کامرون از “حق توهین به دین” دفاع کرد!

بصیر، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای با خبرنگار شبکه خبری “سی‌بی‌اس” آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم حق توهین به دین دیگران در جامعه‌ای آزاد وجود دارد!»

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه توضیح داد که او یک مسیحی است و اگر کسی به عیسی مسیح (ع)، پیامبر مسیحیان جهان توهین کند، او ممکن است این اقدام را توهینی علیه خود تلقی کند. کامرون در ادامه اما خاطرنشان کرد که او در جامعه‌ای آزاد حق ندارد تنفر خود را نسبت به این فرد اعمال کند.

کامرون گفت: «ما باید قبول کنیم که روزنامه‌ها و نشریات می‌توانند حتی نکات توهین‌آمیز نیز منتشر کنند و فعالیت آنها تا زمانی که در چارچوب قانون عمل می‌کنند و پا را از حیطه قانون فرا نمی‌گذارند قانونی است.»

سخنان پاپ

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، پس از حمله اخیر به روزنامه طنز “شارلی ابدو” در فرانسه از حق آزادی بیان دفاع کرد او اما همزمان گفت که تحریک دیگران با توهین به دین آنها خطاست.

او در سفرش به فیلیپین پیش از ورود به این کشور، در جمع خبرنگاران حضور یافت و با اشاره به یکی از دستیاران‌اش گفت اگر این فرد به مادر او توهین کند، “باید منتظر یک مشت از جانب پاپ” باشد.

به گزارش دویچه‌وله، او روز پنجشنبه گذشته نیز در مانیل در ارتباط با حمله به دفتر روزنامه طنز “شارلی ابدو” گفت مرزها را باید رعایت کرد و ادامه داد: «آزادی ادیان و آزادی بیان هردو حقوق ابتدایی بشر هستند و هر دینی عزت و احترام خود را دارد، اما آزادی بیان به معنی توهین به ادیان دیگر نیست.»

رهبر کاتولیک‌های جهان در ادامه گفت: «کسی نمی‌تواند پیروان ادیان دیگر را تحریک و به دین آنان توهین کند؛ کسی نمی‌تواند ادیان دیگر را به سخره گیرد». پاپ همچنین گفت در مورد ادیان محدودیت وجود دارد و هر دینی عزت و احترام خود را دارد: « آزادی بیان یک حق است و یک وظیفه. بیان آزاد باید بدون توهین باشد.»

این سخنان پاپ واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. برخی دریافت مشت، در صورت توهین به مادر پاپ را توجیه خشونت از طرف پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در پاسخ به توهین تلقی کردند. 

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا