دختری که ۱۲ بار مجبور به ترک تحصیل شد

بصیر، مدت‌ زمانی است که آموزش و پرورش تلاش می‌کند، دانش‌آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند را به مدرسه بازگرداند.

ترک تحصیل عمدتاً به دلایل متعددی صورت می‌گیرد و ناشی از مسائل فرهنگی و اقتصادی است اما آیا تاکنون کسی پای صحبت دانش‌آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند، نشسته است؟ شنیدن ماجرای زندگی دختری که بیش از انگشتان دست ترک تحصیل کرده است و اکنون دانشجوی دانشگاه فرهنگیان است، بسیار شنیدنی است.

معظمه ارج متولد ۱۳۷۵ در استان سیستان و بلوچستان است که در طول مدت تحصیل بیش از ۱۲ بار ترک تحصیل کرده است و هم‌اکنون دانشجوی ورودی بهمن دانشگاه فرهنگیان است.

 شنیدیم که ۱۲ بار ترک تحصیل کردی، درسته؟

معظمه ارج: بله در ۱۲ سال تحصیل، بیش از ۱۲ بار ترک تحصیل کردم.

 اولین باری که ترک تحصیل کردی، کلاس چندم بودی؟

معظمه ارج: کلاس چهارم بودم.

 چرا ترک تحصیل کردی؟

معظمه ارج: فاصله مدرسه تا خانه زیاد بود و من تنها بودم، خانواده‌ام هم راضی نبودند که درس بخوانم.

 مدرسه در منطقه‌تان بود؟

معظمه ارج: بله در نگور بود اما خانه ما تا مدرسه دور بود البته در روستاهای اطراف مدرسه نیست و در برخی روستا، مدارس مختلط است. برخی از دانش‌آموزان به خاطر نداشتن مدرسه در روستا، ترک تحصیل می‌کنند چون خانواده نمی‌گذارد درس بخوانند.

 خانواده خودتان چند نفره‌ هست؟

معظمه ارج: ۵ خواهر و ۴ برادر هستیم. من اولین دیپلمه و اولین دانشجوی خانواده هستم. یک برادر و خواهر کوچکتر دارم و بقیه بزرگتر هستند.

 منطقه زندگی‌تان؟

معظمه ارج: استان سیستان و بلوچستان منطقه دشتیاری شهر نگور

 وضعیت زندگی؟

معظمه ارج: وضعیت زندگی‌مان خوب است اما خانواده‌ها علاقه به درس خواندن فرزندانشان ندارند. این یک موضوع فرهنگی است که خانواده‌ها باید به اهمیت درس خواندن بچه‌ها به خصوص دختران اهمیت دهند.

 به نظرت بچه‌ها دوست دارند که درس بخوانند؟

معظمه ارج: خیلی کم پیش می‌آید که هدف داشته باشند به نظر من کسی که وارد مدرسه می‌شود باید دِینش را نسبت به آن وسیله حتی یک گچ ادا کند. بچه‌ها برای گذران اوقات به مدرسه می‌آیند و هدف ندارند.

 وقتی ترک تحصیل می‌کردی، چی شد که ادامه تحصیل می‌دادی؟

معظمه ارج: وقتی ترک تحصیل می‌کردم باز هم کتاب‌های درسی را می‌خواندم یعنی در واقع به اجبار به مدرسه نمی‌رفتم. کلاً نمی‌شد که به مدرسه بروم. هر سال یک هفته، دو هفته، گاهی یک ماه، دو ماه ترک تحصیل می‌کردم اما هرچه دارم از معلمانم هست می‌آمدند با خانواده‌ام صحبت می‌کردند و راضی‌شان می‌کردند که به مدرسه برگردم.

 چه انگیزه‌ای باعث شد که دوباره برگردی و درس بخوانی؟

معظمه ارج: می‌خواستم برای جامعه و مردم مفید باشم. به خاطر این دوست داشتم که معلم شوم چون در منطقه دشتیاری بیش از ۵۰ درصد معلمان، غیر بومی هستند. وقتی من شروع به کار کنم یعنی یک معلم غیر بومی که در منطقه سختی می‌کشد می‌تواند به منطقه خودش برود.

 آخرین بار که ترک تحصیل کردی، چه زمانی بود؟

معظمه ارج: دوم دبیرستان بود. ۶ ماه شد. البته کتاب‌هایم را دور نمی‌انداختم و تمرین می کردم. یادم است در تعطیلات نوروز آنقدر مشق می‌نوشتم که دستانم ورم می‌کرد بعد رویش زردچوبه و روغن می‌زدم و تمرین می‌نوشتم و جالب اینکه بعد از نوروز که به مدرسه رفتم، تنها دفترهای کامل، مال من بود.

 هر بار چه مدتی ترک تحصیل می‌کردی؟

معظمه ارج: متفاوت بود. از یک هفته تا ۶ ماه بود.

 انگار آن ۶ ماه دیگر خیلی جدی بود، درسته؟

معظمه ارج: بله، دوم دبیرستان بودم. آن زمان رئیس آموزش و پرورش منطقه عوض شده بود و از من شناختی نداشت؛ یکی از دبیرهایم با او درباره من صحبت کرد و ایشان کمک کردند و سرویس رفت و آمد برایم پیش‌بینی کردند و معدلم آن سال ۱۹٫۶۴ شد.

 معدل دیپلمت چقدر است؟

معظمه ارج: معدل کل دبیرستانم ۱۹٫۰۳ شد.

 چه معدل خوبی؟

معظمه ارج: با اینکه دوره دبیرستان خیلی مشکل داشتم اما باز هم تلاش کردم. برای کنکور هم یکسال درس خواندم و فکر نمی‌کردم دانشگاه قبول شوم. از بچگی دوست داشتم معلم شوم به همین دلیل در دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردم و اکنون دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس چابهار هستم.

 چه رشته‌ای درس می‌خوانی؟

معظمه ارج: علوم تربیتی می‌خوانم.

 برای چی تصمیم گرفتی معلم شوی؟

معظمه ارج: می‌خواهم روی انگیزه بچه‌ها کار کنم. انشاءالله وقتی توانایی‌ام بیشتر شود سعی می‌کنم در دشتیاری، دانش‌آموزی بیسواد نباشد.

 می‌خواهی کجا درس بدهی؟

معظمه ارج: در استان خودم.

 اینکه داری اعلام می‌کنی بیش از ۱۲ بار ترک تحصیل کردی، خانواده‌ات چیزی نمی‌گویند؟

معظمه ارج: نه؛ پدرم به این باور رسیده است که معظمه تلاش می‌کند.

 خانواده‌ات نمی‌گفتند باید ازدواج کنی؟

معظمه ارج: بله می‌گفتند اما معیارهای آدم فرق می‌کند؛ الان فکر می‌کنم باید با کسی ازدواج کرد که انسان را به کمال برساند اما آن زمان محدود به اطرافم بود.

 وضعیت تحصیل دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان چگونه است؟

معظمه ارج: بچه ها با هوش هستند. اما امکانات در برخی مناطق خوب و برخی بد است. مثلا یکی از مدارس را دیدم که دانش‌آموزان روی زمین می‌نشستند
واقعا برخی سختی می‌کشند. یادم می‌آید کلاس دوم ابتدایی که درس می‌خواندم، دیوارها سوراخ داشت و موش ها رفت و آمد می‌کردند؛ وقتی وارد دوره راهنمایی شدم، آن مدرسه نوسازی شد.

 حرفت خطاب به دانش‌آموزان؟

معظمه ارج: از دانش‌آموزان می‌خواهم حتی اگر امکانات نیست ولی هدفمند درس بخوانند چون انسان اگر هدف داشته باشد، برای رسیدن به هدف، حتی در شرایط سخت هم تلاش می‌کند؛ موفقیت یعنی سازگاری در هر موقعیتی.

 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا