا از پاركت‌هایی كه از چوب درخت بلوط ساخته شده‌اند پوشش داده شده است . هم‌چنین آشپزخانه و حمام و دستشویی را با استفاده از چوب‌های تراشه‌ای سفید رنگ بازسازی كرده‌اند. در این‌جا می‌توانید عناصر جدید این خانه را مشاهده كنید كه در طراحی دوباره آن‌ها از پیچیدگی پرهیز شده است و برای ایجاد كنتراست از كاشی‌های روغنی استفاده شده است. كار تخریب، باستان‌شناسی، ترمیم، شناسایی مجدد این خانه در پشت مواد و مصالح سنتی آن پنهان شده است.

اتاق كار  درست در كنار اتاق خواب قرار گرفته است؛ نور بالكن تمام فضا را غرق روشنایی می‌كند و پنجره‌های دوجداره باعث می‌شوند سر و صدای بیرون خانه ساکنان را آزار ندهد و مزاحم كارشان نشود. پس از صرف ناهار در اتاق غذاخوری، یك چرت كوتاه در اتاق نشمین حسابی می‌چسبد. ساکنان خانه به مبلمان آنتیك و تابلوهای نقاشی اوریجنیال كه سال‌ها قبل توسط هنرمندی كه زمانی دوست شان بوده‌ است نقاشی شده است علاقه دارند. زندگی در یك نظم و هارمونی و ایجاد تعادل در كلیت فضای زندگی ساکنان شخصیت اصلی این خانه است؛ آسایشی كه با استفاده از طراحی كاربردی به دست آمده است.

حس و حال گرم بافت‌های و رنگ‌های زیبای موجود در این خانه تحسین برانگیز است: قهوه‌ای متمایل به زرد، خاكی، انواع مختلف آجر بر روی دیوارها كه هر كدام از دیگری كاملا متفاوت است، و زیبایی تیرچه‌های افقی كه در سرتاسر خانه وجود دارند و به نوعی همه فضاها را به هم پیوند می‌دهند. تمام این ویژگی‌ها این خانه را تبدیل به یك فضای منحصربه‌فرد و جذاب می‌كنند.

صاحبان خانه عاشق گذر كردن از یك قسمت از آپارتمان به قسمت دیگر آن هستید. زندگی، راز و رمز گذر و تحول، از لحظه قبلی به مرحله نهایی. آنها از طریق درها و پنجره‌های خانه به دوردست‌ها نگاه می‌كنند و به دنبال مناظر زیبا می‌گردند: از سالن مركزی به اتاق نشمین، سپس از طریق در شیشه‌ای به اتاق غذاخوری، بعد از طریق آشپزخانه به آخرین اتاق كه به اتاق مطالعه منتهی می‌شود؛ سی و پنج متر حركت در درون پرده‌های روشن و رنگ‌مایه‌های زیبا و در سكوت این خانه. و گاهی صدای آواز زیبای پرندگانی كه بر روی شاخه درخت‌ها نشسته‌اند از پاسیوی درون خانه شنیده می‌شود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا