پاپ فرانسیس در پی وقایع “شارلی ابدو”: اگر به مادرم اهانت کنند، بایستی منتظر مشت من باشند

بصیر، در پی وقایع اخیر در فرانسه و مجله “شارلی هبدو” که به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نیز موضع گیری کردند.پاپ فرانسیس که اخیرا به همراه چندین تن از رهبران مسلمان فرانسه حمله به شارلی ابدو را محکوم و در این حال خواهان احترام به ادیان شده بود مجددا از رهبران مسلمانان خواست علیه افراطی گری موضع بگیرند و اظهار داشت که این بسیار مذموم است که کسانی به نام خدا آدم بکشند و یا به نام مذهب خشونت را توجیه کنند.


پاپ در مسیر سفر خود به فیلیپین در هواپیما گفته است، حامی آزادی بیان نه فقط به عنوان یک حق انسانی بلکه ‌وظیفه‌ای در راه خیر عمومی است، ولی تأکید کرد که آزادی بیان محدودیت‌هایی دارد. 
وی با اشاره به حادثه مجله “شارلی هبدو” اظهار داشت که وقتی موضوع اهانت به ادیان درمیان است، محدودیت هایی در آزادی بیان وجود دارد.

پاپ برای مثال به آلبرتو گاسباری، هماهنگ‌کننده سفر‌هایش که در کنار وی ایستاده بود، اشاره کرد و گفت: «اگر دوست خوب من دکتر گاسباری به مادر من فحش دهد، می‌تواند انتظار یک ضربه مشت را از من داشته باشد». پاپ همزمان به شوخی، مشت خود را به سوی دکتر گاسباری برده و افزود: «این طبیعی است، شما نمی‌توانید کسی را تحریک کنید، نمی‌توانید به عقاید دیگران توهین کنید، نمی‌توانید با عقاید دیگران شوخی کنید». 

پاپ فرانسیس در پی وقایع


پاپ البته در ادامه اظهار داشت که سخنان وی توجیه حمله به نشریه فرانسوی نیست، بلکه بر عکس، به عقیده وی، خشونت دهشتناک به اسم خداوند غیر قابل توجیه است. ولی (نشریه فرانسوی) باید انتظار نوعی واکنش را می‌داشت. 

پاپ فرانسیس در پی وقایع

 

محدودیت وجود دارد. هر مذهبی برای خود عزت و احترامی دارد….
در آزادی بیان نیز بایستی محدودیت هایی وجود داشته باشد.
اگر بهترین دوست من به مادرم اهانت کند، بایستی منتظر مشت من باشد. کاملا عادیست. کاملا عادیست!
شما نمی توانید دیگران را تحریک کنید.
شما نمی توانید به عقاید دیگران اهانت کنید.
شما نمی توانید با عقاید دیگران شوخی کنید.
 
تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا