به مناسبت 24 دی ماه روز ملی فریدونکنار/ قسمت هفتم

فریدونکنار در گذشته چه نام داشت؟

بصیر، لغت فریدونکنار کلمه ای مرکب از فریدون و کنار است . قدمت این شهر به فریدون جم از نبیره جمشید جم بر می گردد . زمانی که کاوه آهنگر بر ضحاک چیره می شود و فریدون ضحاک را می کشد سپاهی عظیم گرد می آورد و قسمت جنوب خزر را تسخیر کرده، در منطقه ای در کنار ساحل جنوبی خزر محلی را برای اطراق خود انتخاب می کند (حدود نهصد سال پيش از ميلاد مسيح ). اینگونه است که شهر فریدونکنار که از اسم فریدون و پسوند کنار به معنی کنار گرفتن یا اطراق کردن فریدون نامگذاری شده است، بنا نهاده می شود .

این شهر در گذشته به نام مشهدسر دویم هم نامیده شده است. شهر بابلسر به مشهدسر معروف بوده و محمدحسن خان اعتمادالسلطنه درباره مشهدسر می نویسد( این مکان را مشهدی سر می نامیدند و به علت آنکه بابلسر مشهدی سر نامیده می شد، فریدونکنار نیز مشهدسر دویم نامیده شده است).

البته عده‌ای از مورخین در برخی از کتب گذشته معتقدند که نام قدیمی فریدونکنار، فری کنار است، فری کنار به معنی فر و شکوه و عظمت بوده و عده‌ای از اندیشمندان معتقدند فریدونکنار به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه و دریاچه و تشکیل شهر با تمدن بالا از فر و جایگاه بسیاری برخوردار بوده است.

به هر حال هر دو موضوع ثابت کننده جایگاه عظیم این شهر در گذشته بوده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا