یادداشت میهمان/ قسمت دوم

چرایی برگزاری یادواره شهدا

بصیر/ عابد چکاوه

یادواره شهدا یک برنامه فرهنگی با رویکردی اجتماعی، سیاسی و مذهبی است.

شهادت آرمان‌هایی تعریف کرده است، با موضوعات اجتماعی که اجتماع امروز باید دنباله‌ رو آرمان‌هایی تعریف شده شهید باشد.

آرمان‌هایی که واژه شهادت مفهومی عمیق و روحانی داده است، بزرگترین و بهترین راه قدردانی از خون شهدا، ارزش نهادن به آرمان‌های بلند و متعالی شهدا است و یادواره شهدا تجدید میثاق است، آرمان‌هایی که به خاطر آنها از جان و مال خود گذشتند و به جبهه‌های جنگ شتافتند.

متاسفانه برخی از حرکات در داخل کشور با آرمان‌های شهدا همبستگی ندارد، به عنوان مثال آیا بانویی که بی حجاب است و با پوشش نامناسب در جامعه قدم می زند، به آرمان‌های شهدا احترام می گذارد؟ آیا در اجتماعی که دنباله روی از آرمان‌های شهدا عقب افتادگی محسوب شود، به خون پاک شهدا توهین نشده است؟ آیا در اجتماعی که تصور از شهادت یافتن شغل، پست و مقام، وام و پول تلقی شود، آرمان‌های آن جوانمردان را زیر سوال نبرده است؟

یادواره شهدا با رویکردی مذهبی به منزله مجلس ترحیم و پاسداشت مقام شامخ جان بر کفان بوده است، در حقیقت یک اتصال و پیوند قلبی با مجلس عزای سرور و سالار شهیدان است، زیرا الگوی ما از جنگ و شهادت نهضت عاشورای حسینی بود.

شهید متعلق به هیچ حزب و جناحی نیست، اگر امروز خون شهید را دستاویز بازی‌های سیاسی، پیروزی در انتخابات، گرفتن کرسی ریاست و مدیریتی کنند به بهای اندکی خون شهید را معاوضه و به بازی گرفته‌اند.

شهدا مقدسند و مقدس می مانند و مقوله شهادت یک امر فراجناحی است و ریشه در اعتقادات ما پیدا کرده است، یادواره شهدا یک برنامه و کار فرهنگی است، برنامه فرهنگی برای شناساندن فرهنگ صحیح و غنی شهادت، فرهنگی که نشات گرفته از فرهنگ عاشورای حسینی است.

فرهنگی که شهادت را یک افتخار، مایه مباهات، سرافرازی و سربلندی می داند در تمامی صحنه‌ها آماده دفاع در مقابل هجوم دشمنان است و امروز بیش از هر زمانی دیگر به فرهنگ غنی رشادت و شهادت در جامعه نیازمندیم، چرا که جنگ هنوز به پایان نرسیده است.

 

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا