عراق: مواضع درباره سوریه تغییر کرده است

بصیر، “حیدر العبادی” اظهار داشت: امروزه احساس می کنیم که مواضع همه طرفها درباره موضوع سوریه تغییر کرده است.

العبادی روز سه شنبه در پاسخ به سؤال روزنامه “الحیات” چاپ لندن درباره اینکه آیا سوریه مانعی در روابط عراق – عربستان است، اظهار داشت: در دیدارهایی که بین دو کشور انجام شده است، چنین مسأله‌ای را احساس نکرده ایم. بحران سوریه مشکلی در روابط عراق با ترکیه به شمار می آید، و نه عربستان.
وی خاطرنشان کرد: اینگونه طرح ریزی شده بود که سوریه بخشی از انقلابها در کشورهای عربی باشد؛ ولی این طرح در پایان موجب ویرانی کشورهای عربی شد، که این امر فاجعه است.
العبادی با اشاره به دیدگاه‌ها و مواضع متفاوت قبلی درخصوص بحران سوریه، گفت: اکنون به صورت کلی این عقیده وجود دارد که داعش خطرناکترین مسأله برای سوریه است و نه نظام این کشور.
العبادی تأکید کرد: تغییر ریشه‌ای مواضع غربی در قبال نظام سوریه کاملا مشخص است؛ در گذشته این نظریه وجود داشت که این بحران داخل مرزهای سوریه کنترل شود، و شاید به صورت اندک از مرزها عبور کند؛ و کسی فکر نمی کرد که تا این حد گسترش یابد و به خطری برای امنیت کل منطقه تبدیل شود.
العبادی افزود: امروزه همه درک می کنند که خطر واقعی داعش را هیچکس کاملا درک نکرده بود.
وی با اشاره به قدرت گرفتن داعش در برهه بسیار کوتاهی در عراق اظهار داشت: توانایی داعش در شستشوی مغزی جوانان، قدرتی بسیار جنایتکارانه است. داعش افکار بسیاری از جوانان را دوباره برنامه ریزی کرد، به صورتیکه جوانان که باید طبیعتا به دنبال زندگی باشند، از طریق داعش به انسانهایی متمایل به کشتار و ویرانگری تبدیل شدند.
وی ادامه داد: جوانان داعشی در اقدامی دور از انتظار به نابود کردن خانواده، عشیره و شهرهایشان پرداختند و این قدرتی خطرناک است.
العبادی هشدار داد: اگر داعش بتواند به تعداد کافی جوانان را به خدمت بگیرد، هیچ ارتشی توانایی مقابله با آن را نخواهد داشت.
 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا