اوباما: تحریم های جدید علیه ایران را وتو خواهم کرد/ ایران به غرب مظنون است!/ در جهت اعتمادسازی کاری بکنیم!

بصیر، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در یک نشست مطبوعاتی مشترک با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا،در واشنگتن، ضمن اشاره به برنامه اتمی ایران، بار دیگر کنگره را تهدید کرد که در صورت تصویب هر گونه تحریم جدید علیه ایران، آن را وتو خواهد کرد.

آنان در این دیدار مخالفت خود را با وضع کردن تحریم‌های تازه علیه ایران ابراز کردند. اوباما از کنگره این کشور خواست از وضع کردن تحریم‌ها تازه خودداری کند. او تهدید کرد که در غیر این صورت از حق  وتو استفاده خواهد کرد.

اوباما: تحریم های جدید علیه ایران را وتو خواهم کرد/ ایران به غرب مظنون است!

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون در کاخ سفید از کنگره خواست تا از خود صبر و شکیبایی نشان دهد.

اوباما افزود: «تحریم‌های تازه می‌تواند فرصت دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای یکی از مهمترین مسائل، که مدت زیادی با آن مواجه بوده‌ایم را با خطر روبرو کند». او همچنین تصریح کرد: «چرا باید سیاستی در پیش گرفت که امکان توافق در دو یا سه ماه آینده را به خطر روبرو کند.»

او با اشاره به اقدام نابخردانه گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا که در پی تصویب تحریم‌هایی شدیدتر علیه ایران هستند، گفت که هرگونه اقدامی در این زمینه می‌تواند باعث شکست مذاکرات شود و در نهایت، ایران با کنار کشیدن از گفت‌وگوهای هسته‌ای، این فرصت را پیدا می‌کند که آمریکا را مسئول این وضعیت معرفی کند با جلب همدردی دیگر کشورها، به “اتحاد بین‌المللی” در این زمینه ضربه بزند.

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد که به نظر او “شانس رسیدن به توافق هسته‌ای، کمتر از پنجاه درصد” است و گفت: “رژیم ایران به شدت به غرب و ما مشکوک است و ما هم بایستی برای برطرف کردن چنین ظنی نهایت تلاش خود را انجام دهیم.”

باراک اوباما گفت: “براساس توافقی که ایران را بر سر میز مذاکره آورد، نباید تحریم‌های تازه‌ای علیه آن کشور تصویب کنیم و اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال شکست مذاکرات خیلی بالاست و در آن مرحله دیگر مانعی برای بازگشت ایران به مسیر قبل وجود ندارد و آن کشور می‌تواند فعالیت‌هایش را دوباره از سر بگیرد.”

او خطاب به نمایندگانی از کنگره که در پی تحریم بیشتر ایران هستند، گفت: “چرا باید اقدامی کنیم که توافقات خدشه‌دار شود؟”

رئیس جمهور آمریکا گفت که روند تصویب تحریم‌های بین‌المللی کنونی علیه ایران “سخت” بوده است و “برخی کشورها خیلی راضی هستند که بتوانند نفت ایران را بخرند.”

کامرون نیز با تحریم‌های تازه مخالفت کرد و گفت مذاکرات نیازمند زمان و شرایط مناسب برای موفقیت است. او افزود: «ما کاملا متعهد هستیم که از امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

به گفته نخست وزیر بریتانیا بهترین راه مهیا کردن شرایط موفقیت مذاکرات است و خطاب به کنگره آمریکا گفت که نباید در اعمال تحریم‌های تازه عجله کرد.

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا