رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز

در سال گذشته بیش از نیاز کشور برنج وارد کردیم/ افزایش ۲ درصدی تعرفه برای کنترل واردات

به گزارش بصیر، دلاور حیدرپور در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز در سالن اجتماعات فرمانداری فریدونکنار، اظهار داشت: تامین آب کشاورزی نیازمند یک برنامه میان و دراز مدت است و تا زمانی که سد هراز تکمیل نشود، این مشکل اساسی پابرجا می ماند.

وی با بیان اینکه این سد، آب بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در ۵ شهرستان آمل، بابل، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر را تامین می کند، اذعان داشت: برای تکمیل این سد لازم است تا دولت و نمایندگان مجلس یگیری کنند تا این امر زودتر محقق شود، چرا که این مشکل برای همیشه برطرف می شود.

مدیر جهاد کشاوزی استان مازندران با اشاره به دلایل مشکلات کم آبی در استان مازندران، اذعان داشت: در استان مازندران برای ذخیره آب سدسازی مناسبی نداریم، تنها ۷ درصد رواناب‌ها در مازندران ذخبره می شود که پاسخگو نیست و در تابستان ها که کمبود آب داریم، اراضی برنج ما با چالش روبه‌رو می شوند.

حیدرپور خاطرنشان کرد: با امکانات موجود، با اقداماتی چون پمپاژ از رودخانه، حفرچاه و تجهیز آن می توانیم در حالت اضطراری این مشکل را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بصیرنیوز مبنی بر اینکه آیا امسال کشاورزان فریدونکناری مشکل کم آبی ندارند، اظهار داشت: با این امکانات نداشتن مشکل تضمین نمی شود اما تلاش داریم با اعتباراتی که تخصیص می شود با حفر چاه و پمپاژ آب به صورت اضطراری این مشکل را برطرف کنیم.

مدیر جهاد کشاوزی استان مازندران تصریح کرد: در صورت مواجه شدن با بحران کم آبی جهاد کشاورزی استان آماده است اقداماتی برای جلوگیری از وارد شدن خسارت  کشاورزان را به عمل آورد.

حیدرپور در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا دولت همچنان واردات برنج را ادامه می دهد یا خیر، گفت: طبیعی است که بخشی از نیاز برنج کشور از طریق واردات تامین می شود، متاسفانه در سال گذشته بیش از نیاز کشور برنج وارد کردیم و این وارداتدر  سال ۹۳ بازار برنج را با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: در سال جاری دولت با مصوبه‌ای تنظیم کرد تا واردات را کنترل کند، همچنین برای سال جدید مجوز واردات صادر نکرد و تنها بخشی از مجوزهای سال ۹۲ مانده بود که نزدیک به ۸۰۰ هزارتن برنج به کشور وارد شد که البته که می توانست اینطور نشود.

مدیر جهاد کشاوزی استان مازندران در پایان با اشاره به اینکه با افزایش ۲ برابری تعرفه به ۴۰ درصد، واردات کنترل شد، اذعان داشت: سیاست وزارتخانه بر آن است که بیش از نیاز، برنج وارد نشود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا