برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

بصیر، ه سال در دنیای موبایل های هوشمند و به طور کلی فناوری مدت زمانی قابل توجه محسوب می شود. موبایل های هوشمند روند سریع تغییر و تحول را شاهد بوده و طی این بازه زمانی پیشرفت های چشمگیری را در زمینه های مختلف تجربه کرده اند.

با عقبگرد به سال ۲۰۰۵، در بازار موبایل های هوشمند خبری از حکمرانی اندروید و iOS نبوده و ویندوز فون نیز از سوی مایکروسافت معرفی نشده بود. در آن سال بسترهای سیمبین، بلک بری، ویندوز موبایل و پالم بر بازار موبایل های هوشمند تسلط داشته و دستگاه هایی با ضخامت ۲۰ میلیمتر به عنوان غول هایی ترسناک در نظر گرفته نمی شدند. در ادامه نگاهی به برخی از بهترین موبایل های هوشمند سال ۲۰۰۵ خواهیم داشت.

بلک بری ۷۰۰۰ 

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

خانواده بلک بری ۷۰۰۰ مدل های ۷۰۰۰t، ۷۰۰۰r، ۷۰۰۰v و ۷۰۰۰x را شامل می شد و نخستین موبایل هوشمند بلک بری با صفحه کلید کوئرتی SureType (در هر دکمه دارای دو کلید بود) بود. این صفحه کلید جدید به بلک بری اجازه داد تا مدل های ۷۰۰۰ را در اندازه ای بسیار کوچک‌تر از تلفن های همراه پیشین خود تولید کند و از این رو محبوبیت بیشتری در بین کاربران عادی به جای کاربران تجاری کسب کرد.

اچ پی iPAQ hw6500

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

یک دهه پیش، اچ پی دستگاه های ویندوز موبایل بسیاری را روانه بازار می کرد. سری iPAQ hw6500 شامل مدل هایی با و بدون دوربین عکاسی محصول اچ پی برای سال ۲۰۰۵ بود. این موبایل هوشمند تولید شرکت اچ تی سی بود و با نمایشگر ۳ اینچی با وضوح ۲۴۰ × ۲۴۰ پیکسل و صفحه کلید کامل کوئرتی عرضه شد.

اچ تی سی یونیورسال

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

اچ تی سی یونیورسال نخستین موبایل هوشمند جهان مجهز به سیستم عامل ویندوز موبایل ۵ و نخستین پاکت پی سی مجهز به شبکه ارتباطی ۳G بود. همانند دیگر تلفن های همراه تولیدی اچ تی سی در گذشته، یونیورسال نیز با برند اچ تی سی به فروش نمی رسید. با توجه به شرکت ارائه کننده این تلفن همراه به صورت تجاری با اسامی DoPod 900، i-mate JasJar، O2 XDA Exec، Orange SPV M5000، Qtek 9000، T-Mobile MDA Pro، و اسامی دیگر روانه بازار شد. اچ تی سی یونیورسال به پردازنده ۵۲۰ مگاهرتزی اینتل، نمایشگر لمسی ۳٫۶ اینچی با وضوح ۴۸۰ × ۶۴۰ پیکسل، صفحه کلید کوئرتی کامل، دوربین اصلی ۱٫۳ مگاپیکسلی و دوربین جلو VGA مجهز شده بود.

اچ تی سی ویزارد

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

اچ تی سی ویزارد که به نام های اچ تی سی پرادیجی و اچ تی سی P4300 نیز شناخته می شد موبایل هوشمند دیگری مجهز به سیستم عامل ویندوز موبایل ۵ با صفحه کلید کوئرتی کامل است. این مدل به نمایشگر ۲٫۸ اینچی با وضوح ۲۴۰ × ۳۲۰پیکسل مجهز شده بود. از نام های تجاری آن در بازار می توان به DoPod 838، Cingular 8125، i-mate K-JAM، O2 XDA Mini Pro، Qtek 9100، و T-Mobile MDA اشاره کرد.

موتورولا E680i

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

موتورولا E680i با بهبودهای جزئی نسبت به مدل E680 که در سال ۲۰۰۴ عرضه شده بود، روانه بازار شد. این موبایل هوشمند به سیستم عامل لینوکس مجهز شده بود. از جمله ویژگی های آن می توان به بلندگوهای سه بعدی استریو، نمایشگر لمسی ۲٫۵ اینچی با وضوح QVGA (۲۴۰ × ۳۲۰ پیکسل)، قلم لمسی (استایلوس)، دوربین VGA، پردازنده ۳۰۰ مگاهرتزی و حافظه ذخیره سازی قابل افزایش اشاره کرد.

نوکیا ۶۶۸۰

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

مدل ۶۶۸۰ (به همراه ۶۶۸۱ و ۶۶۸۲) نخستین موبایل هوشمند نوکیا مجهز به دوربین جلو (از نوع VGA) و نخستین مدل به همراه فلاش LED در کنار دوربین اصلی ۱٫۳ مگاپیکسلی خود بود. در زمان عرضه در اوایل سال ۲۰۰۵، نوکیا ۶۶۸۰ از سیستم عامل سیمبین ۸ سری S60 سود می برد. از دیگر ویژگی های آن می توان به نمایشگر ۲٫۱ اینچی با وضوح ۱۷۶ × ۲۰۸ پیکسل، و تنها ۱۰ مگابایت (قابل افزایش) حافظه داخلی اشاره کرد.

نوکیا N90

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

در سال ۲۰۰۵ نوکیا موبایل هاش هوشمند تحسین شده خانواده سری N را معرفی کرد. نوکیا N90 یک گوشی هوشمند تاشو با طراحی قابل چرخش بود. این تلفن همراه توسط افراد بسیاری به عنوان یک موبایل هوشمند آینده نگر در نظر گرفته می شد. نوکیا N90 به سیستم عامل سیمبین ۸٫۱ سری S60 مجهز شده بود و از یک پردازنده ۲۲۰ مگاهرتزی نیرو می گرفت. از دیگر ویژگی های آن می توان به نمایشگر ۲٫۱ اینچی با وضوح ۳۵۲ × ۴۱۶ پیکسل که تراکم پیکسل بسیار بالای ۲۵۹ppi برای آن زمان را ارئه می کرد و دوربین ۲ مگاپیکسلی کارل زایس اشاره کرد.

نوکیا N70

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

نوکیا N70 به سیستم عامل سیمبین ۸٫۱ سری S60 مجهز شده بود و در مقایسه با N90 از طراحی سنتی‌تری سود می برد. این موبایل هوشمند جانشین نوکیا ۶۶۸۰ بود و به نمایشگر ۲٫۱ اینچی با وضوح ۱۷۶ × ۲۰۸ پیکسل، دوربین اصلی ۲ مگاپیکسلی بدون لنز کارل زایس و دوربین جلو VGA مجهز شده بود.

سامسونگ SGH-D720

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

مدل SGH-D720 یکی از نخستین موبایل های هوشمند سامسونگ مجهز به سیستم عامل سیمبین بود. این موبایل هوشمند کوچک به صفحه کلید کشویی مجهز بود که از ویژگی های محبوب در اواسط سال های ۲۰۰۰ محسوب می شد. از دیگر ویژگی های سامسونگ SGH-D720 می توان به نمایشگر ۱٫۸ اینچی با وضوح ۱۷۶ × ۲۲۰ پیکسل، دوربین اصلی ۱٫۳ مگاپیکسلی با فلاش LED و پردازنده ۱۹۲ مگاهرتزی اشاره کرد.

سامسونگ SGH-i750

برترین موبایل‌های هوشمند یک دهه پیش

مدل SGH-i750 یکی دیگر از موبایل های هوشمند کشویی سامسونگ با اندازه ای بزرگ‌تر نسبت به D720 و البته مجهز به سیستم عامل ویندوز موبایل ۲۰۰۳ SE پاکت پی سی بود. این موبایل هوشمند به پردازنده ۴۱۶ مگاهرتزی اینتل، نمایشگر ۲٫۶ اینچی QVGA، دوربین اصلی ۲ مگاپیکسلی و درگاه کارت حافظه مجهز شده بود. 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا