نقش همسر امام در تاریخ انقلاب مغفول مانده است/ برگزاری همایش بزرگداشت

بصیر، «حمید انصاری» روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع همایش بزرگداشت بزرگ بانوی انقلاب اسلامی خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره) اظهار کرد: ۳۷ سال پیش و زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید خوشبینانه ترین تحلیل گران هم باور نداشتند انقلابی که با استقلال از دو بلوک شرق و غرب شکل گرفته دوام یابد و اما آرزوی آنها هیچگاه محقق نشد.


وی افزود: موفقیت های انقلاب اسلامی ایران به واسطه مواردی از جمله توجه ملت به معنویت و طراحی شگرف معمار بزرگ انقلاب امام خمینی (ره) و همراهی همه جانبه و فداکاری های اصحاب و نزدیکان امام از جمله خانم «خدیجه ثقفی» همسرشان است. 

وی با تاکید بر اینکه نقش همسر امام خمینی (ره) در تاریخ انقلاب مغفول مانده است، ادامه داد: زمان رحلت خانم ثقفی (اول فروردین ۱۳۸۸) مصادف با عید نوروز و فضای ملتهب انتخابات ریاست جمهوری بود؛ ضمن اینکه روحیه همسر امام به گونه ای بود که در زمان حیاتش اجازه نمی داد سخنی از ایشان به میان آورده شود.

وی اضافه کرد: موسسه تنظیم و نشر آثار امام از مدت ها پیش به دنبال فرصت و برنامه ریزی بود تا با مشارکت بانوان فعال عرصه فرهنگی و اجتماعی زوایای پنهان زندگی این بانوی بزرگ انقلاب بیان شود و از این رو همایش بزرگداشت این بانو ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن که با ولادت امام خمینی نیز همزمان است، در محل سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) تصریح کرد: این همایش تشریفاتی نیست بلکه تلاش می کنیم از طریق آثار مختلف زوایای زندگی خانم ثقفی را به بانوان و نسل جوان منعکس کنیم.



** آموزه های زندگی خانم ثقفی برای نسل جوان 

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) گفت: مرحومه ثقفی از خانواده ای شریف است که زندگی ساده و صمیمی با امام خمینی (ره) داشت که موضوعی آموزنده است. 

انصاری افزود: همسر امام (ره) در طول انقلاب اسلامی و حیات ایشان فضای بیت را طوری اداره می کرد که حساسیت های رهبری به درون خانه منتقل نشود و شرایطی آرام برای امام راحل فراهم شود. 

وی با بیان اینکه صبر و بردباری خانم ثقفی کم نظیر بود، ادامه داد: همسر امام در طول عمر خود مرگ ۱۰ نفر از نزدیکان خود را مشاهده کرد اما اجازه نداد غبار غم پدید آید و این موضوع نیز بسیار اهمیت دارد. 

وی اضافه کرد: در نامه های همسر امام (ره) برای نزدیکانش که از طریق اسناد ساواک به دست آورده ایم شکوه و گلایه ای مشاهده نمی شود و در نگارش نامه به رغم زندگی بسیار ساده و محدودیت های فراوان، انگار در کمال خوشبختی به سر می برد. 

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: مرحومه ثقفی در دوره نوجوانی به رغم سیاست های ضددینی رضاخانی و جلوگیری از تحصیل دختران، ربان فرانسه آموخت و با جنبه هایی از هنر نیز آشنایی داشت. 

انصاری افزود: خانم ثقفی در مدت ۱۶ سال نیز در محضر امام خمینی (ره) به طور رسمی منطق و ادبیات عرب آموخت که این موضوع در نوشته هایش مشهود است. 



** پایین کشیده شدن تابلوی خیابان نوفل لوشاتو غیرعمدی بود 

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در پاسخ به پرسشی درباره پایین کشیده شدن تابلوی خیابان نوفل لوشاتو در اعتراض به اقدام موهن نشریه فرانسوی در انتشار کاریکاتور پیامبر مکرم اسلام (ص) گفت: هر چند این اقدام ناپسند بود اما تعمدی در آن وجود نداشت. 

انصاری افزود: این اتفاق ناشی از احساسات پاک جوانانی بود که از رفتار دوگانه غرب عصبانی بودند، چرا که دشمنان با طرح موضوعی به نام اسلام هراسی و سوءاستفاده از فضای سیاسی جهان در حال خدشه وارد کردن به باورهای اسلامی هستند. 

وی ادامه داد: برای من که از ۴۰ سال پیش تاکنون فضای سیاسی ایران و جهان را رصد می کنم ماجرایی مانند گردهمایی ها و راهپیمایی های هفته گذشته پاریس یک ‘شو’ بود. 

وی اضافه کرد: البته اصل همدردی با قربانیان چنین حادثه ای جدی است و ما همواره خشونت و ترور را محکوم می کنیم، چرا که چنین مواردی همواره از اصول انقلاب بوده و امام خمینی (ره) همیشه پیام انقلاب را گفت و گو و تعامل با سایر ملت ها عنوان کرده بودند. 

وی تصریح کرد: چنین حملات تروریستی ساخته دست کیست و القاعده و داعش توسط چه کسانی ساخته و تجهیز شدند؟ 

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) گفت: نوفل لوشاتو نقطه عطفی برای انقلاب اسلامی و نشان دهنده تعامل و گفت و گوی ما با جهانیان است که پایه گذار آن حضرت امام (ره) بود؛ بر این اساس باید چنین نام های ارزشمندی حفظ شود. 



** بودجه موسسه افزایش نیافته است 

انصاری درباره بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز اظهار کرد: این موسسه بودجه مشخصی دارد و با توجه به تکالیفی که دولت بر عهده موسسه از جمله بازسازی آستان امام خمینی (ره) گذاشته، بودجه ما برای سال آینده ۱۴ درصد نسبت به سالجاری کمتر شده است. 

وی افزود: دولت و مجلس همواره برای افزایش بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) عنایت داشته اند اما هیچگاه تمایلی برای افزایش چند برابری بودجه نداریم، چرا که معتقدیم که با بودجه های کم می توان کارهای بزرگ انجام داد.

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا