رابطه‌ سياهی‌ كه فرصت طلایی مادر شدن را می‌گيرد

بصیر، فاطمه نصیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ازدواج در نزد هر قوم و ملتى، مطابق و متناسب با باورها و فرهنگ و سنن آن‏ها، آداب و ترتیب خاصى دارد اظهار داشت: با ازدواج، زن و مرد در قبال جامعه و یکدیگر متعهد به حقوق و مسئولیت‏‌ها و محدودیت‌‏هایى شده و براساس آن زن و شوهر مى‌‏شوند.

وی با اشاره به پدیده «ازدواج سفید» افزود: برخى حقوقدانان این نوع زندگى را ازجمله مواردى مى‌‏دانند که از نظر حقوقى نه تنها بار کیفرى و مجازات به همراه دارد بلکه در عرف جامعه هم نوعى سوءاستفاده از زنان و دختران تعریف مى‌‏شود.

این روانشناس، همباشى یا ازدواج سفید را رفتاری نامشروع برشمرد و گفت: در این «رابطه سیاه» با زیر پا گذاشتن چارچوب‏‌هاى شریعت مبین اسلام، مسئولیت‏‌پذیرى مشترک را به مسلخ مى‏‌برد و در این بین ضرری که متوجه زنان می‌شود، نسبت به مردان زیادتر است.

نصيري افزود: زنان به دلیل ساختار فیزیکی و حساسیتی که از نظر عواطف دارند، به راحتی نمی‌توانند از این نوع رابطه‌ خارج شوند و بیشتر از مردان آسیب‌ می‌بینند؛ زنان در چنین روابطی، فرصت مادر شدن، فرصت همسر شدن و فرصت سلامت زیستن را از خودشان می‌گیرند.

وی به تغییر سبک برخی از زندگی‌ها اشاره کرد و گفت: در سبک غربى از زندگى مشترک هیچ ضمانت شرعى و عرفى و حتى عاطفى براى ادامه زندگى وجود ندارد و کسانی که این سبک زندگی را می‌پذیرند، اغلب افرادی تنبل، بی مسولیت و دارای اختلال هویت هستند که باید از لحاظ فرهنگی، آموزشی و اجتماعی و اعتقادی آنها را بررسی کنیم.

اين روانشناس در پایان با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد افرادی که از زندگی‌های مرفه‌تری برخوردارند این نوع زندگی را انتخاب می‌کنند و مشکل اقتصادی در این زمینه چندان توجیهی ندارد بیان داشت: تحلیل درست از بافت فرهنگى جامعه در کنار توليدات رسانه، مى‌‏تواند آگاهي بخشي را در مورد خطرات رواني و فيزيكي اين نوع رابطه، زياد كند

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا