واگذاری معادن غیر فعال در مازندران/جایگاه ضعیف معدن استان در کشور

بصیر، معادن که از مواهب خدادادی به شمار می‌آیند، در کشور ما به تعداد فراوان یافت می‌شوند و استان مازندران نیز از این مواهب خدادادی بی‎بهره نیست.


کار در معدن، کار بسیار سخت و طاقت‌فرساست اما هستند کارگرانی که برای تأمین هزینه زندگی در معادن کار می‎کنند اما این کارگران باید توسط مسئولان حمایت شوند.

دلگرمی کارگران معدن در صورتی بیشتر می‌شود و با جدیت بیشتری کار می‌کنند که کارشان در گروه کارهای سخت و زیان‎آور قرار گیرد.

معاون معدن سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه در استان ۲۱۷ معدن وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد ۱۰۰ معدن، غیر فعال یا نیمه فعال هستند.

علیرضا یوسف‎نژاد مهم‎ترین عوامل غیر فعال شدن معادن را مشکلات منابع طبیعی، محیط زیست، تنش‎های اجتماعی، مشکلات حقوقی و آب و هوا بیان کرد.

وی تصریح کرد: این معادن غیر فعال بر اساس ماده ۱۰ قانون تا پایان سال در قالب مزایده و با توجه به دغدغه‌های استانی و تعیین صفر تا ۱۰۰ ذخایر، معادن به سرمایه‎گذاران واگذار می‌شود.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه ۷۶۳ میلیون تن ذخایر معدنی قطعی و ۱۷ میلیون تن ذخیره اسمی استان دارد، افزود: بیشتر معادن فعال و غیر فعال استان، معادن ذغال سنگ هستند.

معاون معدن سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران بیان کرد: برای سه هزار و ۶۵۰ نفر در معادن مازندران اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

یوسف نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مازندران از نظر صنعت جایگاه خوبی در کشور دارد اما در بخش معدن زیر حد متوسط است که باید با استفاده از نیروهای متخصص مطالعات و اکتشافات را افزایش داده تا از حد متوسط بالا تر قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه سطح سواد کارگران متقاضیان کار در معدن به بالاتر از دیپلم رسیده است، اذعان کرد: کارگران معدن در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مازندران ۳۵ معدن ذغال سنگ،۳۰ تا ۳۳ معدن سنگ آهک و سنگ لاشه و ۴۸ معدن کوهی و تعدادی معادن سیلیس دارد، از علی بابایی کارنامی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندان خواستار حمایت بیشتر از کارگران معدن شد.

نداشتن صنایع تبدیلی مرتبط با معدن در استان و خام فروشی مهم ترین مشکل منابع معدنی مازندران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا