سرطان پستان قابل تشخیص و پیش‌گیری است

بصیر، جلسه مشاوره درباره بیماری شایع زنان با همکاری کمیته بانوان بخشداری گهرباران و مرکز بهداشت و درمان میاندورود در روستای ولوجا برگزار شد.

مینو فتاحی درباره عوامل خطر و ايجاد كننده سرطان پستان، اظهار داشت: عوامل متعددی در بروز این سرطان دخيل هستند كه مهم‌ترين آنها سن، سابقه فامیلی، عوامل ژنتیکی و هورمونی، اولین حاملگی بالای ۳۰ سال ،هستند.

وی افزود: تشخیص زود‌هنگام و دقیق این بیماری، با کاهش عوارض و هزینه درمانی و هم‌چنین با امکان بهبود در مراحل اولیه بیماری همراه خواهد بود.

این کارشناس مامایی در ادامه بیان داشت: سرطان پستان در زنان زير ۳۰ سال شايع نيست، اما متأسفانه ميانگين سن بروز سرطان در زنان ايرانی بين ۱۵-۱۰ سال كمتر از كشورهای غربی است و بيشترين موارد سرطان پستان در بين سنين ۵۰-۴۰ سال گزارش می شود.

فتاحی درباره راهکارهای پیش‌گیری از این سرطان، گفت: بانوان باید توجه داشته باشند که درباره چربى‌هايى كه مصرف مى كنند دقت كنند، زیرا بسيارى از انواع چربى‌ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن مى‌شود كه خود خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش مى‌دهد و طبق تحقيقات به‌عمل آمده، زنانى كه حداقل چهار ساعت در هفته ورزش مى‌كنند در مقايسه با زنانى كه فعاليت بدنى ندارند، ۳۷ درصد كمتر به این سرطان مبتلا مى‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اين سرطان از جمله سرطان‌های قابل پيش‌گيری و تشخيص زودرس است كه با ارائه راهكارهای ويژه، می‌توان به کاهش مراجعه ديرهنگام و ارائه درمان مؤثر به منظور افزايش بقاء، کاهش مرگ و ارتقاء کيفيت زندگی بيماران کمک کرد.

 سرطان، دومین علت مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه می باشد و سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان در ایران بوده و توده‌های پستانی، یکی از نشانه‌های ظاهری اولیه تومور می‌باشد، لذا دقت و سرعت در تشخیص آن بسیار اهمیت دارد

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا